unghinsthantering.

F

Fantasi

Hur skall man agera mot hästen då man är ute och går och hästen

* Biter tag i grimskafter gång på gång

*inte vill lämna sina kompisar utan börjar svassa runt, stegra och vända rumpan och slå mot en när de andra hästarna är utom synhåll? Det blir värre då man säger åt honom

Kan tillägga att detta var en av hingstens första promenader, och jag utförde den med grimma och grimskaft(5 m).
Jag kan oxå tillägga att jag känner mig ej säker i denna situation men måste ju få det att funka..
Jag vill klara denna situation utan bruk av våld.

Tips? :confused:

Sv: unghinsthantering.

Först, om du inte redan gjort det, ta på dig handskar, hjälm och säkerhetsväst. Så gör det inte så ont om man skulle få en hov på olämpligt ställe...
Sen beror det ju på vad den gjort innan. Hur gammal är den? Jag skulle börja med att se till att framåtdrivning (dressyrspö att peta på bakbenet med kan vara bra) och broms funkar hemma. Och att han har uppmärksamheten på dig så länge du arbetar med honom. Var konsekvent, jobba korta stunder då de inte har så stor koncentrationsförmåga.
När allt funkar hemma kan det ju vara bra att ta med en kompis på promenad i skogen. Ofta är det mkt nytt att titta på, att de ska sköta sig exemplariskt utan sällskap från början kanske är att begära för mkt? Min är tre nu, men jah gjorde så att jag tog med mig sällskap ett par gånger, testade att de kunde gå utom synhåll, och sen började jag med korta rundor från stallet själv. Lite protester får man kanske räkna med, men då måste man kunna ta konflikten. Och om framåtbjudningen inte funkar så får man kanske ta till spöet, inte för att slå men som en förlängd arm att peta med.

Hur gammal är hästen? Som motto brukar jag ha att bråka så lite så möjligt i känslig ålder.. Hellre då låta dem vara och inte hantera mer än det som krävs i det dagliga.... I den nödvändiga hanteringen ska man däremot vara hård, inte göra avkall.

Rent psykiskt är kanske inte din kille redo för detta steg

Min unghäst vill också gärna bita i grimskaftet, så jag bytte till kedja som inte är så bitvänlig. Kände att jag inte behövde ta den konflikten, eftersom det beteendet brukar gå över med åldern.

En kompis med på de första turerna tycker jag också är en bra idé.

han är ungefär ett år och fyra månader.
Jag vill absolut undvika bråk, men jag anser att han är gammal mnog att börja gåträna vid hand.
Vi går heller inge längre än runt stallet änsålänge. och det är bakom stallet uton synhåll från de andra hästarna som problemen uppstår. Förutom grimmskaftet då, det går han och biter i hela tiden, spelar ingen roll om det är vanligt eller kedja.

Min är också drygt ett år och han vill också gärna bita i grimskaftet. Men han kastrerades i augusti och jag kan redan se skillnad på att han är mindre bitig på alla sätt och vis, även vad gäller att bita i grimskaftet vid promenader.

Det är ju lite slyngelålder, med august, nu 3 så lät jag honom hållas, han fick hålla lite i grimskaftet. Hanne däremot gjorde det för att ta sig fri så där fick jag vara hårdare..

Med august har jag varit ute och gått ganska mycket, ibland när andra ridit har jag promenixat med honom eller tömkört med.. Men som sagt då har det varit andra hästar med, så jag tror på alternativet att du ska gå med honom, men i sällskap med andra tills han är van...

Sen blir det ju så, att ju mer du hanterar, desto mer litar han på dig. Säg att han gått på bete tills nu och varit ohanterad under sommaren, då hade jag fokuserat mycket på hantering i stallet, låta hästen få förtroende för dig och er relation, innan jag begärt att han ska gå med dig från flocken..

pålsätra skrev:
Hur skall man agera mot hästen då man är ute och går och hästen

Jag kan oxå tillägga att jag känner mig ej säker i denna situation men måste ju få det att funka..
Jag vill klara denna situation utan bruk av våld.

Tips? :confused:

Jag har en unghäst ( :devil: ) i samma ålder som din, dock ett sto... Hon ville också bita tag i grimskaftet när tex någontong gick emot hennes vilja. Hon har varit gärn att tugga på en hel massa saker annars åxå, så jag funderade att det kanske var tänderna som kliade... Själv tog jag lungt och sansat grimskaftet ur munnen på henne när hon gjorde de, å fortsatte som om inget hänt..

Annars tror jag oxå att det är nyttigt att pyssla på med honom för att du skall börja känna dig mer säker när du håller på med honom. Han känner säkert av att du är osäker när du leder honom, vilket gör att han känner sig likadant!

Mitt tips: umgås mycket med hästen!

Lycka till! :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 222
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 292
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar