Vilken skola och vilket program gäller det?
Chalmers, hela inlägget gäller ju Chalmers
Det gäller i alla fall de flesta om inte alla program till civilingenjör.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilken skola och vilket program gäller det?
Gissningsvis Chalmers. Terminen är kort, men det förväntas att man lägger bra mycket mer tid än på andra utbildningar (åtminstone de jag är bekant med). Eftersom labbar och inlämningar är obligatoriska så har man inte lika mycket nytta av att ha läshuvud. Det enda man kan gynnas av är att vara bra på matematik.
TS: om valet står mellan civ. ing. och KY så undrar jag varför inte högskoleingenjör? Då får du en akademisk och teknisk examen med alla fördelar det innebär, och möjlighet att bygga på till master/civ. ing om det känns lämpligt framöver. Skulle jag ha börjat idag hade jag nog gått den vägen. Det innebär ett extra halvår om man vill få ut examen från de räknetyngsta fortsättningarna, men det är det nog värt.
Chalmers, hela inlägget gäller ju Chalmers
Det gäller i alla fall de flesta om inte alla program till civilingenjör.
En riktig högskoleutbildning är mer värd än en KY.
Ah, jag uppfattade inte riktigt att du menade så specifikt.
Men hur försvarar de ett sådant upplägg? Heltidsstudier ska motsvara 40 h per vecka.
De kan inte riktigt försvara det om sanningen ska fram. De har ju rätt nyligen tvingats gå från terminer på 16 till 18 veckor (normalt är ju 20 veckor), men då är två veckor per termin avsatta för tentor och innehåller ingen undervisning. (800h/16v = 50h/v och 800h/18v = 44h/v). Tidigare fick man alltså 7 veckors undervisning och plugg för 15 hp och nu får man 8 veckor i alla fall.
Resonemanget bakom är enkelt, en bra civilingenjör ska klara det tempot. De har inte som mål att alla ska klara alla tentor eller ta examen, om mer än 60 % klarar en tenta är det inte ovanligt att den ses över för att den inte ska vara för enkel.
Men gud så dumt. Och så bakvänt, målet torde ju vara att de man antagit till en utbildning också ska klara den. Får inte Chalmers, likt alla (?) andra universitet betalt utifrån hur många de faktiskt examinerar?
Dock verkar just Göteborg rent allmänt vara lite speciellt på den fronten, deras juristprogram (eller åtminstone vissa kurser i programmet) är ökänt för att skörda offer som inget annat.
Fast hen frågade inte. Det var ett påstående.Haha oj där fick du till det med ditt spydiga försök längst ner
Din fråga om jag kollat studieplanerna är ju bara märklig. Vem kollar INTE studieplanerna på det man är intresserad av?
Chalmers har råd att folk hoppar av, de får in pengar ändå. Industrin sponsrar stenhårt verkligen.
Eftersom de inte behöver att alla elever klarar sig så har de råd att sätta kraven så högt att bara de bästa klarar sig. Och det lönar sig ju i slutänden med tanke på hur hårt industrin går in och sponsrar och fjäskar.
Så, det är inte meningen att alla ska klara sig. Det är meningen att de som klarar pressen och kraven ska klara sig.
Funderar du någonsin på vad någon försöker säga dig? Nyckelord, modell, modellering. Utbildning ger en metod för att lösa problemutifrån en modell, vetenskaplig utbildning ger en vetenskaplig metod, grundutbildning, typ Chalmers eller någon annanger en grund.Haha oj där fick du till det med ditt spydiga försök längst ner
Din fråga om jag kollat studieplanerna är ju bara märklig. Vem kollar INTE studieplanerna på det man är intresserad av?
Money makes the world go around, och allt det där. Känns bara som ett så stort slöseri, för alla inblandade parter.
Varför är det slöseri?
Ger man sig på en för svår utbildning får man ju skylla sig själv, det är ju ingen hemlighet hur Chalmers fungerar?
Jag kan tycka att det är slöseri med studenternas tid, lärarnas tid, studiemedel osv. Tycker det verkar vara ett onödigt svårt sätt att få fram de bästa (läs: de mest studiestarka).
Det krävs tillräckligt höga betyg för att komma in att alla som kommer in är studiestarka nog att klara utbildningen. Det är annat som avgör om man klarar sig. Jag tror att det som avgör mest är disciplin och arbetsmoral, alltså att helt enkelt lägga jobbet som krävs för alla har ju kapaciteten.
Jag har lätt för mig i skolan, men jag har inte så stor nytta av det som jag trodde. Jag har fått lära mig disciplin och planering på en nivå jag inte hade räknat med.
Njae, bara för att man hade höga betyg på gymnasiet (eller hög poäng på högskoleprovet) innebär det inte att man har kapacitet att klara av studier på högskolenivå. Men det beror förstås på vad man lägger in i begreppet studiestark och vad man menar med kapacitet att klara av studier. För mig ingår det du tar upp om disciplin och arbetsmoral i att vara studiestark (på högskolenivå). Om du med studiestark bara menar läshuvud, då håller jag med dig. Vet inte hur många raka MVG-människor med läshuvud jag känner som fått sig ena redig chock när de börjat på högskolan.
Men gud så dumt. Och så bakvänt, målet torde ju vara att de man antagit till en utbildning också ska klara den. Får inte Chalmers, likt alla (?) andra universitet betalt utifrån hur många de faktiskt examinerar?
Dock verkar just Göteborg rent allmänt vara lite speciellt på den fronten, deras juristprogram (eller åtminstone vissa kurser i programmet) är ökänt för att skörda offer som inget annat.
Fast jag tycker det där låter rätt standard för civilingenjör. Jag har inga uppgifter om hur det "ska" vara men min uppfattning är att iaf de två första åren är det i princip ingen som klarar sig på bara 40h i veckan. Det var vad vi hade schemalagt ungefär och det var ju inte så att man inte behövde plugga något utöver det
Ja att det är standard har jag ju förstått nu. Jag har dock svårt att förstå (eller snarare att hålla med om) skälen för varför det är så.
För mig som bara pluggat tekniskt så känns det rätt självklart att skolan ska "sortera" bland eleverna. Du som har läst juridik (?) och sett ett annat system, hur fungerar det där?
Hur tycker du att det borde fungera?
(Jag är alltså nyfiken och försöker inte ifrågasätta på något sätt, ifall frågorna kan tolkas så)