Universal bettskena

feel

Trådstartare
Har alltid gnisslat tänder lite till och från om nätterna, men nu har jag börjat pressa tänder istället. Såg att det finns universala bettskenor på apoteken, någon som testat dessa? Att få tid till tandläkaren nu=omöjligt.
 
Sv: Universal bettskena

Jag har tidigare haft en hård bettskena men efter tandreglering passar den inte mer. Så nu testar jag en universal, den jag har är i två material, ett mjukare som man har mot överkäken och ett hårdare som man har mot underkäken. Jag var lite skeptisk i början då jag tidigare haft en helt mjuk som jag gnisslade igenom på mindre än en månad.

Men denna verkar fungera bra. Jag har haft den i snart två månader och det är märken motsvarande de som tandläkaren slipar i den hårdare delen men det är inga tecken på att den ska gå sönder. Det var ganska enkelt att passa till den, man kokade den och satte sen in den jag lyckades direkt men man kan värma om den om det blir fel.

Eftersom den kostar en tiondel av vad den man får hos tandläkaren känns det som om bara den håller typ ett år så betalar det sig direkt.
 
Sv: Universal bettskena

Jag har bettskena och fick en ny nu i våras, om du har tandvårdsförsäkring via folktandvården kostar inte bettskenan något, kan ju vara bra att veta.

Angående de universala tycker jag att de ser helt okej ut, men jag hade nog haft svårt att få plats med en sån i min mun. Min bettskena är perfekt anpassad och det är ju svårt att få till med de universala.
 
Sv: Universal bettskena

Har alltid gnisslat tänder lite till och från om nätterna, men nu har jag börjat pressa tänder istället. Såg att det finns universala bettskenor på apoteken, någon som testat dessa? Att få tid till tandläkaren nu=omöjligt.

Det är värt att prova några olika innan man avfärdar universala varianten. Det är så olika karaktär på dem. Förstår att Sleepright inte sitter perfekt eftersom den inte individanpassas, men det finns flera andra varianter som säljs på nätet. Ekulf (billig) och Nitebite (med en snygg burk) är ett par exempel.

Man kan prova flera nätvarianter innan man kommer upp i priset av en tandläkarskena. Dessutom är de så hårda att de riskerar att sluta passa om man inte använder dem på ett tag. Om bettet hinner förändra sig så blir passformen dålig.

Jag har provat flera varianter som känns bra, men det är nog mest en fråga om tycke och smak, så det är bättre att prova ett par olika än att ge en rekommendation som ändå bara utgår från mig.
 
Sv: Universal bettskena

*kl*

Ni som sover med bettskena var det svårt för er att vänja er?
Jag biter ihop tänderna smärtsamt hårt under stressade perioder när jag sover då jag inte kan kontrollera avslappning och spänning.
Så funderar på om man skulle börja skona tänderna, men är orolig jag ska tycka en bettskena är obehaglig?
 
Sv: Universal bettskena

Jag kan inte sova utan min bettskena, så nej, jag har inga problem:D Nu har jag haft bettskena så länge, men jag vill minnas att det tog ett par dagar, kanske en vecka innan jag vande mig. Tvärtom tycker jag ju då att det är jobbigt att sova utan skenan, jag får isningar i tänderna och ont i käkarna.

Min nya, blåa :love:, är så bra tillpassad att jag inte spottar ut den längre heller, det hände med jämna mellanrum innan.
 
Sv: Universal bettskena

*kl*

Ni som sover med bettskena var det svårt för er att vänja er?
Jag biter ihop tänderna smärtsamt hårt under stressade perioder när jag sover då jag inte kan kontrollera avslappning och spänning.
Så funderar på om man skulle börja skona tänderna, men är orolig jag ska tycka en bettskena är obehaglig?

Jag hade samma frågeställning som du innan jag fick min bettskena ;)
I mitt fall hade jag inte behövt oroa mig.... jag somnade direkt redan första natten, sov som en guuuuuuud och hade inte spottat ut den i sömnen (det sa tandis att man kunde göra i början). Det var som om min mun bara hade väntat på en bettskena :idea: och nu sover jag hela nätterna och är utsövd när jag vaknar - det är såååå underbart :love:
 
Sv: Universal bettskena

Som de andra skriver så är problemet snarare att sova utan den. Min hund passade på att äta upp min förra veckan och jag fick inte fixat en ny förrän igår. Så skönt att inte vara jättespänd när jag vaknade :) Jag har aldrig spottat ut den.
 
Sv: Universal bettskena

Kl

Jag köpte en Ekulf Night Guard när min gamla tandläkartillverkade bettskena var redo att kasseras. Helt klart värt pengarna! Fick till passformen bra direkt och den sitter kvar i gommen även om jag gapar osv. Jag är nöjd att jag testade det här innan jag gick till tandis och betalade en ny för minst 2000:-.
 
Sv: Universal bettskena

kl

Vad bra att denna traden finns! Jag har vaxt ur min gamla (dyra) bettskena och forra gangen jag var hos tandlakaren hade en krona spruckit, hon sa att det var en typisk "spand kake" skada. Sa nu tanker jag skaffa en billigare som har rekommenderats har i traden! Det kostade flera tusen att laga min tand.
 
Sv: Universal bettskena

Jag älskar min, night guard står det på asken. Sitter bra och bekvämt, maken har en svindyr från tandläkaren men jag kan inte se vad som motiverar prisskilladen särskilt som makens är justerad tre gånger och ändå skaver
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 813
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har fått brutal tandvärk. Tanden har varit lite öm ett tag men har inte gjort ont. Jag pressar tänderna på nätterna och har förstått...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Badger
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Fiorano
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
725
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp