Unghästvårtor

Fjordfrälst

Trådstartare
Jo, min femåring har sedan en tid unghästvårtor på ena sidan av mulen, inget jätteutbrott men ändå! Jag undrar; jag är osäker på om man vågar åka iväg på pay and jump med det? Är det luftburet?! Menar; vi rör ju givetvis ingen annan men blir lite osäker. I början av nov förra året fick vi ju ringorm (lindrig tack och lov) men det var självklart så att vi INTE åkte iväg förrän det var utläkt med god mariginal! Men med unghästvårtor? Tacksam för svar :).

Vårtorna smittar vid direktkontakt antingen med en smittad häst eller med inredning. Det krävs att hästen som smittas har skadad hud där viruset kan få fäste. Inkubationstid 2-3 månader.
Däremot är jag lite frågande till att en femåring verkligen kan få det. Det brukar drabba mycket yngre hästar ett-och tvååringar som drabbas av det.

Vårtorna smittar vid direktkontakt antingen med en smittad häst eller med inredning. Det krävs att hästen som smittas har skadad hud där viruset kan få fäste. Inkubationstid 2-3 månader.
Däremot är jag lite frågande till att en femåring verkligen kan få det. Det brukar drabba mycket yngre hästar ett-och tvååringar som drabbas av det.

Ja men dåså, ville ha för mig att det var direktkontakt som det smittar men var inte helt hundra. Ja jag blev med förvånad men det är små vårtor på mulen, ena sidan. Hennes hagkompis fick det av henne; 9 år gammal (!) som aldrig haft unghästvårtor tidigare.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Äldre Det här är ett fenomen jag verkligen lagt märke till nu när jag har en hund som är osäker bland folk. För att träna måste jag ju vara...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 165
Senast: mandalaki
·
T
Hoppning Hej alla på buke! Jag skulle jättegärna vilja börja tävla lokalt, men är osäker på om jag är duktig nog... Ska nu under maj månad ta...
Svar
4
· Visningar
1 637
Senast: Technique
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka