Unghingstar!

fettso

Trådstartare
Ni som fått hingstföl, kastrerar ni dom tidigt?
Eller behåller ni lite längre för att se vad det blir av dom/få en snyggare individ?

Om dom ändå ska gå i flock kan dom ju få vara hingstar lite längre eller?
Jag funderar men tänker att hur han är som individ får avgöra.
Hur tänker ni?

Sv: Unghingstar!

Jag har skurit mina grabbar på hösten då de är ett år. Detta under förutsättning att de är färdiga för det. De blir snygga även om de skärs tidigt och betydligt lättare att ha.

Jag har heller inte haft några problem med valacker som "nöter" på mina ston. Detta kan iofs vara individuellt och behöver inte bero på att de är tidigt skurna.

Jag köpte min valack som nu är 3 år som nykastrerad 1 åring. Han kastrerades redan på våren då han blev 1 år.

För mig skulle det väga upp vart jag skulle ha unghästen om jag skulle kastrera tidigt eller lite senare. Tex könsuppdelad unghästflock hade jag nog kastrerat som 2 åring, men blandad flock som 1 åring.
Visst, de blir kanske snyggare (är ju också väldigt individuellt) om de kastreras lite senare, men ofta kommer ju problem som att de bestiger ston senare sen som valackar. Och har man inte jättemånga hästar är det väldigt smidigt att kunna ha ston och valackar tillsammans.

Rodi var 2½ år när han kastrerades. Lagom ålder då han inte hunnit bli hingstig (till skillnad från vissa andra). Jag tog hem honom som 3-åring och ville då ha en valack.

Får se hur vi gör med Skuggi som går i unghingst/valackflock på samma ställe. Han fungerar bra med hästar och människor nu och kan tänkas vara ett hingstämne.

Vår första kastrerades när han var 18 månader, han var tänkt som ridhäst kort och gott.

Den andra är inte kastrerad, det får nya ägare göra själv. han är nu 1 år.

Den tredje, ja här blir det stingsligt, han är skitsnygg, och rör sig hur bra som helst. Jag har fått rådet från flera håll att behålla honom och inte sälja, han är ju bara några månader så kastringstankar kan vänta ännu ett tag. Vi får se helt enkelt hur det blir.

Om jag stod inför den frågan skulle jag lätt välja att kastrera dem senare, typ när de är 3,5. Jag tycker de får en helt annan utstrålning och enligt mig påverkar det dem positivt på många sätt, det negativa är väl att man kanske inte kan ha dem i blandad flock.

Vår första kastrerades när han var 18 månader, han var tänkt som ridhäst kort och gott.

Ja, har man inte för avsikt att spara dem för eventuell bedömning anser jag att man lika gärna kan kastrerar tidigt. De tar förvisso lite längre tid på sig att mogna men man slipper en massa besvär. Det är en avvägning men just nu finns det så många fina hingstar på marknaden. Det är en drömsituation för oss stoägare.
Själv föredrar jag att föda upp bra ridhästar.

Om jag stod inför den frågan skulle jag lätt välja att kastrera dem senare, typ när de är 3,5. Jag tycker de får en helt annan utstrålning och enligt mig påverkar det dem positivt på många sätt, det negativa är väl att man kanske inte kan ha dem i blandad flock.

vad är det positiva?

Odinn kastrerades som fyråring.

Han är snygg.. Men han skulle nog vart lika snygg om han skurits tidigare. Odinn har inte heller några problem med att gå i blandflock. Och går lika bra med bara ston som med ston och hingstar.

Hur har du tänkt med din lille? Skall han gå kvar i hingstflocken tills han är redo att ridas in? I sådanfall så är det ju inga direkta problem att ha honom som hingst. Däremot kan det ju bli det när han blir äldre.

Thytur kastrerades som treåring. Han har mycket "hingstutstrålning" kvar vilket är både positivt och negativt. Det positiva är såklart att han är snygg att se på, det negativa är att han lätt spänner sig eller går på tok för resligt =)

Han har gått med både ston och vallacker och det har fungerat övervägande bra. Det märktes dock att han hade lite "hingstkänslor" kvar i våras när stona började brunsta.

När man kastrerar sin lilla hingst beror väl på vad man har för planer för honom. Vill man spara för att se om det eventuellt är något att ha till avel så får man ju vänta, men är det inget som intresserar så kan man likagärna kastrera relativt tidigt.

//Julia

Har tänkt ha honom i flock(hingst,vallacker tror jag det är)och bara ha hem honom ngn månad i stöten.
Om han är bra att hantera och får gå kvar som hingst så kommer jag när han går hemma ha honom hos min syster som har två vallacker.

Hur kom det sig att Odinn fick vara kvarb som hingst till 3 år?
*Nyfiken*Gillar hans utseende:love:

Odinn var hingst tills han var fyra :p
Och tanken var att han skulle visas, men han fungerade inte som hingst i ridningen då han inte hade något tänk framåt alls. Han var olycklig och tänkte bara på en sak. Sen är han fyrgångare och har inte WOW-gång (hade inte då i alla fall) så även om han hade kommit över 7.75 så hade han ändå inte haft något som gjorde att folk skickade sina ston till honom. Det finns så många bra hingstar i Sverige med bra stam och grymt trevliga bedömningar, både exteriört och ridmässigt.

Efter många samtal med Heimir så kom vi fram till att han skulle få bli valack då han 1, har en andra klass pappa. 2 har en obedömd mamma som dessutom har eksem = inget att använda som avelshingst.

Varför skall du plocka hem din lille 1 månad i stöten? Varför inte bara låta honom gå och vara häst? Jag LOVAR att du får en trevligare häst om du låter honom vara sedan när han är i flocken. Jag förstår inte riktigt hattandet hit och dit. :s

Odinn var hingst tills han var fyra :p
Och tanken var att han skulle visas, men han fungerade inte som hingst i ridningen då han inte hade något tänk framåt alls. Han var olycklig och tänkte bara på en sak. Sen är han fyrgångare och har inte WOW-gång (hade inte då i alla fall) så även om han hade kommit över 7.75 så hade han ändå inte haft något som gjorde att folk skickade sina ston till honom. Det finns så många bra hingstar i Sverige med bra stam och grymt trevliga bedömningar, både exteriört och ridmässigt.

Efter många samtal med Heimir så kom vi fram till att han skulle få bli valack då han 1, har en andra klass pappa. 2 har en obedömd mamma som dessutom har eksem = inget att använda som avelshingst.

Varför skall du plocka hem din lille 1 månad i stöten? Varför inte bara låta honom gå och vara häst? Jag LOVAR att du får en trevligare häst om du låter honom vara sedan när han är i flocken. Jag förstår inte riktigt hattandet hit och dit. :s

Jag blir så glad att det finns människor som är realistiska. Om man ska spara en hingst så är det väl för att den har något att tillföra svensk islandshästavel, tycker jag.
Det som behövs är bra ridhästar och det har börjat komma mer och mer.

Det kan ju inte du sitta och lova.:crazy:

Jag vill ta hem ett tag under vintrarna, då blir det automatiskt övning på att lastas,åka, ledas,borsta och hovarna osv.

Kveikja(mitt första föl)hade jag i flock och tog hem som 2-åring, hade då även hälsat på henne ibland i flocken för vaccinationer,hovvård och visitering.
Hon var en ängel att hålla på med i alla lägen, aldrig något tjafs.
Hon var en trädgårdsuppfödning.
Sedan sålde jag henne och hon blev själv mamma förra året.:)

Flock så mkt som möjligt givetvis, men sedan kommer jag visa honom
på föl/unghästvisning även som 1 och 2 åring om jag har honom kvar vill säga.

Vi har en så bred tillgång av hingstar numera, att det måste krävas något alldeles unikt för att vara värt att spara.

Jag har snöpte den första, han var tänkt till ridhäst även fast jag nu är ganska säker på att han klarat en visning. Dock har han inget att tillföra som inte redan finns, så detta är inget att sörja över.

Den andra hade jag lite förhoppningar på, men jag tror inte att det är värt att spara. I varje fall hade inte jag gjort det, nu överlåter jag beslutet till köparen. Han kommer att bli en fantastisk ridhäst när det är dags, men thats it i mina ögon.

Nu har jag hamnat lite i vånda, för den tredje är lite unik. Mycket bra exteriör, fantastiskt fina rörelser, snygg färg och ett mycket mycket bra lynne.
Här vill man att jag ska ha honom kvar för senare visning, men jag vet inte. Möjligen överlåter jag det till någon annan????:confused:

Vi har en så bred tillgång av hingstar numera, att det måste krävas något alldeles unikt för att vara värt att spara.

Jag har snöpte den första, han var tänkt till ridhäst även fast jag nu är ganska säker på att han klarat en visning. Dock har han inget att tillföra som inte redan finns, så detta är inget att sörja över.

Den andra hade jag lite förhoppningar på, men jag tror inte att det är värt att spara. I varje fall hade inte jag gjort det, nu överlåter jag beslutet till köparen. Han kommer att bli en fantastisk ridhäst när det är dags, men thats it i mina ögon.

Nu har jag hamnat lite i vånda, för den tredje är lite unik. Mycket bra exteriör, fantastiskt fina rörelser, snygg färg och ett mycket mycket bra lynne.
Här vill man att jag ska ha honom kvar för senare visning, men jag vet inte. Möjligen överlåter jag det till någon annan????:confused:

Det kanske är idé att spara den tredje tills det är dags för en rådgivande bedömning. Det är ju inte helt fel! Det går ju, tyvärr, inte att ångra sig då man har kastrerat.

Min lilla pojke som nu är 17 år blev kastrerad vid 6 års (!)
ålder. dock var han klapphingst t.o.m. att han var 8 år.

Jag har bara fått ngn uppfattning av att ju senare dem är
tagna som vallacker desto mer högresta är dom, hingstigare
osv.

Men jag tycker att man ska ta dem så sent man bara kan
om det känns rätt. Om man vill ha lite hingst kvar i dem,.

Men har inte ngn spc erfarenhet av d här. :) :confused:

Jag tänker mig att en som går som hingst längre, också får bättre vilja och go i sig!?
Vallacker är liksom mer avslagna....:angel:

Jag tycker man kan spara hingsten tills man ska rida in den..Så kan den gå på bete tills den är 4 år och maffa på sig.Hästen blir mkt snyggare kraftigare som valack om den får gå som hingst lite längre.

De är mitt tycke=)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 830
Senast: morgaine
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
819
Övr. Katt Katten kom med en liten klösmöbel. Hon använder faktiskt den för att klösa klorna på, men hon utnyttjar inte den särskilt mycket, jag...
Svar
19
· Visningar
625
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka