Unhästvila

tinis88

Trådstartare
Hej alla glada islandshäst älskare

Undrar hur ni hade gjort i min situation.
Ja har en islandsvalack på 4 och ett halvt år. Han har nu i höst varit iväg på tillridning i ca 2 månader och sen har ja fortsatt träna honom själv. Nu har ja tänk han ska få en vila. Men hur lägger ni upp de och hur länge bör vilan vara?

Sv: Unhästvila

Hej alla glada islandshäst älskare

Undrar hur ni hade gjort i min situation.
Ja har en islandsvalack på 4 och ett halvt år. Han har nu i höst varit iväg på tillridning i ca 2 månader och sen har ja fortsatt träna honom själv. Nu har ja tänk han ska få en vila. Men hur lägger ni upp de och hur länge bör vilan vara?

Min tjej som blir 4år i vår har varit iväg på lite inridning/träning nu i december. Är själv ganska osäker vad gäller vilan men har bestämt att eftersom jag inte har möjlighet att ha min på lösdrift kommer jag fortsätta lite med henne till sommaren då hon kan gå ute. Har gjort upp ett schema där jag har satt in, tömkörning, longering, skritta samt miljöträning som jag spridit ut över månaderna fram till sommar, och där emellan en hel del vila. Mycket tillit och få henne stabil och säker.
Jag jobbar skift därför blir det ibland vila flera dagar i sträck för henne och ibland två dagar här och där. Vill inte att hon bara ska "stå", nått kan hon få göra allt måste ju inte vara jobbigt mentalt.

Fick tips från utbildaren hon är hos att just min häst har funkat bra och varit positiv så hon sa att jag visst kan fortsätta en del hemma men självklart låta henne vila och ta in när man gjort något nytt.
Sen är det väl olika för olika hästar antar jag. Tänker att det är lite som med hund ( har utb mig mycket där) alla individer har olika mycket arbetsvilja och behöver stimuleras mentalt osv. Vissa hästar kanske behöver göra nått varje dag medan andra kanske inte alls fixar det.

Hoppas det kommer in fler tips och synpunkter, är en instressant fråga!

Min häst är lika gammal som din och har nu varit riden i knappt ett år. Hon har inte fått någon längre vila alls under där här tiden, men ströveckor här och där, ffa under sommaren. Annars har hon ridits ungefär 4 gånger i veckan, dock med mesta fokus på glädje framåt och gångarternas renhet. De senaste månaderna har jag fokuserat lite mer på form och att få lite mer tryck i henne och börja lite mer finlir.

Igår drog jag av skorna och släppte ut henne i hagen. Minst en månad kommer hon få ledigt, kanske lite mer. Det beror lite på när min ridmotivation kommer tillbaka också. Ska det bli visning nästa år måste vi dock börja träningen igen ganska så snart.

Min har vilat till och från. Treåring dock. Vilade hela sommaren efter ha ridits ett par dagar i veckan i perioder under våren. Sen sept har hon gått med kortare vilor och nu ytterligare en på ett par veckor.

Ha ha!! Joooo! Herregud! Hur skulle jag klara mig utan dig? Med tanke på gårdagens kommentar på Fb också :D

Är hästen bara 4 kan den vila 1-3 månader (beroende på ägare;)) .. Ska den vila 2mån eller mer kan du dra av skona också.

Jag brukar ha sommar vila och vintervila för alla hästar. Tid beror på hästens ålder och utbildnings nivå. Desto yngre häst, desto mer vila.
4år ca 2mån på vintern och 1-2mån på sommaren. -är det dock en väldigt lättfödd häst får den vila innan eller efter betet istället för att inte bli för tjock.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka