Unghästhoppning

J

Jollypolly

Hej !
Nån som har lite tips och ideer om hur man ska lägga upp unghästhoppning ? Hästen håller på att utbildas , kan inte så mkt med andra ord ;) Undrar om man kan ha hopp/markarbete 1 gång i veckan , och så undrar jag om någon har tips på bra övningar som gör att hästen tkr att det är roligt från början och känner sig säker :D

Sv: Unghästhoppning

Löshoppa! Lätta hinder med perfekta avstånd, det får aldrig bli en stiuation som hästen inte klarar av. Ska du hoppa uppsuttet får du aldrig hålla på för länge åt gången, 1 gång i veckan går bra, men då får det inte vara så många språng att hästen blir trött och riskerar att snubbla och komma fel. Den första tiden ska hoppning vara lätt och roligt. Det får inte vara så högt att det är svårt, utan bara få hästen med sig så den vet vad som väntas av den. Sedan när hästen känns säker kan man börja höja lite och träna svårare vägar, men det kommer aldrig i början av hopputbildningen.

Träna styrka och smidighet med cavalettiövningar i skritt och trav. Sedan lätta hinder i galopp, glöm inte markbom.

Sv: Unghästhoppning

Jag vet inte riktigt hur ung din häst är. Men unga hästar ska ju leka så det kanske skulle kunna vara ett alternativ?
Jag tror också att om du lyssnar på din Brunte meddelar nog denna när h*n tycker det är dags att göra mer än bara leka.

Det viktigaste tycker jag både hos folk och fä är lycka.
Lyckas du med det kommer du få allt hästen har att ge.
Vill jag tro.

Hälsningar
LillaDamen

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: Tuggben
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka