unghästhantering/hantering m.m

A

Adenick

vilket "sätt" tycker ni är den mest ultimata för att få fram en bra individ?
Hur börjar ni med era unghästar t.ex förberedelser för ridning, körning, lastning m.m.
Vet att man börjar hantera dem som föl men hur mycket/lite är tillräckligt för att få dem bra när det väl är dags för allvar så att säga?
Följer ni t.ex NH, eller fast hand princip?
Tänkte på det här i och med att vissa hästar blir svårsålda och svårhanterade om de inte får "rätt" typ av fostran från sin människa?
Hur mycket bör man själv kunna för att kunna få fram en välhanterad, lydig häst?
Har egen erfarhet av föl/unghäst och då har vi bara pysslat med dem dagligen ute i hagen/stallet tillsammans med stoet osv.
men HUR ska man fostra hästar från start så att säga?
Vissa hästar blir rädda för vissa saker som de upplevt som obehagligt redan som små och det följer med hela livet? Är det ett trauma för dem?
T.ex skygg om öron, ansikte, bakskygga, vill ej lyfta benen m.m
berätta hur ni gör och vad det gett för resultat.:bow::bow::bow:

Sv: unghästhantering/hantering m.m

För lite hantering när dom är små är nog lättare att reda ut när dom är stora än fel hantering när dom är små.

Jag är förvånad hur lite krav folk i allmänhet vågar ställa på sina hästar.

Jag förväntar mig uppförande och jag får det.
Jag går mycket på NH men enligt mig och den NH jag praktiserar så gäller det att vara konsekvent. Det som inte var okej igår är inte okej idag och vise versa, det jag tillät igår kan jag inte bli arg på om hästen gör idag.

En gammal "hästkarls-grej" jag fått lära mig är att en ettåring jobbar man en gång i veckan, en tvååring två gånger, en treåring tre gånger osv...

Med detta menas träning, tex tömkörning, gå över bommar/pressenning, löshoppa, löslongera mm..

Daglig hantering är tex leda i grimma till och från hagen, borsta och få ta på hästen överallt, lyfta alla hovar (stå gärna också i hovslagarposition och veva lite konstiga rörelser med armarna ;) ) osv..

Min häst jag har idag fick jag när han var 3 år och i stort sett ohanterad.
Och när han var tvungen att göra något, tex hovslagare eller lastning så var det med mindre våld det utfördes..
En redan ängslig individ sätter sig det länge i...

För ett år sedan lossnade både lastningen och hovslageriet med rätt träning och tillgång till rätt utrustning och andra människors hjälp.
Jag kan inte säga att jag tränat kontuenerligt på det men ändå en hel del under dessa år...
När han var 3 år så gick det inte att sopa inne i stallet samtidigt som min häst var där inne. Han flög i taket och försökte slå sig ut, råkade man stå ivägen då så var det mindre bra....

Så visst kan man få rätsida på saker som gått snett.

Sedan tror jag inte man får vara rädd för att göra fel heller. Och hästarna måste också få göra fel för att lära sig göra rätt...
Hästar är väldigt förlåtande djur!

Men ställ rimliga krav, var konsekvent, sätt upp små små delmål för unghästen "nästa vecka ska jag kunna hålla upp hovarna i en hel minut" ;)
Unghästar är såå roliga att hålla på med!

Hur duktig man bör vara beror på sig själv? Har man sin unghäst hos någon mer erfaren? Litar man på att den lär mig rätt? Är jag villig att lära mig? Hur vill jag att min häst ska vara när den blir stor? Vet jag hur jag tar mig dit?

Bukefalos är ett jättebra forum att bolla idéer på men glöm inte att man vet aldrig vem som sitter bakom skärmen och skriver ;)

Kan inte lägga till mycket mer än vad Seabaz skriv.

Som mina häster ska vara ranch häster jag änvander häls rep i dagliga häntering, (grim skafft runt näcken för att led och dra till och putta på med handen, då är dom halv väggs neck rein tränad när det är dax att sitta upp)
Och mycket ponnying upp i skogen och ner vid väggen.
Az

Vi låter hästarna vara helt tills dem blir c:a 3 år. Fölen & unghästarna får gå tillsammans i stor flock & hingstarna får gå i egen hingst flock. Dem gångerna dem blir hanterade är när dem verkas eller vaccineras. Annars låter vi dem helt enkelt vara. Vi kanske lyfter lite hovar på dem i hagen och klappar dem lite, men inte mer. Då uppfostras dem av flocken & man riskerar inte att "göra fel" & få en ouppfostrad häst ifrån början. Sen när dem är c:a 3 år longerar jag hästarna lite, börjar borsta/hantera dem mer & sen får dem vila tills dem blir 3½ år, då börjar jag först arbeta ifrån marken, få hästen att flytta sig för människan, flytta fram&bakdel, tränar även på att "visa" hästen vid hand. Desto "tuffare" hästen är, desto mer markarbete. Sen börjar jag vänja vid sadel, det tar c:a 3 dagar, max & sen "prov sitter" någon & jag leder / longerar hästen. Sen vänjer jag hästen vid bett i munnen, genom att låta hästen stå inne med träns (utan nosgrimma) & äta. Sen börjar inridningen ^^ Men något som är mycket viktigt är att låta hästen vara unghäst & fostras utav flocken.. alla har sina metoder, men för mig funkar det utmärkt! och sen arbete ifrån marken, alltid med repgrimma.

Har ingen stor erfarenhet av att hantera unghästar men har en 6åring jag har fött upp själv.

Som föl fick han lära sig att stå uppbunden ganska tidigt då han annars snodde stots kraftfoder och vande han vid att bli berörd överallt när han var van vid det så tragglade jag inte vidare.
Han följde ibland med lös när jag skrittade ut stot en kortare sväng.

Som 7månaders så började han klättra på morsan så då var det dags för att sära på dem och han hamnade på en lösdrift.
Det var ca 1km ifrån mej och efter som han var i samma hage som ponnys så jag tog in han och gav foder inne i stallet 2gånnger om dagen och passade då snabbt på att visitera han men lyfte även ibland på hovarna och borstade ut halm ur manen/svans.

På sensommaren/hösten som 1åring började han följa med som handhäst och senare på året började jag tömköra han.
Här fick han även vänja sig vid att bli borstad mer noggrant och regelbundet men även att bli avspolad på ben.

Våren som 2åring blev han inkörd och han började även att ha sadel på sig när han var med som handhäst.
På hösten så satt jag på han några gånger i stallet (utan sadel) och innan frosten kom blev han riden tre gånger ute i skogen, sedan fick han vara utan ryttare fram tills sommaren året han var 3.

Han hoppades inte in fören vid 5års ålder, skulle vilja ha gjort det när han var 4 men då var jag och pluggade.

Han är och har alltid varit en mycket sansad häst som litar på menisker oavsett om det handlar om att rida genom MC Drive, vid 70vägar, under broar, i centrum eller när jag virrar bort mej i skogen.
Han är ALLTID helt lugn och nyfiken på nya saker och inte har haft någon unghäst trotts.

Kommer att göra liknande med kommande föl.

Kram

Glömde skriva att han under hela sin uppväxt har haft kortare och längre perioder av vila när huvud och/eller kropp har haft behov av det.

Senast ändrad:

Jag är förvånad hur lite krav folk i allmänhet vågar ställa på sina hästar.
:bow::bow: det där håller jag med dig helt om!

jag blir alldeles förskräckt när folk kläcker ur sig saker som att . det är ok om h*n inte står still, han är ju bara 5 år ex.! :o

Förövrigt kan jag även där bara hålla med dig i ditt inlägg:bow::bow:

Vill tillägga för egen del att när det gäller lastning, så lastar jag alltid unghästar själv. :D

Och eftersom jag har travare så är det dags och åka 1:a ggn är när de är lite över året dvs ungefär mars-april månad. När de ska frysmärkas.

Då går jag som med en gammal häst rakt på och de bara följer med, sätter fast dem, går runt sätter på bommen och tar upp baklämmen. Och de står som ljus hela tiden.

Detta efter att man fått deras förtroende och har vant sig vid att stå uppbundna. hAr heller inga problem i framtiden. vill aldrig ha en häst i släpet innan de kommer in första ggn.

De måste vara medvetna om vad som händer, låter mm. Alla älskar att åka hästfinka, och springer, hm, gladerligen på hela sina liv.:D

Undra om det är nåt speciellt med travare? När jag är på travskolan här och vi haft lastning är det ta mig f*n nästan så pållarna sliter sig för att få springa in i släpen eller lastbilarna?!

Jag har än så länge ingen egen erfarenhet, men jag har en häst på g som är hanterad likt en slags NH. Har en häst förtroende för människor är det så mycket lättare att få den på "sin sida" och efterhand ställa mer och mer krav på det man vill göra med den.

Hästen jag kollade på och provred blev sadlad för 3:e gången och den blinkade knappt ens tack vare att den hade så gudomligt stort förtroende för sin människa. Även ridningen i skogen gick fläckfritt för att vara 3åring fast han mest blivit riden i hagen i grimma.

Därför tror jag mycket på den metoden att "tämja" en unghäst.

Jag beskriver hur vi gått tillväga med min nuvarande häst -köpte henne från uppfödaren när hon var 9 mån och nu blir hon 5 år iår..

Jag håller inte på med någon NH-princip utan kör på bara "sunt förnuft". Vi har från början lastat på henne på transporten och åkt in till ridklubben för att promenera, promenerat hemma och bara övat på att följa med och start+stopp. Promenaderna har ofta skett utan sällskap -för att lära henne att gå hemifrån själv. För det är något som jag tycker är väldigt viktigt, du måste kunna rida hästen själv utan att det blir världens grej av det.
Pappa har fått köra bilen sakta förbi henne när vi varit ute för att vänja henne vid att bli passerad av bilar.
När det gäller tex uppbindning så gjorde jag så att jag hade ett långt grimskaft/rep som jag la runt ett av boxgallren och hade på lagom "uppbindningslängd", när hon försökte gå iväg höll jag kvar på samma längd, och om hon försökte dra sig loss höll jag emot litegrann och släppte sedan efter -aldrig helt, utan bara så att hon inte fick panik. Upprepa detta varje gång jag borstade och senare när jag band upp henne på uppbindningsplatsen i stallet började jag med att bara binda i ena sidan och ha ett grimskaft liggande över halsen så att man gick stegvis..

Hon fick åka och löshoppa låga hinder när hon var 2 år, och vi tömkörde henne i skogen och i paddock -både med och utan sällskap.
Första gången jag hängde på henne höll mamma i hästen och pappa lyfte upp mig. Mamma ledde henne ett varv på stallplan och sen fick det räcka. Sen gjorde vi om det ett par dagar senare.
Tredje gången hängde jag en stund och sen hjälpte pappa till så att jag kunde sätta mig upp i sadeln -ett varv på stallplan och en liten bit bort längs vägen, sen hoppa av.
I början när jag red, så red jag mycket ut i skogen och mamma hade ett grimskaft kopplat de första gångerna, sen behövdes inte det. I början när jag red i paddocken så var det ju bara väldigt basic grejer, som start-stopp-sväng.
Jag har visat henne på treårstest och fyraårskval.

Det vi hela tiden har jobbat med är att visa henne så mycket som möjligt. Hon har åkt väldigt mycket transport (åkte ett par gånger i veckan redan som åring) och är van vid det mesta. När hon var tre år red jag ut ensam på henne och har aldrig varit orolig att det ska hända nåt.
Jag tror väldigt mycket på att man måste lägga tid på sin unghäst, de blir inte lätthanterliga och trevliga hästar av sig själva utan man måste visa dem saker och låta dem vara med.

Man ska inte göra det så komplicerat.
Jag bara "gör".

Hästen ska vänja sig vid saker redan från dag 1 (inte bokstavligt talat).
Borsta, lyfta hovar, binda upp, transportera, leda osv.

Innan de rids in (2,5) ska de vara säkra.
De ska kunna stå själva i stall och gärna hage, kunna gå på promenader själva och i sällskap,vara tömkörda och/eller förstå kommandon, vara hängda på, haft sadel.
Man ska också kunna binda för hästens ögon, klämma och känna överallt, prassla och slänga med "läskiga" saker osv.
Den ska också kunna vara ute i mörkret. :grin:

Vi kör efter principen "Hästen ska klara ALLT" och har praslat och slängt med påsar, hängt saker på hästen mm från början.
Schabrak + gjord hade hästen som åring.
Den ska vara VÄL förberedd för livet som ridhäst helt enkelt.
Eller körhäst om man så vill.

Kanske lite sidospår, men sk ridhushästar är ett otyg. Att stänga in hästen i ridhus, ffa som ung borde vara förbjudet. :cool:
Själv har jag nu en 12åring som är värre än ungen var som föl. Visserligen helt olika blod i hästarna, men jag förväntar mig ändå att en vuxen häst ska kunna ridas ute.

Bakskygga hästar är ju också extremt jobbigt. Att hålla på vid baken är något som är viktigt att man inte förstör det förtroendet.
Hade ett tag en häst som var SJUKT bakskygg. Hon behövde täcke, men det gick ju inte att ta av täcket för då fick hon panik :grin:
Baksnöre var ju inte att tänka på.

Öronskygga hästar är ju också ett otyg.

Men som sagt - man ska hantera hästen så mkt som möjligt och göra "allt" med den, men man ska inte göra det så svårt för sig.
Får man problem så skickar man iväg hästen, punkt.
(En väletablerad människa ska inte få problem)

Jag har inte överhanterat mina unghästar utan mest hanterat deras mamma när de varit med. Hon har det största förtroende för mig vilket hon fört över på sina avkommor. Jag försöker också se till att andra hanterar ungarna så att de blir trygga även med andra människor.
I den mesta hanteringen har jag gjort saker som att det varit självklart, ha på grimma, lyfta fötter, stå uppbunden, bli klämd på överallt. En unge var inte så pigg på att lyfta fötterna men annars har allting gått helt okomplicerat.
Sen när de blivit större har jag gått ut med dem på promenad utan mamma. Det har de också accepterat utan att krångla på något vis.

Skriver bara så jag hittar tråden senare. Svarar på trådfrågan när jag har mer tid ;)

Undra om det är nåt speciellt med travare? När jag är på travskolan här och vi haft lastning är det ta mig f*n nästan så pållarna sliter sig för att få springa in i släpen eller lastbilarna?!

Tror att det är mkt att travarna blir mer hanterade från de är SMÅ. Mkt pill osv, då kommer också förtroendet och att de ser att inget är normalt sett farligt. Utan tar situationen som den kommer.

Men det finns undantag, men tror att de hästarna inte har blivit hanterade på rätt sätt eller inte alls när de är små.

KL

Min nyblivna åring gick i flock till hon var 6 månader. Nu står hon snällt uppbunden på gången, lyfter hovar o blir verkad - står som ett ljus, låter sig ledas ensam o lyssnar till ptro och smack, är lugn och van det mesta. Haft träns tre gånger med bett o fann sig direkt i situationen. Ska släppas på unghästbete i sommar sen lasttränas, tömköras, promeneras efter vägarna och köras in till hösten (inte gå på tur men lära sig dra någon slags vagn)
Som tvååring ska hon få börja åka på löshoppning, tömköras mer och börja dra vagn efter vägarna.
Bete och sen sadelinvänjning och inridning på hösten.

En dag i veckan hittar jag på något annat än bara vardagshanteringen, oftast då promenader ute på stallbacken för att lära kommandon o för att vara ifrån polaren ;)
Annars går hon bara in o ut ur hagen, blir visiterad, borstad och får hovarna kratsade.

(ang travarna, de körs ju in på vintern/våren som ettåringar så självklart är de mer hanterade redan från början. jag ser ingen anledning att låta en häst stå orörd i tre år för att sen låta allt ske under ett och samma år! då tror jag man skapar mer problem än om man medvetet och försiktigt hanterar dem lite då och då. Målet är ju detsamma - att få en ridhäst så varför inte ta det lite då och då under hela uppväxten liksom. Att gå på lösdrift helt orörd tror jag inte hästen minns något av som vuxen när den ändå rids varje dag och jag tror inte att hästen blir annorlunda jämfört med någon som är mer hanterad. Det är helt enkelt MÄNNISKAN som formar sin häst.)

Senast ändrad av en moderator:

Det var meningen att detta skulle bli ett citat till Seabaz:
Tävlingshästar blir sådana ofta! Min teori är att de tas ut, gör sitt jobb som förmodligen är rätt ansträngande och trailern bli avkopplingen på väg hem från träningen eller mellan klasser. De förknippar trailern med något vilsamt och trevligt i stället för den orutinerade eller de som åker sällan som nog mer uppfattar trailern som "fängelse på hjul"....
Alla mina tävlingshästar har jag kunnat lasta själv och många har sprungit på trailern själva, när de väl börjat åka mycket. De mer orutinerade kan ju stöka lite, men de som har fötts upp hos mig har jag aldrig haft problem med. De hanteras mycket när de är små och får åka trailer med mammorna några gånger innan de vänjs av, brukar fungera jättefint.

Senast ändrad:

Håller med dig om att de absolut inte finns någon mening med att låta dom stå orörda i treår och sen helt plötsligt ska dom hanteras?! Blir galen när jag ser människor med unghästar som inte kan bli verkade osv, dom är alldeles för ohanterade. Varför ska man börja med dom när dom bli stor och farlig? Dom tar ingen skada av att lära sig hästvett fast dom är 1år. Min 09:a född i juni tar jag in ensam varjedag och fodrar, borstar och lyfter hovar. Hon har också börja ha tömkörningsgjorden på sig på våra små promenader på 5min. När hovis var här och verkade stod hon heltsjälv och skötte sig exemplariskt! Han var mycket nöjd över att slippa bråka med en unghäst.

Spännande!

Jag köpte ju min häst som orörd treåring och han kvastades in i släpet från stallet när vi hämtade honom :(
Sedan tappade han balansen/fick panik, ramla omkull, blev hängandes och ett himla rabalder. Slutade med att han fick lugnande och vi fick en cool resa hem.
4 år tog det innan han gick raka vägen in i släpet, så länge man hade linor på båda sidorna, dvs 3 man behövdes för att lasta.
2 år till av mer kontunuerlig träning och åkning så lastar jag honom helt själv och åker och tränar och tävlar själv utan problem.

Men jag ska följa den här tråden, jag får hem ett föl i veckan. Det blir liksom från start och ska bli himla kul att få vara med från början! Rätta till alla fel man gjort med storhästen på den här lilla :angel:

Man lär sig så länge man lever!

Spännande!

Jag köpte ju min häst som orörd treåring och han kvastades in i släpet från stallet när vi hämtade honom :(
Sedan tappade han balansen/fick panik, ramla omkull, blev hängandes och ett himla rabalder. Slutade med att han fick lugnande och vi fick en cool resa hem.
4 år tog det innan han gick raka vägen in i släpet, så länge man hade linor på båda sidorna, dvs 3 man behövdes för att lasta.
2 år till av mer kontunuerlig träning och åkning så lastar jag honom helt själv och åker och tränar och tävlar själv utan problem.

Men jag ska följa den här tråden, jag får hem ett föl i veckan. Det blir liksom från start och ska bli himla kul att få vara med från början! Rätta till alla fel man gjort med storhästen på den här lilla :angel:

Man lär sig så länge man lever!

Usch, vad trist och vilket trauma för din häst. Du måste ha lagt ner ett enormt fint jobb, men vilken tid det tar och helt i onödan när man ju kan förbereda dem. Jag är själv uppfödare och tycker att det är mitt ansvar att förbereda så ingen av mina små ska behöva vara med om något liknande. Lycka till med din nya fölis!:laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har precis (läs i fredags :D), vid 37 års ålder köpt mitt livs första häst. Jag har ridit till och från sedan jag var liten, både på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 261
Senast: Hellas
·
Hästhantering Jag fick igår hem en snäll och trevlig häst som dock inte känner mig eller stallägaren som tar in och ut vardagar. Jag vill känna att...
2
Svar
22
· Visningar
2 856
M
Träning Bakgrund: 1999 fick jag hem ett illaderant föl på två månader, hans mamma hade avlivats (pga sjukdom) han skulle då avlivas men mamma...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: racerkorv
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 000
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar