Unhäst som vilar ofta

SkorpSmulan

Trådstartare
Vilar på bakbenen alltså.
Jag har en unghäst, blir två i juni, som alltid vilar på ett av bakbenen. I början tänkte jag att det var kanske för att hon växer eller så (växtvärk?) men nu börjar jag bli orolig. Hon står ofta och vilar och puttar man till henne så tar det bara nån sekund så vilar hon igen, men det verkar i alla fall inte var ett speciellt ben utan hon varierar.
Jag skulle vilja säja att hon alltid gör det men det vet jag ju inte då jag inte ser henne dygnet runt, men alltid då hon står i stallgången i alla fall.

Vad tror ni om saken?

Sv: Unhäst som vilar ofta

vilar inte dom flesta hästar så..? tycker hästar ställer sej o vilar nåt ben nästan varje gång dom står stilla i stallgången..

Min ponny vilade alltid ena bakbenet. Det spelade ingen roll hur mycket man puttade på henne. Hon bytte baraa viloben. Hade aldrig några problem med sina ben. Frisk som en nötkärna. Och har vad jag vet fortfarande inga problem med sina ben vid 17 års ålder:-)

min häst är likadan. vilar alltid på ett ben, byter med jämna mellanrum.
tror det är rätt vanligt. känner hästen sig avslappnad och lugn gör den väl det och när den är lite mer spänd och alert så att säga står den väl på alla 4 och är "redo".

Nej alla hästar gör inte så och det är inte normalt att vila konstant.

När min ena äldre häst haft problem i ryggen har hon vilat mycket och då har både hästmassör och ET kommenterat det. Unghästen vilar ännu mer.

är iallafall väldigt sällan jag ser någon häst som står i stallgången eller så som inte vilat nåt ben..
min häst vilar inte om jag vill att han ska stå på båda benen..men säger jag inget så vilar han benen..byter ben med jämna mellanrum och de är inget fel på honom..eller dom andra hästarna jag ser vila benen.

men man kan ju lära dom att stå på alla fyra benen i stallgången när man gör iordning hästen, men ja låter min häst vila på benen sålänge jag inte ska linda då står han nu automatiskt nästan.

tillome jag vilar ett ben när jag står o väntar på nåt..men jag är nog skev för jag vilar alltid höger.

så vad jag vet så är de normalt..eller så är de fel på alla hästar jag ser.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har två hästar som sällan eller aldrig vilar ett ben så där. Visst är det väl normal att vila ibland, men inte konstant.
Ja jag vilar också alltid, för att jag har ett ben som är kortare och kan inte stå normalt, det blir för jobbigt.
Så jag står fast vid att det inte är något bra.

va menar du med konstant då? min häst står väldigt korta stunder i stallgången, och då vilar han benen..rider jag eller är ute o går och gör halt så vilar han ju inte, de är när han är lugn o avslappnad som han vilar, står han i stallgången och är spänd o uppmärksam på annat så vilar han sällan.

men lugna o avslappnade hästar står o vilar benen..inget konstigt med de...o kan ju endå va så att dom flesta hästar idåfall är skeva och har ont och avlastar..men min häst är iallafall väldigt hel och går igenom både böjprov, och kiropraktorn kolla igenom honom utan att de va ett enda fel på honom.
så de behöver inte vara nåt fel.

står han o äter hö så vilar han inte heller på nåt ben.

så konstant hela tiden har jag aldrig sett någon häst vila då är de nog nåt fel kanske.

o mina ben är lika långa men jag vilar endå benet av ren vana, likadant som man kan lära hästarna att stå på alla fyra på stallgången med.

men om dom bara vilar ett ben hela tiden och inte byter då hade jag vart mer orolig för de är inte normalt.

Senast ändrad av en moderator:

Givetvis är det lite olika från häst till häst hur mkt de vilar. Att de gör det när de är väldigt avslappnade är normalt.

Skulle man sedan se ett ökat vilande, tex även precis efter ridning etc så kan det vara en indikation på att ett problem uppstått.

Men att en häst i princip mer vilar av benen än står på dem, är inte normalt (även om man tyvärr ser det ganska ofta). Om de alltid ställer sig och vilar ganska omedelbart efter att man ställt upp i stallgången så bör man iaf kolla med ET/massör/vet om det finns en orsak till det.

Till TS: Det är ju trots allt en växande unghäst så det kan ju ev bero på växtvärk. Själv skulle jag också bli bekymmrad. Men jag skulle nog ändå avvakta och se eftersom att det är lika mkt båda benen.

Tack för svar :)

Idag vilade hon inte lika mycket men stod och viftade (lite) med ena benet och då kom jag på att det gör hon då och då. Inte kopplat ihop det tidigare, *korkad*.
Varierar ben då också. (Eller är det möjligtvis mer vänster?)
Jag har tänkt att hon haft lite ont i magen då min shettis haft ont i magen så jag har försökt "behandla" det. Men nu slog det mig att det kanske inte alls är magen utan nånting annat. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 950
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 021
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V