(Här kommer en wall of text som kan te sig något rörig eftersom jag parallellt med att knappa på datorn badar ett barn. )
Juristprogrammet har också sina svagheter, till exempel är det enorma avhopp framförallt i början. Jag ser dock avhopp under första terminen som ett mindre problem (och som något helt naturligt när det är knappt vuxna människor som ska försöka lista ut vad de vill syssla med).
De flesta avhoppen ligger under första terminen även hos oss vad jag vet. Men vi läser snarare i kvartal än terminer, alltså att man läser 15 hp och tentar av och sen tar nästa 15 hp osv. Så även om folk hoppar av under första terminen kan de ha hunnit med 2 st tentor (7,5 hp per styck).
Jag ser inte heller något problem i att sortera bland studenterna, men jag tycker att det ska göras inom ramen för kursplanen (och inom ramen för antagningen). Med det menar jag att undervisning (föreläsningar, seminarier, olika former av casearbeten) och kurslitteratur ska lägga grunden för examinationen. Har man gått på alla föreläsningar, seminarier och annan undervisning samt kurslitteraturen och tillgodogjort sig detta, då ska man kunna klara tentamen. Om "målet" är att om x procent kuggar tentan så är den för lätt, så får det mig att misstänka att det antingen i tentamen finns med saker som inte tagits upp i den ordinarie undervisningen och kurslitteraturen eller att undervisningen och kurslitteraturen är undermålig. Vi har råkat ut för det vid något tillfälle, där examinatorn tagit med saker vi överhuvudtaget inte berört, men då har examinatorn också fått kritik för detta. Vi har legat mellan 3000 och 5000 sidor kurslitteratur per 30 hp (plus material som hör till individuella PM och uppsatser), det faller på sin egen orimlighet att man utöver detta ska lyckas lista ut vad mer man borde läsa.
Även hos oss är det så att man klarar tentan om man gått på föreläsningarna och övningarna samt läst materialet och gjort rekommenderade uppgifter. Jag har aldrig råkat ut för att det tagits med saker vi inte berört i kursen. Det är väldigt noga att allt som sägs på föreläsningarna ska finnas tillgängligt, man ska mer eller mindre kunna läsa på distans om man vill.
Att man väljer att höja svårighetsgraden om många klarar sig har nog snarare att göra med att man av erfarenhet vet att ungefär max 60% av eleverna klarar en lagom svår Chalmerstenta. Klarar sig fler är antingen tentan i sig för lätt eller så är innehåller kursen för lite material att lära sig. Det handlar inte om att sätta dit eleverna utan om att man vill hålla en viss nivå på de man godkänner.
Att "klara av" en tenta handlar nog i de allra flesta fall helt enkelt om att lägga tillräckligt med jobb. Alltså vill man sortera ut de som inte jobbar hårt nog är min uppfattning.
Men sedan kan det säkert vara så att olika upplägg funkar olika bra på olika utbildningar, så någon given lösning på hur det ska vara överallt påstår jag mig inte sitta på. Som du skrev i en annan tråd så kan man inom vissa tekniska områden börja jobba utan examen, det skulle aldrig funka att göra så för t.ex. en läkarstudent som behöver sin legitimation, eller en jurist som vill göra tingsnotarietjänstgöring eftersom det kräver juristexamen. Dock tycker jag att det blir en smula inkonsekvent, om en student å ena sidan kan ha kurser släpande men ändå bevisligen vara kompetent nog för att få jobb. Det visar på att arbetsmarknaden, åtminstone delvis, inte håller med om utbildningens totala förträfflighet när det gäller att sortera ut agnarna från vetet.
Arbetsmarknaden är många gånger desperat efter arbetskraft. En civilingenjör med några släpande kurser är bättre än ingen civilingenjör alls. Jobben verkar konkurrera om oss snarare än att vi konkurrerar om jobben i nuläget. Dessutom upplever jag att vissa företag är lite snobbiga med att de hellre tar en nästan färdig Chalmerist än en helt färdig civ. ing. från någon annan skola (utom KTH möjligen).