Unghästträning- goda tips vid handhästridning?

X

xxxbarre

Finns det någon som kan ge mig vägledning?
Har en 10 mån fölhingst som jag prövar att vänja försiktigt som handhäst. Har testat några gånger med blandat resultat, men idag gick det INTE bra!! Jag rider mamman som är en mkt tålmodig dam. Jag har endast grimma på fölet o vi försöker ca 10 min åt gången. Han är ivrig och drar på, gör lite glädjesprång etc. Försöker hålla honom kort och att hans bringa går bakom min häl. Rusar han framåt petar jag till honom lätt med min sporre om han inte lyssnar. Idag reste han sig dock fler gånger, vänder sig mot mig och försöker slå mig med framhovarna, för att som jag upplever det försöka bli av med sin antagonist. Är han för ung? Ska jag lägga ned mina försök? Mkt tacksam för tips!!

Sv: Unghästträning- goda tips vid handhästridning?

Jag hade tagit med en medhjälpare på marken som kan gå in och hjälpa till att visa honom till rätta. Förstår han vad han skall göra?

En god idé är att tömköra ridhästen med "fölet "bundet ijämte, då vänjer han sig vid att gå där i rätt position. SÅ gör jag, men jag ahr ju körhästar så jag binder i selen.

Aldrig hingst som handhäst det kan sluta riktigt illa.

Alltså, en sån liten en fattar ju inte mycket mer än att leka och brottas. Säkert tycker han att det verkar jätteskoj att brottas med någon som sitter uppflugen på mamma :p
Skulle INTE tro att han gör det för att bli av med dig, han tror nog du försöker leka när du "tvingar" honom att göra saker.

På island binder man den nye kort i en handhästgjord som sitter på mamman eller annan van och lugn häst. Sedan har man DEN hästen som handhäst till sin ridhäst.
På så vis kan mamma/äldre hästen spöa upp lillpojken så att han förstår att han måste skärpa sig och bara gå ordentligt, och ryttaren slipper ligga risigt till.
När han sedan vet att man måste följa ordentligt så kan han följa med som "direkt" handhäst.

Att tömköra mamma/andra hästen kan väl vara ett alternativ, man måste ju bara då vara säker att lillhästen inte kan kravla sig upp och fastna i tömmar osv. Tömkörning är kanon när de är små, men en 10-månaders är ju ganska stor jämfört med en vuxen häst, vet inte om jag skulle våga det.
Har man ingen tredje häst att rida på kan man ju leda mamman med handhästgjord på.

Gylle: detta är ju en 10-månaders, knappast läge att få hingstpanik :p oavsett pojke eller flicka så kan de beter nog nog så farligt när de ska "leka" med oss människor. Kom med lite konstruktiva råd ist :idea:

Jag blev lite nyfiken på hur du gör när du fäster fölisen i mamman?

Jag har också en hingtunge på 10 månader.

Jag har börjat tömköra honom (2 gånger) i indianhackamore det går bra tycker jag men kanske skulle ja stärka hans självförtroende mer om han fick följa med brevid en mer van häst... Vad ska han ha på sig och med vad och i vad fäster jag hono i ledarhästen? Tömkör jag den andra hästen som vanligt då?

Jag har min första unghäst nu, som är en -10a, men tömkör man verkligen så här små hästar? Låter helsjukt tycker jag :confused:

Kan tänka mig att det är väldigt olika från person till person och vad man tror på.

Jag tycker att en kravlös tömkörning är jättebra att börja med i god tid. I vårt fall handlar det enbart om start och stopp och just inlärning av röstkommandon. Samt att han vänjer sig vid att ha en person som kommenderar bakifrån. Korta pass givetvis.

Min hingstunge verkar tycka det är jättekul :laugh:

Visserligen så älskar han bara man grejar med honom.

skulle vara intressant att få lite tankar om varför du tycker att det är sjukt?

Vad är det för helsjukt med att tömköra så små hästar? Tror sommarvind menar att hon kör den klassiska stilen på tömkörning, dvs hästen går rakt fram och du går bakom, dvs kör, utan vagn, inte longerar med tömmar..

Gylle: detta är ju en 10-månaders, knappast läge att få hingstpanik :p oavsett pojke eller flicka så kan de beter nog nog så farligt när de ska "leka" med oss människor. Kom med lite konstruktiva råd ist :idea:

Och där visade du din fullkomliga okunskap mkt tydligt :eek:

En 10 månaders hingst är nog något av det värsta du kan ha som handhäst, de är könsmogna, de är bråkstakar fulla av hyss där klättra hör till deras favoritsysselsättning i den åldern, de har för första gången hormonerna snurrande i kroppen som de inte har en aning om hur de skall hantera och de är sällan lika väluppfostrade som en vuxen häst vad gäller veta sin plats och reagera på tillrättavisningar. Det är total livsfara att sitta så utsatt som du gör som ryttare på en häst med en lös bråkig hingstunge bredvid som när som helst kan sopa till dig med benen när den får för sig att klättra.

Förstår man inte det själv så har man nog inte mkt kunskap och erfarenheter av hingstar och unghingstar.

Skulle inte drömma om att ta någon av hingstarna här hemma som handhäst varken den vuxna väluppfostrade eller någon av unghingstarna så trött är jag inte på livet speciellt inte nu när vårsolen tittar fram och unghingstarna har tydliga problem att hantera de nyväckta känslorna som hormonerna åstadkommer.

Jag håller med ! Unghingstar kan vara farliga i sina vilda lekar .
Lite väl ungt som handhäst tycker jag .

får faktiskt hålla med gylle här, min 10 månaders har kommit igång med sina hyss odrentligt. Så innan jag sätter honom som handhäst får de blir en kastrering. Ska passa på nu i april faktiskt:)

Men jag antar att det är olika individer en del är coollugna en del inte.

Fördelen med att ja tömkör honom är att jag kan bryta ev beteende genom att driva honom framåt så är han nere på marken med alla fyra benen igen:)

Jag håller med Gylle, ingen hingst som handhäst! Sedan tycker jag att även om detta vore ett stoföl så är det ju ändå ett föl, varför ska den vara handhäst? Eller varför tömköra så små? (även om det nu är 'klassisk' stil)

(frågan är öppen för alla att svara)

jag kan ju bara svara för mig själv, Min filosofi är sådan att jag tror det är viktigt för alla individer att få en uppgift i livet oavsett om man är liten.

Sedan så tror jag att det underlättar unghästens framtida utbildning genom att börja med dom basiska grunderna i tid. Korta pass mellan 5- 20 minuter beroende på hästens humör för dagen.

Vissa dagar kanske inte unghästen vill koncentrera sig alls då gäller det att backa tillbaks och kanske inse att idag så begärde jag kanske lite för mycket.

I mitt fall känner jag att jag måste ta tag i min huligan nu då han kommer sluta med en vuxenvikt på närmre 1 ton. Jag vill inte brottas med honom när han är så stor.

Varför inte tömköra så unga hästar så länge det är på en låg nivå?

Tja, det finns ju ett par bra skäl. Dels tycker jag det är bra att låta unghästar lära sig så mycket som möjligt, så länge man märker att de är mogna för det. Har en tös på 11 månader som förutom det vanliga med leda och lyfta fötter, kan gå som handhäst, löshoppa småhinder och lastas, och är van vid gjord runt magen, saker på benen, osv... (tömkörning börjar när hon vuxit i kapsonen). Allt för att förbereda henne som livet tamhäst, och allt invant i pass på max 15min, så knappast något som hindrar henne från att busa med sin jämnåriga kompis, som hon spenderar resterande 1425min/dygn med. Hennes kompis kan det mesta av ovanstående, men går inte som handhäst eftersom hon tar lite längre tid på sig att lära nya saker. Alltså avgörs inlärningstakten efter mognad inte ålder.

Sen finns det ju rent praktiska skäl också: vi är som mest tre personer till fyra hästar, så med ena småttingen som handhäst kan vi ändå få med hela skocken på en promenad. (Och det lilla kräket behöver komma ut ibland, "bara" stor kuperad hage med kompisar tycker hon blir för tråkigt i längden, en promenad med lite nya intryck minskar mängden hyss).

Tja, nog har jag sett några unga hingstar, och även några unga ston i samma ålder. Och visst kanske hingstarna kan vara en aning värre, men ett sto i samma ålder behöver inte komma långt efter.

Om du läser vad jag skrev, så var mitt tips att INTE sitta på en häst och ha en så ung och sprallig häst vid sidan. Oavsett kön.

Du är verkligen snabb att trycka ner folk som vanligt :cool:

Personligen är jag tom tveksam till att ta min 1,5-åriga valack(som är nog så lugn) som handhäst, just eftersom han kan få ett litet glädjesprattel och då vill jag inte sitta ivägen :angel:

Min hingstunge var fullt könsmogen och ville betäcka innan 8 månaders ålder. Och ja, hans mamma ville han också betäcka..

Till TS - jag hade inte haft din fölunge (unghingst) som handhäst utan promenerat honom för sig ist. Jag anser skaderisken vara allt för stor. :)

Min lillskit kommer oxå väga ett ton som vuxen men jag har börjat efter 2års ålder att ha honom som handhäst .
Det är bättre att befästa ledarskap från marken när dom är så unga o jobba med det ist.

Tack alla som engagerat sig i frågan!! Känns mkt bra att få saken bollad. Pojken ska enl plan knipsas nu i april, och jag har bestämt mig för att pausa handhästbiten ett tag. Övar honom istället från marken lite mer, respektera min "bubbla" etc. Tror bl.a. på "orcides" inställning. :)
Men hur gör ni när ni tömkör? Antar att ni använder grimman, för träns känns inte rätt ännu??? Sen kan jag känna mer respekt för att gå bakom honom, då jag har änmer respekt för "lek" bakåt än "framåt"..... Men den risken kanske inte är så stor??

Jag tror inte det gör stor skillnad. Det finns forskning som vi läste när jag läste Djurens beteende på universitetet och där kom de fram till att ett föl som tränats när den var liten hade inget försprång i träning mot en mer "normal" hanterat föl när båda blev lite äldre.

På de anläggningar jag jobbat har de aldrig jobbats med föl, vissa har varit normalt hanterade när de varit 3 medan vissa har varit ohanterade. Inga problem. De ohanterade har lärt sig alla rutiner på mindre än en vecka.

Däremot har de som varit mindre vana börjat hantera sina föl hit o dit, o tömköra och longera osv och såklart har de hästarna inte hållt mer än några år som ridhäst.
Sen beror det ju på vad man har för hage. Jag har ju tur att min hage är kuperad och hästarna går upp och ner i backar, de galopperar upp och ner också, hoppar över stenar osv, men så finns det även slätmark (äng) och skog. Det stärker ju min häst också.

Min lilla häst, som är 11 månader, har precis lärt sig ta upp hovar och stå uppbunden. Det är inget som jag nött in, utan jag ställde henne på stallgången och satt fast henne. Jag tror inte man behöver hålla på att "träna" gör man det och man utstrålar att detta är självklart så blir det så för hästen. Jag har satt fast henne 3 gånger nu i stallgången, det görs kanske max en gång i veckan.
Man går bakom, hästen blir inte bakskygg...osv

Så länge man är konsekvent så är hästar inte svårlärda.

Hästen är ett barn, jag vill att hon ska leka och växa och vila. Sen kan jag lägga in lite borsta och snart ska vi nog gå på promenad tillsammans.

Jag blir lite rädd att människor "måste" hantera de små hela tiden för att man tror att det ska bli lättare när de är stora. Basic hantering och konsekvent så är det klart.

Spec när det gäller kallblod, de är ju dessutom senare i växten och mognar senare.

Till tömkörning (och longering) har jag i början en mjuk kapson (alltså inte en "riktig" kapson med järnförstärkning, utan den liknar mer en grimma med tjock, stoppad nosrem med ringar på). Sedan gjord, tömmar, pisk och medhjälpare med longerlina. Innan jag börjar ska pållen vara promenerad med gjorden och van vid beröring med pisk och tömmar på hela kroppen. Jag som tömkör går inte så nära att jag risker en bakhov, utan på en pisklängds avstånd ungefär. Träns börjar jag med då hästen a) har fattat tömkörningen och börjar bli stadig, och b) är van vid bett i munnen och accepterar det. Jag börjar då med grimma utanpå tränset och fäster tömmen genom både bettring och sidoringen på grimman, så det blir lite dubbel inverkan innan hästen fattat signalerna från bettet.

Liknande trådar

Träning Ska försöka ge en kort bakgrund till mitt problem. Mitt sto är 1,5 år gammalt. Jag köpte henne feb 2006, då hon var ca ett halvår...
Svar
15
· Visningar
2 290
Senast: zeus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama