Ungponnychampionat..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LouiseN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 187

LouiseN

Trådstartare
Okej. I det svenska ungponnychampionatet från inte utländskfödda ponnyer registrerade i Sverige starta?

Finns det något ungponnychampionat där utländskfödda ponnyer får starta?

Sv: Ungponnychampionat..

Det är väl så att dessa ungponnychampionat finns just för att de svenska ponnyerna ska få en chans att visa upp sig och för att gynna dem som väljer svenskt!

Breeders Trophy för halvbloden är ju också enbart öppet för svenska hästar. Att det sedan har tillkommit fler championat är en annan sak, men om man jämför detta så tycker jag inte att det är ett dugg konstigt att man har ett championat för svenskföda ponnyer!

Ungponnychampionaten i Sverige är arrangerade av SPAF(Svenska ponnyavelsförbundet) och dess medlemsföreningar.
De stamböcker som är anslutna ordnar årligen ett championat för de ponnyer som är avlade inom de anslutna stamböckerna.

Liknande tävlingar för de flesta stamböcker finns i många Europeiska länder och är din ponny född i någon stambok som arrangerar championat så kan den starta där.

Vad vi saknar i Sverige och som finns i många andra Europeiska länder är olika typer av ungponnytävlingar på reg/nationell nivå som går under ridsportförbundet.

Alla unga ponnyer/ponnyryttare oavsett var ponnyn är född skulle behöva reg/nationella ungponny tävlingar. Vi behöver ungponny SM, ungponnyderby, ungponnycupper av olika slag.

Men det är ridsportförbundet som står för tävlingsverksamheten i Sverige och inte avelsföreningarna ---förstås måste det drivas på och pådrivare måste vara....
Du, jag och ALLA andra...som har en ung ponny..

peråke

Det tycker jag med, verkligen. Vi i Sverige har ju inte alls lika mkt unghäst tävlingar heller. Vart man än åker Norge, danmark etc så har dom en unghäst cup på nästan varje lite större tävling.

Mycket bra ide hur ska man gå vidare med att få Öppna Championat även på ponnyer? Det skulle säkert bli lättare som uppfödare av ponnyer att få duktiga unga ryttare att rida ungponnyerna om det fanns fler ungponny Championat!

Precis. Det är ju mkr roligare att födaupp både unghästar och ungponnyer om det finns speciella tävlingar för dom.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 155
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
840
Senast: Mli
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka