Unikt att föda utan epidural?

Michellan95

Trådstartare
Jag har ganska stor ångest inför min förlossning, är vi 35 nu och har samtal med spec.mvc pga det.
Jag kan inte se mig själv använda epidural som smärtlindring eftersom nålar är min stora skräck och ångest. Min vanliga barnmorska menar på att man kanske inte bryr sig när man väl är på förlossningen men jag kan se mig själv välja bort exempelvis epidural för att slippa bli stucken. På de barnmorskor jag har pratat med verkar man vara unik (kanske lite konstig?) som inte vill ha epidural och att ALLA tar epidural och man klarar sig inte utan den.
Min uppfattning har alltid varit att de flesta klarar sig på t.ex. lustagasen. Jag trodde nog att epiduralen var ngt man tog vid långa jobbiga förlossningar och vet ingen i min närhet (vänner, släktingar m.fl) som har använt sig av epidural.

Vad är eran uppfattning och vad använde ni för smärtlindring?

Sv: Unikt att föda utan epidural?

Jag använde ingen bedövning alls... eller, jo, jag kanske hann ta 1 eller 2 andetag i lustgasen, men jag märkte ingen skillnad av det :o. Jag tycker att du kan ställa in dig på att inte använda epidural, om du ändrar dig vid förlossningen och tänker att "skit samma, stick mig som en nåldyna, bara jag får hjälp", så är det bara be om det.
Många skippar epiduralen, förstår inte varför din BM inte bara säger okej då, och presenterar andra alternativ?

(Jag har tandläkarskräck som tusan, men när jag fick riktigt ont i en tand så var jag nära på att slita ut den själv med hovtången... så man kan ju komma till ett läge när det 'slår över').

De på spec.mvc har hjälpt mig en hel del, vi har kommit fram till TENS och sedan lustgas så sent som möjligt in i öppningsfasen (fast jag har förstås alla alternativ öppna). På spec. verkar de inte ha samma filosofi som min bm men ändå så pratar de väldigt varmt om epidural.
Jag vill verkligen inte och kommer kämpa som f*n för att slippa den.

Jag vet manga som inte använt det.

Jag gjorde det, mest för att förlossningen var sa lang och jag hade haft onda värkar i ett dygn och inte sovit pa den tiden. Lustgasen fungerade inte för mig, gillade inte alls känslan av att vara "borta".

Vid nästa förlossning hoppas jag klara mig utan epidural, det är trots allt en del risker med den. Tex. hade jag ont vid stickstället i ryggen i flera veckor. Värkarna blir ocksa svagare och förlossningen kan dra ut pa tiden, min dotter andades inte när hon kom ut och det har jag läst nu i efterhand att det kan bero pa epiduralen (men även annat).

Jag angrar inte att jag tog den da, det var det rätt beslut da, kanske hade jag inte orkat med förlossningen om jag inte fatt vila och tom sova lite när jag fatt bedövningen.

Jag tycker inte du ska bestämma dej innan. Ha en plan men känn det inte som ett misslyckande om det inte blir så.

Jag hade bestämt mej för att INTE ta epidural (stickrädd) utan använda lustgas, akupunktur och i nödfall sterila kvaddlar. Nu blev det inte riktigt så då jag inte fick någon paus alls mellan värkarna och efter x-antal timmar med vad jag upplevde som en lååååång och mycket smärtsam värk så var jag mer rädd för smärtan än ett stick i ryggen. Slutade altså med att jag fick epidural och det beslutat var rätt för mej då! BM hade ingen direkt synpunkt på om jag skule ha den eller ej, det var mitt beslut (plus att min maken i det närmaste bönföll mej att ta den). :)

Jag hade bara lustgas på min första förlossning och lustgas och TENS på min andra. TENS var guld värd och även lustgasen.

Jag är, liksom du, rädd för nålar. Visserligen ingen fobi. Men epidural sa jag blankt nej till och var också tydlig med att tala om att jag är nålrädd.
På min andra förlossning frågade de lite försiktigt om jag ändå inte ville ha epidural, eftersom jag hade så j***a ont, men även då vägrade jag. Hade jag inte haft sådana hemska värkar hade jag förmodligen gett barnmorskan en rak höger för det dumma förslaget. :crazy:

vid första förlossningen så provade jag akupunktur (tyckte inte att det hjälpte något alls, iofs så tyckte jag inte att mina värkar var så farliga heller) och sen lustgas vid krystvärkarna.. samma sak med lustgasen, vet inte om det hjäpte något? hela förlossningen tog 6 1/2 timme från att vi kom in tills att dottern var född.

vid andra förlossningen så tog jag inget alls, de erbjöd mig lustgas - men jag sa nej.. var förkyld plus sen gillar jag inte att ha saker över ansiktet plus jag kom till förlossningen 14.00 och sonen är född 14.07 (hann med 3 krystningar sen var han ute :angel:)

Jag tror inte jag kommer att se det som ett misslyckande om jag nu måste ta epiduralen men jag är så paniskt rädd att det inte finns med på min världskarta att ta den :crazy: Jag kan inte heller tänka mig akupunktur och definitivt inte sterila kvaddlar. Jag blev dessutom avrådd av Klara-barnmorskan att ta kvaddlar för att jag inte ska förknippa nålar med ngt som gör ont även om det ska vara kortvarig smärta.

Fördelen med epiduralen är att du slipper se nalen, och den gör inte ont (men är obehaglig). Sambon däremot sa att om jag ska fa epidural ngn mer gang kommer han inte titta.

Första gången lustgas andra gången ingenting. Fast jag har bett om epidral båda gångerna första gången rädd för att de skulle göra ont, men var öppen 8 cm så de blev lustgas som hjälpte mig att fokusera på andningen.
2a ggr var eda det enda som skulle kunna ta bort värken i fogarna, men vi hann inte med eda och värken minskade när hon kom längre ner.

Båda gångerna har bm sagt att med eda förlängs förlossningen 1½-2 timmar och att krystningen tar längre tid, risken för komplikationer ökar och även att förlossningen slutar med sugklocka/snitt!

Mina vänner som tagit eda har hållt på i 2-3 dagar och man misstänkt att de kanske skulle sluta med snitt så lika bra då att det satt klart i ryggen.

Jag tror att ju mindre man använder ju snabbare känner man sig återhämtad efteråt.

Och ang smärtan tycker jag det gjorde ondare att tatuera mig, och förra veckan spolade jag ur en ficka vid en visdomstand å de var både obehagligare å smärtsammare än att föda :o

Jag tror inte jag kommer att se det som ett misslyckande om jag nu måste ta epiduralen men jag är så paniskt rädd att det inte finns med på min världskarta att ta den :crazy:

Varma handdukar är kanonbra, använde jag båda ggr.

Träna på att lära känna din kropp, lita på den och andas. Låna gärna nån bok eller läs på nätet. Var tydlig med att du vill ha hjälp med olika ställningar, massage, tens, varma handdukar.

Börjar det bli jobbigt eller dra ut på tiden be om embla salva, de har mina nålrädda kompisar fått innan de lagt edan.

Min uppfattning är att en del tar epidural och andra inte. En del tar den under en förlossning men inte en annan.;)

Jag tog bara lustgas som smärtlindring och det gick alldeles utmärkt. Jag var öppen för allt (utom kvaddlar) och litade på barnmorskans vägledning. Jag har ingenting att klaga över.

Min syster tog epidural vid första förlossningen men inte den andra och hon upplever båda förlossningarna som bra, bara olika.

Jag har haft bad och lustgas som enda smärtlindring under båda mina förlossningar. Bad tycker jag var suveränt för på mig har det gjort att förlossningen kommit igång ordentligt (om det nu berott på det). Första förlossningen tyckte jag lustgasen var värdelös. Jag bara hyperventilerade i masken så jag fick ett annat munstycke till den, någon "suggrej" istället. Jag använde den mest för att koncentrera mig på något annat men tyckte inte den gjorde någon nytta. Andra förlossningen klarade jag av att ha den vanliga masken och då tycker jag att den funkade jättebra. Jag märkte verkligen att den minskade smärtan och framåt slutet av förlossningen suttade jag nog i mig lustgasen konstant, så de fick säga till mig.

Jag har i alla fall haft 2 st jättebra förlossningar! Första var jag inne på förlossningen i 5 timmar innan sonen tittade ut och vid andra var jag där i 4 timmar. Det är ju aldrig skönt att föda barn men SÅÅÅÅ fruktansvärt var det verkligen inte! Tiden var precis lagom: Jag blev aldrig speciellt utmattad samtidigt som det inte gick för fort så jag hann med psykiskt också.

Om det hade krävts hade jag tagit epidural. Men mina förlossningar gick framåt hela tiden och smärtan var långt ifrån outhärdlig så det behövdes aldrig. Vid andra förlossningen var jag dock lite mer tveksam till det eftersom det har en förmåga att förlänga processen.

Sen måste jag tillägga också att det gick så bra så utan att ha tränat profylaxandning ;)! Jag vet knappt hur man gör alls. Jag andades som jag hade lust, men det är nog för att jag litade fullt på att kroppen skulle göra jobbet så jag hade inga problem med att slappna av (fast när jag hade värkar var jag nog spänd som en fiolsträng).

Senast ändrad:

Jag tog eda på första förlossningen men då hade jag haft regelbundna värkar i ca tre dygn innan.
Jag tycker att det är lite märkligt att din bm går på så om om den, varför ska du ha det om du inte verkligen behöver den?

Ta det för vad det är, lär känna din kropp och följ med istället för att kämpa emot.
Det som faktiskt hjälpte mej var att tänka att den värken som just var kommer aldrig tillbaka...

Om och vad för bedövning man behöver går ju inte att säga innan utan det får man ta då, läs på om olika bedövningar så att du vet vad som finns och lita på att den bm som är med kommer rekomendera den som du behöver just då. Och framför allt, lita på din egen förmåga att föda!

Jag hade också stor förlossningsrädsla så jag förstår vad du går igenom. Var dock rädd för andra grejer än vad du är.

Min uppfattning är att jag inte ändrade mej ett dugg när vi kom in till förlossningen. Jag var rädd för precis samma saker som innan. Jag brydde mig om de saker som folk sagt innan att jag inte skulle ha en tanke på. Jag kände och tänkte på samma sätt som jag brukar. Jag var alltså jag, fast jag födde barn.
Många säger att man inte alls kommer tänka på att man är naken exempelvis eller att någon tittar en mellan benen men är det något man har obehagskänslor för så försvinner inte de bara för att man ska föda barn är min uppfattning.

Jag hade gjort upp innan vad jag ville och inte ville göra tillsammans med en sköterska från BB som vi gick på samtal hos. Hon hjälpte även till att skriva ett förlossningsbrev där jag förklarade vad som var viktigt för mej. Det brevet följdes väldigt bra och det var ingen som hade något att säga om det.

Gör så att du planerar att föda ditt barn utan epidural eftersom du är nålrädd. Lägg inte så mycket presige i att följa planen men var överens med din partner om hur du vill ha det. Låt han/hon föra mycket av din talan och försök koncentrera dig på att föda barn istället för att vara nålrädd.
Jag tyckte att lustgasen fungerade ångestdämpande så prata med den om du känner dej ängslig ;)

Jag har flera av mina vänner som fött med epidural och de har varit nöjda men de som fött utan har också varit det så jag tror det handlar om vad man har för preferenser för/emot som gör vad man tycker.

Själv födde jag min son med:
TENS
Lustgas hela tiden
Epidural dos 1 (öppen 1 cm)
Pump för epiduralen som fyllde på hela tiden
Morfin
Epidural dos 2
Lokalbedövning vid stygn efteråt

Är mycket nöjd med smärtlindringen och med den raddan kan du kanske räkna ut en del av min förlossningsrädsla ;)

Lycka till!
Miks

Jag har fött tre barn, alla utan smärtlindring. Eller förresten, med mellanbarnet testade jag lustgas ett par drag, men kom på att det gav mer att andas i min egen hand så.... med honom fick jag även bedövning när de sydde efteråt. Jag är extremt spruträdd, så trots att de påstod att man inget känner så höll jag på att svimma när de lade bedövningen.

Sista förlossningen satte de värkstimulerande dropp, och näringslösning till mig (hade inte ätit på nästan ett dygn så jag svimmade av hunger mitt i slutskedet av förlossningen...) Då svimmade jag mitt i en krystvärk.... Jo, man kan vara så spruträdd, vet de numera på förlossningen....

Vet inte om det är så unikt att föda utan epidural, nästan alla jag känner klarade sig utan, vad jag vet är det EN som fick lov att använda det. Hennes förlossning var en segdragen historia på 30 timmar....

Jag klarade mig fint på lustgas, och hade ingen egentlig "plan" utan tänkte mest att de får väl rekommendera olika alt efter hand (var - konstigt nog- ganska avspänd inför det hela - mer i så fall orolig att något skulle gå snett med barnet), och min förlossning gick snabbt - 5.5 h från första tecknet på att det var på G tills han var ute. När vi kom till sjukhuset var jag 10 cm öppen - alltså i princip klar att börja krysta, och det hade inte funnits tid till någon epidural hur som helst. Han var framme 2 h efter att vi skrivits in. Jag knarkade lustgas o tyckte det hjälpte bra. Visst 17 gjorde det ont, något annat ska jag inte säga - jag brölade som en brunstig älg eller något o hängde i gåstolen så att min värsta smärta dagen efter var ENORM träningsvärk i axlarna, men när barnet är ute så tar ju smärtan slut direkt (nåja, träningsvärk fick jag som sagt dagen därpå, men det är u inte samma sak...). Skönt!Jag har flera kompisar som klarat sig på bara gas oxå, o flera som haft epidural, o flera som har snittats... Det finns alla varianter :)!

Lycka till o kom i håg att förlossningen "bara" är något man måste igenom för att få sin fina lilla unge :)!

Senast ändrad:

Jag fick bada, men det hjälpte inte ett skit.
Sen fick jag lustgas och det hjälpte väl lite.
Sen fick jag Eda och den fick mig verkligen att slappna av så värkarbetet gick mycket fortare.
2 timmar efter att jag fick Edan kom dottern, så edan behöver inte göra att allt går långsammare...

Om jag ska föda barn igen så vill jag inte göra det utan Eda .
Men då är ju inte jag spruträdd heller...

Jag tyckte att epiduralen var himmelriket och nej jag tror faktiskt inte att jag hade klarat mig utan den när jag väl ville ha den.

Lustgasen tog inte bort smärtan alls utan gjorde att man "flöt" iväg istället.

Jag kände inte ett jota när jag väl fick epiduralen och jag förklarade även min kärlek till den kvinnliga narkosläkaren som la den ;)

Fördelen med epiduralen är att du slipper se nalen, och den gör inte ont (men är obehaglig). Sambon däremot sa att om jag ska fa epidural ngn mer gang kommer han inte titta.

Min sambo fotade när de satte den på mig :D

Nej värkarna gör betydligt mer ont än alla nålstick i världen

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka