Sv: Unghästträning- goda tips vid handhästridning?
Nu svarar jag några stycken samtidigt, angående träning av föl/åringar.
För det första vill jag skilja på grundhantering och träning. Med grundhantering menar jag att hästen ska kunna ledas, lyfta på hovarna, tåla beröring på hela kroppen och helst kunna stå bunden. Det tycker jag alla hästar ska kunna, med undantag för de allra yngsta. En tvåmånaders fölunge hos oss går att borsta, lyfta hovar och leda i grimma (så länge mamma går med). Det är inget som tragglas in, men nån gång då och då tar man med grimmorna till betet och går en kort sväng för att se så det funkar (visiterar hela hästen inkl. hovar gör man naturligtvis dagligen). Folk som tycker att "det lär de sig ändå när man har ute hovslagare/veterinär" kan jag inte med. Visst kan man övermanna en några månader gammal fölis så att den går att verka/vaccinera/what ever, men hur blir upplevelsen? Nästa gång hovslagaren dyker upp står hästen lungt och avslappant? Och är det inte lättare för veterinären att undersöka ett sår på en häst som är van vid beröring? Förfarandet är inte sjysst varesig mot hästen eller mot den som ska hantera den.
Sedan kommer vi till mer regelrätt träning/utbildning. Alltså det som går utöver grundhanteringen, tex löshoppning, tömkörning, vänja vid gjordar, benskydd osv... Här ser jag inga absoluta rätt eller fel, så länge man tar hänsyn till vad hästen klarar av, fysiskt såväl som psykiskt. Om hästen vid 10 månaders ålder är mogen nog att börja tömköra, så är det lika rätt att lära den det nu som om ett år, tio minuter skritt då och då lär knappast påverka den framtida hållbarheten i någon riktning. Hästen tycker det är kul, jag tycker det är kul, och nån gång ska det läras in, så varför vänta. Samtidigt har jag full förståelse för de med många unghästar som av praktiska skäl väntar och följer sitt schema för den årskullen, det är precis lika rätt
så länge grundhanteringen sitter. Någon jämförde med att lära en femåring multiplikation, och det kan väl vara en fullt användbar liknelse. Vissa femåringar kan ha svårt att fatta, och med dem bör man vänta, men de med mattebegåvning har inga problem. (Möjligtvis att de upplever lågstadiematten som om möjligt ännu tråkigare, men då får man väl låta dem börja med ekvationslösning på lågstadiet så de håller sig sysselsatta.)
Om man tittar på forskningsresultat så finns det visst mycket att lära, men man ska kanske fundera över vad det är som testats. Ett vanligt upplägg är ungefär att fölen leds i grimma fem gånger när de är en vecka gamla, och sedan får gå ohanterade tills de testas vid sju månaders ålder, och då är de precis lika svåra att leda som de ohanterade fölen i kontrollgruppen
. Hur de hade varit om man lett dem i grimma en gång i veckan hela uppväxten testas inte, för det experimentet är svårare att genomföra vetenskapligt. Det finns många rapporter på att sk. inprint training (miljöträning av nyfödda) inte funkar, men så vitt jag vet inga om huruvida den optimala åldern att börja tömköra är 6, 12, 18 eller 24 månader. Den artikel jag fått mest i utbyte av är den som visade att föl där en människa vistats i boxen, men fölet själv fått söka kontakt, får bättre förtroende för människor än ohanterade föl, medan föl som blivit fasthållna och "tvångsklappade" får sämre.
Nu blev det här fruktansvärt långt, och jag har ändå inte sagt hälften av det jag tänkte...