Ungponny eller slutmäta?

H

hopponny

Nu är det att jag har fått höra från olika håll om tävling på en ponny som inte är slutmätt,trots att han är 9 år. vill gärna höra vad ni vet/tycker.

- Jag måste tävla honom som ungponny, för vi är ett nytt ekipage.

- Jag kan tävla honom som ungponny, om jag vill.

- Jag måste ta dit vetrinären så de slutmäter honom.

Vilket av de här måste jag göra eller är lämpligast? :confused:

Sv: Ungponny eller slutmäta?

Du kan tävla honom i avdelning b om du vill, men han måste ändå slutmätas.

Det är inte min häst utan min foderhäst som jag har under vinterhalvåren. Så kan de slutmäta honom sedan, och jag tävlat honom utan att slutmäta?

nej, han måste ha ett giltigt mätintyg för att få tävla och det är inte giltigt om de är för gammalt.

En ponny måste ha ett giltigt mätintyg för att tävla.
Mäts ponnyn efter 8 års ålder är det ett slutintyg man får och det gäller resten av ponnyns liv. Vid slutmätning ska veterinär närvara.

Ungponny är en ponny som är 6 år eller yngre. Och har alltså inte med att göra om ni är ett nytt ekipage eller inte.

Du får starta i avd B (även kallats unghäst/ponnyavdelning bland folk) med en äldre ponny än 6 år.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Bison
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 726
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka