Universitet eller KY

Gissningsvis Chalmers. Terminen är kort, men det förväntas att man lägger bra mycket mer tid än på andra utbildningar (åtminstone de jag är bekant med). Eftersom labbar och inlämningar är obligatoriska så har man inte lika mycket nytta av att ha läshuvud. Det enda man kan gynnas av är att vara bra på matematik.

TS: om valet står mellan civ. ing. och KY så undrar jag varför inte högskoleingenjör? Då får du en akademisk och teknisk examen med alla fördelar det innebär, och möjlighet att bygga på till master/civ. ing om det känns lämpligt framöver. Skulle jag ha börjat idag hade jag nog gått den vägen. Det innebär ett extra halvår om man vill få ut examen från de räknetyngsta fortsättningarna, men det är det nog värt.

Jag har fått bilden av att högskoleingenjör är lite B-versionen av en ingenjör. Men de som jag känner som tycker det är själva "riktiga" ingenjörer.
 
En riktig högskoleutbildning är mer värd än en KY.

Precis som @AnnDerry skriver så beror det ju HELT på vilket jobb man är ute efter. Man kan inte rangordna på det sättet eftersom att värde är något helt personligt och högst subjektivt. Något som har högt värde för mig kanske inte har det för dig. En arbetsgivare kanske värderar 2 år KY + 3 års arbetslivserfarenhet mycket högre än 5 år på universitetet medan en annan kanske tänker tvärt om.

Allt är verkligen inte svart eller vitt.
 
Ah, jag uppfattade inte riktigt att du menade så specifikt.

Men hur försvarar de ett sådant upplägg? Heltidsstudier ska motsvara 40 h per vecka.

De kan inte riktigt försvara det om sanningen ska fram. De har ju rätt nyligen tvingats gå från terminer på 16 till 18 veckor (normalt är ju 20 veckor), men då är två veckor per termin avsatta för tentor och innehåller ingen undervisning. (800h/16v = 50h/v och 800h/18v = 44h/v). Tidigare fick man alltså 7 veckors undervisning och plugg för 15 hp och nu får man 8 veckor i alla fall.
Resonemanget bakom är enkelt, en bra civilingenjör ska klara det tempot. De har inte som mål att alla ska klara alla tentor eller ta examen, om mer än 60 % klarar en tenta är det inte ovanligt att den ses över för att den inte ska vara för enkel.
 
De kan inte riktigt försvara det om sanningen ska fram. De har ju rätt nyligen tvingats gå från terminer på 16 till 18 veckor (normalt är ju 20 veckor), men då är två veckor per termin avsatta för tentor och innehåller ingen undervisning. (800h/16v = 50h/v och 800h/18v = 44h/v). Tidigare fick man alltså 7 veckors undervisning och plugg för 15 hp och nu får man 8 veckor i alla fall.
Resonemanget bakom är enkelt, en bra civilingenjör ska klara det tempot. De har inte som mål att alla ska klara alla tentor eller ta examen, om mer än 60 % klarar en tenta är det inte ovanligt att den ses över för att den inte ska vara för enkel.

Men gud så dumt. Och så bakvänt, målet torde ju vara att de man antagit till en utbildning också ska klara den. Får inte Chalmers, likt alla (?) andra universitet betalt utifrån hur många de faktiskt examinerar?

Dock verkar just Göteborg rent allmänt vara lite speciellt på den fronten, deras juristprogram (eller åtminstone vissa kurser i programmet) är ökänt för att skörda offer som inget annat.
 
Men gud så dumt. Och så bakvänt, målet torde ju vara att de man antagit till en utbildning också ska klara den. Får inte Chalmers, likt alla (?) andra universitet betalt utifrån hur många de faktiskt examinerar?

Dock verkar just Göteborg rent allmänt vara lite speciellt på den fronten, deras juristprogram (eller åtminstone vissa kurser i programmet) är ökänt för att skörda offer som inget annat.

Chalmers har råd att folk hoppar av, de får in pengar ändå. Industrin sponsrar stenhårt verkligen.
Eftersom de inte behöver att alla elever klarar sig så har de råd att sätta kraven så högt att bara de bästa klarar sig. Och det lönar sig ju i slutänden med tanke på hur hårt industrin går in och sponsrar och fjäskar.
Så, det är inte meningen att alla ska klara sig. Det är meningen att de som klarar pressen och kraven ska klara sig.
 
Chalmers har råd att folk hoppar av, de får in pengar ändå. Industrin sponsrar stenhårt verkligen.
Eftersom de inte behöver att alla elever klarar sig så har de råd att sätta kraven så högt att bara de bästa klarar sig. Och det lönar sig ju i slutänden med tanke på hur hårt industrin går in och sponsrar och fjäskar.
Så, det är inte meningen att alla ska klara sig. Det är meningen att de som klarar pressen och kraven ska klara sig.

Money makes the world go around, och allt det där. Känns bara som ett så stort slöseri, för alla inblandade parter.
 
Haha oj där fick du till det med ditt spydiga försök längst ner :up:

Din fråga om jag kollat studieplanerna är ju bara märklig. Vem kollar INTE studieplanerna på det man är intresserad av?
Funderar du någonsin på vad någon försöker säga dig? Nyckelord, modell, modellering. Utbildning ger en metod för att lösa problemutifrån en modell, vetenskaplig utbildning ger en vetenskaplig metod, grundutbildning, typ Chalmers eller någon annanger en grund.

Det du får med en akademisk utbildning i Sverige är kanske inte pengar eller ära. Sverige har för liten löneskillnad fortfarande för att studera ska löna sig ekonomiskt.

Så frågan är fortfarande, vad vill du? Uppenbarligen inte studentliv för du ska ha bebis.
 
Senast ändrad:
Jag kan tycka att det är slöseri med studenternas tid, lärarnas tid, studiemedel osv. Tycker det verkar vara ett onödigt svårt sätt att få fram de bästa (läs: de mest studiestarka).

Det krävs tillräckligt höga betyg för att komma in att alla som kommer in är studiestarka nog att klara utbildningen. Det är annat som avgör om man klarar sig. Jag tror att det som avgör mest är disciplin och arbetsmoral, alltså att helt enkelt lägga jobbet som krävs för alla har ju kapaciteten.
Jag har lätt för mig i skolan, men jag har inte så stor nytta av det som jag trodde. Jag har fått lära mig disciplin och planering på en nivå jag inte hade räknat med.
 
Det krävs tillräckligt höga betyg för att komma in att alla som kommer in är studiestarka nog att klara utbildningen. Det är annat som avgör om man klarar sig. Jag tror att det som avgör mest är disciplin och arbetsmoral, alltså att helt enkelt lägga jobbet som krävs för alla har ju kapaciteten.
Jag har lätt för mig i skolan, men jag har inte så stor nytta av det som jag trodde. Jag har fått lära mig disciplin och planering på en nivå jag inte hade räknat med.

Njae, bara för att man hade höga betyg på gymnasiet (eller hög poäng på högskoleprovet) innebär det inte att man har kapacitet att klara av studier på högskolenivå. Men det beror förstås på vad man lägger in i begreppet studiestark och vad man menar med kapacitet att klara av studier. För mig ingår det du tar upp om disciplin och arbetsmoral i att vara studiestark (på högskolenivå). Om du med studiestark bara menar läshuvud, då håller jag med dig. Vet inte hur många raka MVG-människor med läshuvud jag känner som fått sig ena redig chock när de börjat på högskolan.
 
Njae, bara för att man hade höga betyg på gymnasiet (eller hög poäng på högskoleprovet) innebär det inte att man har kapacitet att klara av studier på högskolenivå. Men det beror förstås på vad man lägger in i begreppet studiestark och vad man menar med kapacitet att klara av studier. För mig ingår det du tar upp om disciplin och arbetsmoral i att vara studiestark (på högskolenivå). Om du med studiestark bara menar läshuvud, då håller jag med dig. Vet inte hur många raka MVG-människor med läshuvud jag känner som fått sig ena redig chock när de börjat på högskolan.

Jag hör till den kategorin som fick en chock :D
Jag tänker att kapaciteten gäller läshuvud och sådant man inte kan lära sig eller förbättra särskilt mycket. Alltså grundläggande medfödda förutsättningar. Dessa har alla som kommer in på Chalmers.
Disciplin och arbetsmoral ser jag inte som medfött, det är sådant man lär sig. Och det räknas som en del i utbildningen att lära sig en viss nivå av disciplin och arbetsmoral, når man inte upp till den så bör man ju inte heller få någon examen.
 
Men gud så dumt. Och så bakvänt, målet torde ju vara att de man antagit till en utbildning också ska klara den. Får inte Chalmers, likt alla (?) andra universitet betalt utifrån hur många de faktiskt examinerar?

Dock verkar just Göteborg rent allmänt vara lite speciellt på den fronten, deras juristprogram (eller åtminstone vissa kurser i programmet) är ökänt för att skörda offer som inget annat.

Fast jag tycker det där låter rätt standard för civilingenjör. Jag har inga uppgifter om hur det "ska" vara men min uppfattning är att iaf de två första åren är det i princip ingen som klarar sig på bara 40h i veckan. Det var vad vi hade schemalagt ungefär och det var ju inte så att man inte behövde plugga något utöver det
 
Fast jag tycker det där låter rätt standard för civilingenjör. Jag har inga uppgifter om hur det "ska" vara men min uppfattning är att iaf de två första åren är det i princip ingen som klarar sig på bara 40h i veckan. Det var vad vi hade schemalagt ungefär och det var ju inte så att man inte behövde plugga något utöver det

Ja att det är standard har jag ju förstått nu. Jag har dock svårt att förstå (eller snarare att hålla med om) skälen för varför det är så.
 
Ja att det är standard har jag ju förstått nu. Jag har dock svårt att förstå (eller snarare att hålla med om) skälen för varför det är så.

För mig som bara pluggat tekniskt så känns det rätt självklart att skolan ska "sortera" bland eleverna. Du som har läst juridik (?) och sett ett annat system, hur fungerar det där?
Hur tycker du att det borde fungera?
(Jag är alltså nyfiken och försöker inte ifrågasätta på något sätt, ifall frågorna kan tolkas så)
 
För mig som bara pluggat tekniskt så känns det rätt självklart att skolan ska "sortera" bland eleverna. Du som har läst juridik (?) och sett ett annat system, hur fungerar det där?
Hur tycker du att det borde fungera?
(Jag är alltså nyfiken och försöker inte ifrågasätta på något sätt, ifall frågorna kan tolkas så)

(Här kommer en wall of text som kan te sig något rörig eftersom jag parallellt med att knappa på datorn badar ett barn. :D )

Juristprogrammet har också sina svagheter, till exempel är det enorma avhopp framförallt i början. Jag ser dock avhopp under första terminen som ett mindre problem (och som något helt naturligt när det är knappt vuxna människor som ska försöka lista ut vad de vill syssla med). Jag ser inte heller något problem i att sortera bland studenterna, men jag tycker att det ska göras inom ramen för kursplanen (och inom ramen för antagningen). Med det menar jag att undervisning (föreläsningar, seminarier, olika former av casearbeten) och kurslitteratur ska lägga grunden för examinationen. Har man gått på alla föreläsningar, seminarier och annan undervisning samt kurslitteraturen och tillgodogjort sig detta, då ska man kunna klara tentamen. Om "målet" är att om x procent kuggar tentan så är den för lätt, så får det mig att misstänka att det antingen i tentamen finns med saker som inte tagits upp i den ordinarie undervisningen och kurslitteraturen eller att undervisningen och kurslitteraturen är undermålig. Vi har råkat ut för det vid något tillfälle, där examinatorn tagit med saker vi överhuvudtaget inte berört, men då har examinatorn också fått kritik för detta. Vi har legat mellan 3000 och 5000 sidor kurslitteratur per 30 hp (plus material som hör till individuella PM och uppsatser), det faller på sin egen orimlighet att man utöver detta ska lyckas lista ut vad mer man borde läsa.

Men sedan kan det säkert vara så att olika upplägg funkar olika bra på olika utbildningar, så någon given lösning på hur det ska vara överallt påstår jag mig inte sitta på. :p Som du skrev i en annan tråd så kan man inom vissa tekniska områden börja jobba utan examen, det skulle aldrig funka att göra så för t.ex. en läkarstudent som behöver sin legitimation, eller en jurist som vill göra tingsnotarietjänstgöring eftersom det kräver juristexamen. Dock tycker jag att det blir en smula inkonsekvent, om en student å ena sidan kan ha kurser släpande men ändå bevisligen vara kompetent nog för att få jobb. Det visar på att arbetsmarknaden, åtminstone delvis, inte håller med om utbildningens totala förträfflighet när det gäller att sortera ut agnarna från vetet.
 
Beror på yrke. Jag har läst 2 år på KY och får samma jobb som de som läst till ingenjörer på universitet. Samma lön ungefär.
Jag upplever också ibland att jag har fördel att ha läst KY eftersom det är ofta lite mer praktiskt, mycket LIA medan universitetsfolket sitter enbart och räknar på sina matriser och aldrig varit "ute i verkligheten". Om jag nu ska generalisera grovt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 509
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp