Unghingstars könsmognad?

Madde_W

Trådstartare
Jag har en 14 mån gammal hingstunge och för ca 4 mån sen ramlade ena testikeln ner. Jag väntar nervöst på den andra. Jag har tänkt behålla honom som hingst och är rädd för att han blir klapphingst.
När är det normalt att testiklarna ramlar ner? och är det nomralt att det kan gå så lång tid emellan dom?

//orolig hingstägare

Sv: Unghingstars könsmognad?

En av de jag har hemma fick sin andra i maj var då 2 år

Min 2,5 åring ska kastreras i oktober, hans ena kula har ej vandrat ner ännu, så det får blí operation för hans del eftersom han ska vara valack. Vi kollade honom innan sommaren och veterinären sa att om vi kunde vänta till hösten så kanske den andra också kommit ner då, men det gjorde den alltså inte för hans del. Eftersom veterinären sa så är det nog ej helt ovanligt att de kommer ner vid olika tidpunkter.
Min åring kastrerades när han var 11 månader, då var båda hans kulor nere, så det är nog olika när de kommer ner.

Vi har ju haft en del unghingstar genom årens lopp - och kulorna har ramlat ner allt ifrån 2 månaders upp till 4 år - så det kan vara väldigt stor variation.

Den som var "klapphingst längst var en new forest ponny, som hade en kula i rätt läge som 1 åring, och den andra ramlade ner då han var 4...

Dock låg den "snett ovanför" den andra, så den syntes dåligt, och man fick klämma och känna ordentligt :grin:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 417
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
810
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V