Ungponnys/unghästar födda 2008!!

Isabelle L

Trådstartare
Hittade ingen tidigare tråd om detta.. :)

Hade varit roligt om vi som har unga ponnysar och hästar kunde följas åt!! :laugh: Det blir ju ett roligt år då många rider in sina hästar som 3-åringar!

Tänkte man kunde presentera sig själv och sin ponny/häst lite. Vad man har för framtidsplaner och hur man har tänkt att lägga upp utbildningen :laugh:

Sv: Ungponnys/unghästar födda 2008!!

Min lille ponny heter Legend och är korsning mellan welsh (c-ponny) och quarter. Han är en riktig liten pärla och kommer nog att passa dom flesta dicipliner. Han ska bli en riktigt allroundhäst hade jag tänkt mig då det finns så mycket kul man kan göra ihop med sina hästar :D Jag mätte honom igår och nu är han 144,5 cm fram och 147 cm bak så han kommer nog att bli maxad d-ponny.
Jag kommer att utbilda honom själv och jag har ganska mycket erfarenhet av att rida in hästar och utbilda dom så den biter känner jag mig väldigt säker på :laugh:.

Detta är dock min första ponny på många år som jag ska behålla!! Jag har ridit in och sålt en hel del hästar/ponnysar men Legend ska alltid vara kvar hos mig :)
Jag är 30 år så det blir ju att rida ungponntklasser osv dom första åren för att sedan besluta om jag ska flytta upp honom till storhästklasserna eller om jag nöjer mig med att tävla lite CR. Jag har tidigare haft stora halvblod som jag tävlat mycket dressyr på men dom senaste åren har jag sakta bytt ner mig i storlek från pampig dressyrhäst på 175 cm till fullblod 160 cm till quarter 152 cm och nu lille Legend!! :p Kommer aldrig att köpa mig en stor häst igen för jag tycker att det är så otroligt mycket roligare med mindre hästar!!

Sen har min mamma oxå en 2 åring som heter Cinderella och henne kommer jag oxå att utbilda. Hon är redan inkörd och även insutten, världens snällaste och lugnaste häst!! Hon föddes inriden så det var bara att hoppa upp på henne och rida iväg :)

Legend har jag inte gjort så mycket med ännu för han har inte på långa vägar varit lika klar i varken kroppen eller huvudet som Cinderella men nu till våren ska vi dra igång med inridningen och så kommer jag att rida honom hela sommaren :)

Seguidora, är ett Pre sto, väldigt fin och stor för att snart vara 3 år. Hon är ganska vild när man börjar träna henne, men lugnar ner sig efter 10-20 minuter. Hon är inte min häst och det är en annan tjej som oxå håller på med henne. Imorn ska jag hänga på henne för första gången, om jag hinner annars blir det i helgen, hon har väldigt fina steg när hon väl vill, och hon är duktig på att hoppa, tror dock att hon kommer tränas mest dressyr och lite hoppning på sidan av.

Tror oxå att jag kommer börja träna Duquesa oxå ett Pre sto, hon är född ganska sent på året i october om jag inte minns fel, hon är ser ganska mycket ut som en 1 åring, men det kan vara för hon bara stått i lösdriften det senaste året, och har inga muskler alls, så jag kommer träna henne från marken några månader nu och sen får vi se om jag vågar hänga på henne det här året eller vänta tills nästa. Hon är oxå föl till 9 åriga nativa som jag rider nästan varje dag, så ska blir väldigt kul att se Duquesa utväckling

Jag har en ridstammad finnhäst, Silmänpilke, född i maj -08. Köpte honom i april -10.

Han är tömkörd en del i skritt och lite trav, förstår rösthjälper och styrning bra. Har gått med loksele och bryr sig inte så mycket om grejer som man hänger på honom:).

Han har växt mycket i höst, tippar på att han ligger på ca 155 nu, kommer att landa på just under 160 tror jag. Tänkte börja hänga på honom nu i vår, börja rida under sommaren och sedan skicka på utbildning 1-2 månader under höst/vinter. Men hur fort man kan gå fram beror ju helt på hur han utvecklas.
Skulle också gärna få honom i vagn nu under sommaren, det belastar ju inte leder och så lika mycket att köra heller.

Han är tänkt att bli allroundhäst, vill också gärna tävla i alla fall lätta klasser i dressyr.:laugh:

P7070590.jpg

P8250929.jpg

PB131032.jpg

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar