Speciella_tina
Trådstartare
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...
Säger du det så.
Hon har för många sovtillfällen på dagen.
Säger du det så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hon har för många sovtillfällen på dagen.
Håller med de andra, varför lägga henne tre gånger om dagen pm det dessutom innebär en kamp o att du får mota bort storasyster? Strunta i mallen, alla har inte exakt samma sömnbehov! Lycka till!
Vad skulle hända om du börjar natta om efter 20 minuter, så hon aldrig hinner vakna själv? Dvs hjälpa henne förbi uppvaket.
Jag fick ett tag söva om mitt barn som somnade i vagnen men vaknade ganska snabbt. Vid minsta pip var jag där och drog iväg med vagnen. Efter tag sov barnet längre stunder av sig själv, om det berodde på omsövningar eller åldern kan man inte veta.
Hur stor är storasyster? Kan hon leka utomhus i t.ex. sandlådan, medan du går fram och tillbaka med vagnen i närheten?
Jag har inga råd - tänkte bara säga stt jag har full förståelse för
all din frustration!!!
Ja, jag har lästa att man ska göra så Men jag har aldrig lyckats! Börjar hon gny så spelar det ingen roll vad jag gör, hon vaknar. Har du några bra tips förutom vagnen tar jag gärna emot dem, vagnen sover hon inte i
Storasyster är av den aktiva typen! Hon klättrar på allt och högt med, så jag vågar inte vara på lekplatsen utan att vara i hennes omedelbara närhet.
Ja, storasyster hade vi bara i famnen, så somnade hon när man tittade på tv, så jag är väl bortskämd sedan tidigareJag har läst igenom trådstarten igen o jag förstår så klart att du upplever det hela som frustrerande då detta inte var något du förväntat dig då ditt första barm tydligen sov bra och var lätt att lägga.
Dock tror jag inte ditt barn är "värre än många andra", om det kan vara till någon tröst. Vi är många som får natta länge. Om hon sover 19.30- 6.30 i princip obrutet så behöver hon nog inte sova mer än två gånger per dag, o egentid borde ni väl få gott om på kvällen efter halv åtta? Och dessutom slipper du ett kamptillfälle per dag vilket borde gynna er alla (mamma, lillasyster o storasyster).
Vår son har aldrig behövt mycket sömn, som knappt ettåring sov han kanske två ggr per dag à 30 min o Max 10 h per natt. I dag är han snart fem o sover 9-10 h per natt ( o så klart inget på dan) o är en fullt pigg, alert o nöjd kille. Hans jämnåriga kompisar sover mer och verkar dessutom oftare trötta eller övertrötta men inte han. Han har helt enkelt inte behov av mer sömn. Kanske har inte er tjej det heller.
O i vårt fall skiljer det sig mellan syskonen, när lillasyster här var ett sov hon helt klart mer än sin bror, kanske 11 h per natt o 2*45 min på dagen.
Mitt tips är alltså att försöka låta bli att se det som att det är ett bekymmer eller att barnet har sömnproblem. Lämna en läggning per dag därhän ( o kanske snart T o m två, så att hon bara sover en gång om dan), och köp läget och hennes sömnbehov som det är. Egentid finns det ju ändå efter kvällsläggningen.
Lycka till igen :-)!
Bärsjal/bärsele, man får händerna fria, den minsta får så mycket närhet den vill ha och storasyskon får en mamma som har möjlighet att göra saker med den. Min yngsta sov ofta i bärsjalen sitt första år, sen fick även sjalen "rätt" lukt, så han kunde somna i sjalen och jag kunde lägga ner honom i sängen med sjalen som täcke och han sov vidare helt lugnt för "trygghetslukten" var ändå kvar, och värmen var kvar i sjalen.
Min äldsta gillade aldrig liggvagnen men när jag bytte till sittvagnen gillade hon det betydligt mer och helt plötsligt somnade hon som en stock i vagnen. Varför hade jag ingen aning om men för oss var det toppen. Med min yngsta så hoppade vi liggvagnsdelen helt och hade bara sitt vagns delen så det kunde turas om, om vi var ute på en längre promenad, jag kunde sätta upp lillskrutt i sjalen och storskrutt kunde åka vagn. Sen kunde storskrutt gå en stund och lillskrutt åka vagn.
Du försöker att lägga henne för att sova så att du skall få tid för annat.
Det går inte att göra så.
De känner på sig att något spännande är på gång och gör allt för att ta reda på vad.
Hon behöver inte sova så mycket som du vill.
Mina 3 barn hade en utomordentlig sömn.
Men de sov natt 22 - 06 och sedan 2 gånger per dag i den åldern.
En gång på eftermiddagen litet över timmen och en gång på förmiddagen kanske 30 min.
Det finns inte så mycket mera sömn i 9 månaders.
Fast för mig är inte problemet att hon sover så pass många tillfällen om dagen, problemet är att hon är så svår att lägga. Det är ju knappast så att jag provat hålla henne vaken en dag, tänkt nä det var lite jobbigt och sedan skitit i det. Jag har ju trots allt ett barn till, så att det tar tid att ändra/införa rutiner vet jag med. Och hon är trött, det märks på hela henne. Får hon inte sova blir hon supergnällig.
Tack för lyckönskningarna
Det var inte så jag menade , menade inte alls att förminska era problem.
Mer att förklara att jag förstår hur frustrerande och enerverande det är med ett barn som är svårlagt.
Men jag brukar tänka att alla barn har för och nackdelar, vår dotter har varit och är delvis sjujävla jobbig att natta, men samtidigt är hon alltid glad och otroligt aktiv, gråter otroligt sällan och äter också väldigt bra.
Andra barn kan vara lätta att lägga men kanske svårare att äta/dricka, svåra att introducera för nya saker, gråter lätt etc..
Brukar försöka trösta mig med det när nattningen känns åt helvete