E

Elliot

Hej allihopa!
Jag är helt ny här på forumet. Jag har en unghingst på 1.5 år som inte alls vill stå still på gången i stallet. Hur gör jag? ute på promenaderna är det inga problem med kommandot.
Så undrar jag lite ot om det finns någon intresserad av att sköta/träna ovanstående busfrö alldeles gratis? ;) Han står utanför Uppsala. *wink*

Sv: Unghingst

Inte nån? (Varför måste man skriva minst 10 tecken?)

Jag gjorde så att jag ställde min unghäst i gången, ordentligt fastbunden och sen gick jag och ställde mig utom hennes synhåll. Så där kunde hon stå och fiffla bäst hon ville. Jag tog loss henne när hon stod stilla avslappnat.

Dock är hon väldigt klok och inte dumdristig alls, men tyckte det var kul när hon fick uppmärksamhet av att stöka. Så jag struntade helt enkelt i henne och idag står hon och sover i gången.

//E

Tack, jag brukar lämna honom när han stökar för mycket men han börjar ju snart igen. Men jag kanske ska försöka vara mer konsekvent bara... ;)

Hej!

Det är ju en vanesak för hästen. Han kommer antagligen vänja sig....

Jag har en hingst på 7 månader och han står i gången, visst e han lite otålig ibland men det är inget att bry sig om.

Se till så att han sitter fast ordentligt bara så att han inte kommer lös ifakk han försöker slita sig, då lär han sig det och då kan det bli problem i fortsättningen.

:bump:

Ok, tack. Slita sig tror jag han inte ens tror att han kan. Han har varit fastbunden sen han var en vecka. Men han ska stå och kasta med huvudet hela tiden och kan inte stå i ro.
Men han är ju förstås bara en liten skit än så länge. Mycket myror i kroppen. :)

Låter mest som att han har dåligt tålamod.....
Det har min också, men jag tror bara det är att låta dom hålla på tills de till slut förhoppningsvis tröttnar...:banana:

Jag brukar göra på samma sätt, men med en vägg bakom hästen så att den inte kan dra sönder nacken om den skulle backa. Så småningom så är hästen så trygg så att går att binda upp var som helst.

Fast nu har jag också problem med uppbindning. Min lille hingst på 2,5 år testar lite och jag vet inte hur jag ska göra. I vanliga fall se svar ovan men nu är det så att "Lillen" väger ca 800 kg och vill han så drar han ringarna ur väggarna = problem. Så fler idéer vore trevligt.

Elliot drar ju inte eller så. Han steppar liksom i sidled hela och står och nickar med huvudet. Men det är väl mest rastlöshet då. Han står still emellanåt, så han har ju inga problem med att stå uppbunden, verkar mest som att han tycker det är trist. Så tror jag kanske att han lärt sig hur man ska få uppmärksamhet...

Ysa, låter inte alls kul. Hoppas någon kommer med något bra förslag.

Jag tror att du ska försöka rikta hans uppmärksamhet åt något annat håll. Häng en aktivitetsboll framför honom eller något annat han kan pyssla med istället för att bråka. Kruxet är att få honom att glömma bort att han ska påkalla din uppmärksamhet.
Men, glöm inte bort säkerheten! Om du gör någon specialare, tänk noga igenom vad som kan hända. Det får inte bli farligt!

Det tar tid innan dem vänjer sig, det är bra träning att bara binda upp dem i stallgången ett par minuter om dan, så vänjer han sig snart. Borstar honom lite på halsen medans....lycka till!!:banana:

Vi har övat grimskaftsrespekt när vi gå och eftersom han inte får sträcka grimskaftet så kanske han har lärt sig att det samma gäller i stallgången. För tillfälligt så övar vi på att stå stilla på stallplanen och kommer sedan att flytta in igen. Får se hur det går...

Ang. bollar mm så har jag funderat på det men rakt ovanför uppbindningsringarna så finns det en lampa och sedan har vi inget innertak vilket betyder att där hästarna står uppbundna har vi en takhöjd på ca 3,5 meter. Lampan hänger alltså på det enda lediga stället.

Han är väldigt lugn och stabil men ser han något som är intressant så går han dit. Han har redan gått igenom sin boxdörr två gånger (nu är den rejält förstärkt:D ).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 662
Senast: Fraegd
·
Övr. Hund Hej alla hundtokiga människor! Jag och sambon är i valptankar och schäfern har alltid varit min favoritras och efter att exet hade två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 584
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar