Unghästfrågor, hjälp med ståmatrial osv..

A

ananasyoghurt

:laugh:Jag har lite frågor här och jag är mcyket glad för svar!!

Jag ska köpa en 3åring för att sen rida in själv, och det är min första unghäst.. behöver lite vägledningar för att fatta bra beslut!

1. Ståmatrial??/B]
I mitt stall får man antingnen välja mellan trov och halm, då jag kommer ha en unghäst tänkte jag att de kanske skulle vara bra att stå på halm, då de har något att göra, och det är väl bra att de står och tuggar mycket? Men å andra sidan luktar det och jag tycker att det är svårare att mocka i?? Vad tycker ni? Kom gärna med för och nackdelar!

2. Täcken??/B]
Jag vill att det ska bli så naturligt som möjligt och våra hästar har mycket utevistelse från kl 06.30-19.00 på kvällen.
Är det bättre att låta hästan gå utan täcke nästan hela året eller tills det blir riktigt kallt eller sätta på redan på hösten när det regnar? Tycker du att det är bättre att låta hästan sätta en riktig vinterpäls än att slänga på täcke för tidigt?

Tack på förhand, Caroline :laugh:

Sv: Unghästfrågor, hjälp med ståmatrial osv..

Hej!

Jag skulle ha valt torv.Sedan hade lagt in halmen också så h*n har något att göra.

Jag hade valt att vara utan täcke så länge det går.Men ha täcke om det regnar mycket.Eller om h*n fryser mycket.Då skulle jag ha täcke på.
Men det är så jag hade gjort.

Gör det som känns rätt!

Liknande trådar

Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Hej - jag behöver hjälp! Letade länge och väl efter vart jag skulle posta det här - men hittade inget. Jag blir så frustrerad och arg...
2
Svar
26
· Visningar
6 149
Senast: Maqurell
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Hannah0407
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)

Hästrelaterat