Ungponny ! :)

M

Monkmonk

Har köpt en russ/welsh korsning född -07.
Han är nykastrerad .
Jag har ingen erfarenhet av riktigt "små" Unghästar, utan den yngsta jag hanterat var 5 år.
Anser dock att jag kan nog mycket för att utbilda en unghäst.
Själv är jag för stor för att rida men köpte mest i syftet att hantera från marken, köra och det och då passar ju en ung ponny bäst till det eftersom de är ju som grundläggande i dess utbildning.

Nu har jag några frågor som jag behöver lite svar på..
Han är lite tömkörd , vad tycker ni är bäst att börja på: volt eller rakt ut i skogen bara ?
Hur ofta "vågar" man hantera hästen ? Har läst runt lite här och sett att man inte ska hantera för mycket, men hur ofta är för mycket ?
När vågar man börja longera ?
jag är lite emot det där med att nöta på volt när dom är så unga ...

kom gärna med tips :laugh:

Sv: Ungponny ! :)

Hantera kan du göra dagligen. SKilj på hantera (leda, borsta, lyfta fötter etc) och träna.

Longera gör jag så lite det nånsin går tills de är vuxna faktiskt. Lite okontroversiellt, men..

Ut och gå i skogen i snöre kan du utan problem göra upp till 3 gånger i veckan, tömköra får du känna hur hästen känns, är det enkelt och tryggt är det att tömköras på lång töm utan krav inte mer ansträngande än att gå i snöre. Tänk på att ta KORTA sejourer, tio max femton minuter räcker gott och väl när de är små.

Och man MÅSTE inte 'göra en massa' mer med dem, grundhantering räcker fint om man inte just nu vill göra så mkt mer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 708
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Google förde mig hit så jag gör ett försök. Jag har köpt en fin 3-årig New Forest som inte var mycket hanterad. Tanken är främst att...
Svar
11
· Visningar
1 797
Senast: Brynja
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka