Unghund med tokryck

S

Sheepsheep

Min unghund brukar ibland få tokryck på promenaderna. Hon har alltid fått de här rycken, sen jag fick hem henne vid 8 veckor, men det har tack och lov blivit lite mindre med tiden. Det som händer är att hon springer runt runt runt, slänger sig i kopplet samtidigt hon ger ifrån sig höga morr ljud. Det jag undrar är vad de kan bero på och hur jag ska hantera situationen? Skulle behöva hjälp med detta med tanke på att hon är en stor hund nu. :crazy:

Tokrycken brukade komma när vi gick på gräsmattor, men nu känner jag att vi kan gå på gräsmattor utan några problem. Men ibland händer det ändå. :(
Som värst tokryck får hon när vi går på sand, och ibland grus. Tog med henne till en liten strand för inte så länge sen och ja.. Hon betedde sig som om djävulen själv flugit i henne. Kunde inte gå nånstans med henne på sanden utan att hon slängde runt sig i kopplet och nästan skrek.. och det är inte nån vacker syn kan jag säga. Kompisen trodde de va nått allvarligt fel på henne. :o

Förut fick hon sådana här ryck varje dag. Idag har det blivit mindre, kan gå flera dagar innan hon får ett ryck. Men eftersom hon är stor nu och det blir riktigt JOBBIGT när hon väl får det så undrar jag hur jag ska göra? Testat att ignorera henne, bara stå och gäspa när hon gör det, men hon fortsätter springa runt runt runt och blir värre och värre. Att säga till henne fungerar inte riktigt det heller. Nu gör jag som så att jag tar in henne i kort koppel vid min sida så hon inte kan springa nånstans och bara står så tills hon lugnat sig, och när hon väl är lugn får hon en köttbulle och vi traskar vidare.

Om det är någon som har haft samma problem så skulle jag hemskt gärna vilja ha tips!

Sv: Unghund med tokryck

Nu kanske din hunds ryck är värre än jag läser in men när mina hundar fått sådana ryck så är det av ren och skär överskottsenergi och jag har asgarvat och busat med.
Min ena valp får sådana fnatt dagligen - och hon är en cool personlighet - men då morrar hon, intar lekposition och snor runt runt runt - rullar och skuttar - helst på samma gång. Hennes syster blir inte riktigt så tossig men hon är småknasig jämt.

Vissa raser får mer sådana här ryck än andra - jag har för mig att det kallas retriverryck bl a.

Låter som de busryck min dåre fick mer eller mindre flera gånger varje dag fram till hon var 2½ år ;) Det löstes lättast med att släppa henne i någon hundrastgård så att hon fick springa av sig sin överskottsenergi.

Hur gammal är din hund nu, vilken ras är hon och hur aktiveras hon?

låter som alldeles vanliga ryck, här kallas de mopsrace eller tokspring. mina har det någon gång per dag eller så, om de trissar varandra, annars någon gång i veckan.

Låter helt normalt. Mina två whippar 2 år respektive 7 månader kan ibland få det samtidigt när vi är ute och går i koppel. Ser förmodligen muntert ut för omgivningen.

Jag brukar fysiskt hålla i jyckarna om de gör så vid olämpliga tillfällen. Ofta lugnar de ner sig rätt fort då.

Sand är ju jättehärligt, det får mina hundar att yla av glädje och spinna minst tjugofem varv runt sin egen axel i båda varven.:D

Har kallar vi det "ADHDmoments". Inte sa varst politiskt korrekt kanske, men vi har for manga av olika raser som uppvisar det sa det funkar liksom inte att forsoka kalla det "Schaferryck" eller "terrierryck".. ;) Till och med varan 19aring far dom! Dessvarre oftast i huset... Da far herr Langskank femtioelva varv runt kokson, upp pa mobler, yeehaw spring i langhallen, upp i sangen, ner pa golvet, tillbaka till vardagsrummet, hoppar over fatoljen... lol Gladryck helt enkelt. 3 ars schafern har sina dagar da det basta, for oss bada, ar att han far leka, springa, busa o brottas och lattja rovare innan vi forsoker gora nagot seriost. Smahundars tokryck ar sa mycket enklare att hantera ;) lol Jag tror helt enkelt det ar overskottsenergi i kombination med "YEEEY sa haaaarligt allt ar"... Min make glommer garna bort att hans hundar har sina ryck sa hans standardfraga ar "Nar tanker Kais vaxa upp och bete sig som en vuxen hund...?"

Tack så mycket för svaren. Skönt att man inte är ensam! Hunden är en storpudel på snart 9 månader. Väldigt energisk av sig, som rasen ska vara vad jag läst. Är nog busigheten precis som ni säger... Hon är en riktig bustjej och det finns ju bara LEK i hennes huvud just nu. Dock känns det väldigt awkward när hon får sina ryck och man står där med en hund som springer runt runt :O Har aldrig varit med om sånna här tokryck så jag känner mig lite vilsen.

Just nu är det inte så mycket mer än att leta spår i lägenheten samt tränar fotgående och tricks osv som aktivering. Väldigt vardagligt... Hon får något uppdrag varje dag. :) Hon är väldigt bra på att ta det lugnt inomhus, men det är utomhus som det lilla monstret kommer fram.. :P Tror ni jag ska aktivera henne lite mer? Som sagt har hon ju alltid haft dom här rycken så jag vet inte om det beror på aktiveringen eller inte.

Tokrycken dyker upp när det regnar också.

Ja, jag tror absolut att du ska aktivera din hund mer. Hur mycket får hon röra på sig fysiskt och varför kan du inte tex lägga spår utomhus?

..du skulle ha sett mig och min forre schafer nar forsta snon kom... dar kan man snacka TOKryck.. han alskar sno med en passion som ar extrem. Det var ett evinnerligt "vanta vanta vanta vanta vanta" tills vi tog oss ur stan och nanstanns dar han kunde fa springa fritt och borra ner sig i snon bast han ville LOL Hela hunden vibrerade och studsade fram :)

Din flicka ar ju "bara bebis" fortfarande, om du kanner att hon klarar det utan att det blir en stress av det sa.. kanske forsok leka med henne nar hon satter igang? Spring och busa och kanske forsok anvanda den jaaaattegladjen till nagot som blir positivt for bada? Jag gillar inte sno sadar direkt.. men det var svart att vara tjurig nar B och jag busade runt i den ;) med tiden sa kommer det nog till den punkt att hon blir lite vuxnare och inte far riktigt sa stora tokryck, och att du kan lagga lite kontroll pa nar det passar sig och nar det inte passar sig.. :)

Efter att ha badat och kommit upp i sanden får även min medelålders Auisse knasryck. Tycker mest det ser kul ut.

Hade en ung pudelhanne på kurs i våras, han visade värsta ärevarven ibland på appellplan.

Men hur mycket får hon springa lös då? Aktivering i all ära men en unghund måste ju få fnatta varje dag lös. Det är ju då dom får koll på kroppen.

När hon vart mindre fick hon gå mycket lös, men nu när hon blivit äldre och tonåring så har även blivit "döv" på kuppen (läs: slutat lyssna!). Med tanke på att hon mer än gärna skulle springa fram till vem som helst och inte komma på inkallning lika duktigt som förr så undviker jag att ha henne lös på platser där det inte är säkert. Tänkte införskaffa en långlina så hon får chansen att springa någorlunda "lös".
Just nu satsar jag på hjärngympa. Fick testa på att lägga spår utomhus på valpkursen och hon verkade tycka det var riktigt kul. Jag har lagt en del spår till henne när vi vart ute, men det har inte blivit så mycket av det nu. Vi har mest tränat på vardagslydnaden och konster. Ska packa på mig köttbullar nästa gång jag är ute och går och se till att hon får spåra lite. :)

Så där gör min pudel i bland i också, springer runt runt och skäller/morrar/nafsar;)jack russelln gör liks dant,ser jätte kul ut!

Hennes ryck kommer i oftast när jag släpper lös henne på en öppen yta(speciellt stränder) men dom kommer också, när hon har aktiverats väldigt mycket, det liksom slår över.

Min valp (6 månader) får såna ryck när han tycker vi ska hitta på något ;) jag vet inte vad du gör med din hund, men du kanske kan försöka aktivera mer? Spår kanske kan vara något? Lägga spår tar typ 5 min, sedan en rejäl promenad medan spåret ligger, kanske några uppletanden och lite lydnadsträning på vägen. Sedan tar ni spåret och efter det blir det inga ryck den dagen ;) och det behöver inte ta längre tid än den dagliga långisen.

Du har inte möjlighet att gå till en rasthage/annan större inhägnad då och då så att hon får busa av sig fritt?
Eller börja cykla eller liknande med henne så hon får ta i ordentligt?

Klart att hon blir tokig ibland, om hon har en massa energi som bara vill ut!
Hjärngympa i all ära men hundar behöver få röra på sig också!

Du kanske missade hennes inlägg om att det är en knappt 9 månader gammal storpudel? Cykla är lite tidigt än kanske :) (vet inte hur erfaren ts är, men bara ett förtydligande så hon inte ger sig ut och cykeltränar med en för ung hund)

Min snart två åriga Finska lapphund gör så ibland. Alltid när han har badat eller när vi kommer fram till klubben. Hans tokryck varierar men han håller max på i någon minut i koppel. Han ser så lycklig ut att han håller på att explodera så jag antar att det är ett "lyckorus" han måste få upplopp för och ja... jag kan inte annat än att skratta åt honom :p

Och han har ändå en megastor inhägnad trädgård att busa i och får vara lös i skogen på nästan alla våra promenader plus att jag börjat cykla med honom lite smått.

Jag skulle om jag var du luska reda på om det finns någon rastgård eller någon vänlig människa som kan låna ut sin trädgård (min väninna brukar åka ut till mig och släppa sina dårar ibland) så hunden kan få russla av sig ordentligt.

Du kanske missade hennes inlägg om att det är en knappt 9 månader gammal storpudel? Cykla är lite tidigt än kanske :) (vet inte hur erfaren ts är, men bara ett förtydligande så hon inte ger sig ut och cykeltränar med en för ung hund)

Oj, jag läste nog lite slarvigt. Självklart bör hon vänta ett tag med cyklingen :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Hundträning Finns det någon bra promenadsele som hunden inte kan backa sig ur? Har en unghund som ibland får ett "ryck" och älskar att springa runt...
Svar
11
· Visningar
1 432
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 217
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V