Ungjävel!!

Sv: Ungjävel!!

Vet han om detta?
De är liksom ute efter mopparna nu.
Då EU-moppar blivit de laglösas nya färdmedel.
(Förarbevis för moped går inte att dra in)

Ja, han är medveten om den skärpta kontrollen av de här mopederna, och är väl inte så glad åt det. Men det gör inget, det gör nog att ungarna tänker lite innan de buskör!

H

Senast ändrad:

Men det är ju bra.
Då så finns det ju kontakt med hjärnan så att säga.
Det borde gå att bygga vidare på det där....

Du är ju kreativ - så du kommer säkert på något.

Tack!

Ja, det är skönt att det fungerar mellan hjärna och handlingar ändå! Jag har sagt till herrn att tills morsan kommer på hur vi ska tackla det här är det "stadsarrest" som gäller, han får alltså inte åka hem till kompisarna utan stanna här i stan. Än så länge har han inte protesterat, han insåg nog att han faktiskt kan påverka utgången av det här genom egna handligar och egen inställning. Det är iallafall vad jag framhåller, att INGET kan få mig att ändra på något jag sagt, utom just hur han beter sig. Till dess = stadsarrest!

Precis som i livet fö.ö.
Det är de egna handlingarna som påverkar hur man får det.

Kan du få in det - så har du kommit hela vägen fram.
Tiden i "förvar" borde ha givit en fingervisning om vilket resultat ett totalt samhälls-obstinat leverne kan ha.
Då låses man in.

Handling - konsekvens.
Handling - konsekvens.
Handling - konsekvens.
O.s.v. tills ni blir blåa.

Det kan ta ett tag det där, men eftersom det finns vissa saker som har gått in så går det ju bevisligen.
Jag tror på dig - lycka till.

Tack så mycket för dina tankar och lyckönskningar!

Måste bara berätta att eftermiddagen har varit härlig, vi har varit och handlat och min lilla (stora) sork har varit så trevlig att umgås med!

Jag hoppas jag kommer vara ens i närheten så stark som du är om jag hamnar i en situation som kräver det Nevin!

Hoppas innerligt att sonen håller i sig och förstår att du bara vill honom väl.

*krama*

Unga människor mår bra av att få gränserna satta.
Det gör dem mindre förvirrade och mera trygga.
Så ju bättre som du lyckas att sätta gränserna, de nödvändiga då som man måste ha, desto bättre kommer han att må.
Och ju bättre som han mår desto trevligare blir han.

Av vad jag har läst från dig så är du bra på att sätta absoluta gränser på absolut nödvändiga ställen, och det kommer att lösa det hela.
Det är jag faktiskt övertygad om.
Men det kan ta ett tag.
Kanske inte nu men strax efter att han blivit 20 och pannloben blivit klar.
Om han nu lyckas med att skona sin hjärna från skador.
Och där så har du ett stort ansvar - att se till att han uppnår den åldern utan skador.

Vet han om detta?
De är liksom ute efter mopparna nu.
Då EU-moppar blivit de laglösas nya färdmedel.
(Förarbevis för moped går inte att dra in)

Har hela tiden trott att förarbeviset gick att dra in vid tex fyllekörning..
Vad blir det för straff om någon åker på EU-moppe full?
Tycker absolut att det ska få dras in om jag framför moppen berusad!

Vad blir det för straff om någon åker på EU-moppe full?

Ingen lämpa för körkort.
Och böter och det vanliga.
Kanske tar de mopeden.
Mopparna går ju alltid för fort.

Förarbeviset är ett bevis över att du kan trafikreglerna.
Och det har du ju bevisat även om du bryter mot dem.
Det är således inte ett bevis på att du följer trafikreglerna.

Diskussioner pågår om hur man skall kunna göra det återkallningsbart.
Mycket för att det blivit "fyllekörarnas" lösning på bilproblemet.
Förarbevis på moped + en mopedbil.

Tack!

ja, jag hoppas att ha en dag fattar vadd et var jag försökte göra, nu tycker han nog mest bara att jag är en pain in the ass......

Det där är stort, att försöka få honom att komma förbi 20 strecket utan alltför mycket ludd i hjärnan... Men jag jobbar på det, och hoppas det går in något av allt man tragglar om!

Kanske har du förklarat det tidigare men jag undrar, kan han inte bo hos er på heltid i stället för hos sin pappa?

Det verkar ju som att pappan "förstör" genom att inte kunna hålla på regler och indragningar!

Eller har jag fattat det fel och han bor hos dej?

I vilket fall så hade jag försökt få sonen att bara bo hos er nu, för då spelar det ingen roll vad pappan tycker och gör för det är dina regler som gäller, det blir svårare för sonen att "komma undan" med saker och ting eftersom han vet att han måste följa de regler du har satt upp och kan inte "gömma" sig hos pappan och pappans icke regler.

Pappan vill väl också sonens bästa hoppas jag och måste kunna se sina brister?!
Han måste ju förstå att han med sitt agerande inte är särskilt snäll mot sonen utan gör honom riktiga björntjänster.

Jag hoppas verkligen att sonen inser (jag tror att han gör det med dina beskrivningar i minnet av honom innan karusellen började) att du faktiskt vill att han ska få ha det bra, må bra och bli en vuxen vuxen.
Men givetvis måste han tycka att du är jobbig nu,:angel: du är ju den som står för regler och ordningar så att han inte kan flumma iväg hur som helst.

En massa funderingar och styrkekramar från en tonårs morsa till en annan, jag beundrar att du orkar, särskilt nu med småbarn och graviditet.

Jo jag vill ju att ha ska bo här, och lobbyar hårt för det. Men tyvärr får jag inte med fadern i fråga på det här, han tycker att sonen "måste ju få vara där hanär född, och där han har sina kompisar med"....

Men så fort han är hemma från Burundi ska jag ta ett snack med både honom och hans fru, förklara vad som hände nu och hur det har fungerat att sätta hårt mot hårt, och försöka få honom att åtminstonde prova det hemma hos dem. Sonen blir förbannad så klart, mend et skiter jag ärligt talat i. Som jag sade till honom igår, jag är inte ute efter att vara kompis, dem kan han skaffa på annat håll - jag är mamma och med det följer ansvar och rätten att sätta upp vilka regler som gäller.

Tyvärr kan jag inte säga till sonen att bo här, han lever i tron att han bestämmer, eftersom han faktiskt gör det hemma hos pappa. Och så länge hans pappa inte går på samma gata som jag så åker sonen ner till honom i stort sett så fort han kommer hit....

Jag vill inte kasta skit på mitt ex, men han är inte alltid så smart som man kan inbilla sig när man träffar honom. Han är inte dum på något sätt egentligen, men han gör allt i välmening, och dessutom är han för rädd att bryta regler (som i fallet med mopeden, han skulle kunna låsa in den, men polisen säger att han då kan bli anmäld för stöld av sonen och då gör han istället ingenting.) Mig sade han till att jag kan få ta nyckeln till mopeden, men då får jag bryta mig i hans hus först och då anmäler han mig.... Istället för att bara komma ut med nyckeljäveln och ge mig den! Jag skulle kunna ta det, bara jag slapp slå sönder hans ytterdörr för att komma åt nyckeln....

Jag är inte så säker på att praktiska hinder, som att t.ex. låsa in mopeden, är det bästa.
Det ger lätt signalen att "allt som är olåst får jag ta".
Jag tror på andra konsekvenser.
Sådana man inte dyrka upp, bryta sig in i eller på annat sätt få att upphöra med våld eller list.
Soppa-pengar t.ex. hur får han sådana?

Han har jobbat i sommar och tjänat ihop en rätt bra slant. Det räcker till både soppa och annat ganska länge...

Just nu är inte mopeden det stora problemet, eller egentligen är det inte så stora problem med något alls om man jämför med förra året. Men mopeden verkar ha hamnat i ett lagom normalläge vad det gälelr sonen. Det värsta just nu är ju att ungen kommer hem i polisbil efter att ha festat.... det här med att jag ville låsa in mopeden kommer av att den var inblandad så ofta hela förra sommaren, och jag blev orolig att det skulle hända nu igen. Enligt både polis och sonen var den inte det och det var ju skönt.

Det som exet sade om inlåsningen av moppen hände också förra året, och efter ett antal fyllekörningar och polisingripanden gällande det så tog till slut exet nycken, och gav den tillbaka efter tre dagar....

Jo jag vill ju att ha ska bo här, och lobbyar hårt för det. Men tyvärr får jag inte med fadern i fråga på det här, han tycker att sonen "måste ju få vara där hanär född, och där han har sina kompisar med"....

Men så fort han är hemma från Burundi ska jag ta ett snack med både honom och hans fru, förklara vad som hände nu och hur det har fungerat att sätta hårt mot hårt, och försöka få honom att åtminstonde prova det hemma hos dem. Sonen blir förbannad så klart, mend et skiter jag ärligt talat i. Som jag sade till honom igår, jag är inte ute efter att vara kompis, dem kan han skaffa på annat håll - jag är mamma och med det följer ansvar och rätten att sätta upp vilka regler som gäller.

Tyvärr kan jag inte säga till sonen att bo här, han lever i tron att han bestämmer, eftersom han faktiskt gör det hemma hos pappa. Och så länge hans pappa inte går på samma gata som jag så åker sonen ner till honom i stort sett så fort han kommer hit....

Jag vill inte kasta skit på mitt ex, men han är inte alltid så smart som man kan inbilla sig när man träffar honom. Han är inte dum på något sätt egentligen, men han gör allt i välmening, och dessutom är han för rädd att bryta regler (som i fallet med mopeden, han skulle kunna låsa in den, men polisen säger att han då kan bli anmäld för stöld av sonen och då gör han istället ingenting.) Mig sade han till att jag kan få ta nyckeln till mopeden, men då får jag bryta mig i hans hus först och då anmäler han mig.... Istället för att bara komma ut med nyckeljäveln och ge mig den! Jag skulle kunna ta det, bara jag slapp slå sönder hans ytterdörr för att komma åt nyckeln....

Det är precis som med min bonusson, fast där är det mamma som inte klarar av att hålla fast vid det hon har sagt:(
Min bonusson skulle bo här bestämde han, men tyckte efter en vecka att han blev behandlad som en slav:eek:, slaveriet var att han skulle gå till skolan varje dag och att han skulle göra sina läxor samt vara hemma den tiden som var bestämd.
Det är verkligen inte roligt att bli kallad för slavdrivare när jag bara krävde av honom att han skulle göra det som alla människor bör göra, dvs sköta sig.
Grejen var ju också att hans pappa var på jobb långt hemifrån då, så det var ju jag som var den elaka, fast min sambo hade pratat med honom innan om vilka regler som gällde här så blev det för mycket för honom och han flyttade hem till mamma igen:crazy: med följd att han gick ur nian utan betyg, med följd att han inte kom in på det han ville, med följd att hans redan dåliga självförtroende blev ännu sämre:(

Fan om ungarna kunde fatta att man vill deras bästa:cry:

Det är inte när han går vilse han inte vågar sig hit.

Med tanke på hur hans gamla historia ser ut har vi infört totalt nykterhet här hemma för sonen. Och när han nu var full valde han att försöka ta sig hem till en kompis men blev haffad på vägen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka