Unghästfråga.

M

martina

När jag tömkör min lilla 4 åring så bara hon åker iväg än åt vänster än åt höger. Jag har börjat lära mig att hålla mkt på yttertömmen men då börjar hon bråka med bettet. Rakt fram är allt ok. Men vad är det mer jag ska tänka på?
Är det för tidigt att börja på volter kanske. (Det var ca 4 månader sedan hon tömkördes sist) Gick jag för fort fram?

(Munnen är fixad men tyvärr så finns det inte så många bett alternativ till en minishetland. )

Luddigt brev jag vet :o

Hon går troligen på för dåligt framåt. Du ska driva så du har ett jämnt stöd i tömmen i handen och så DU reglerar hastigheten, inte hon. Om hon får gå i sin egen takt och du glappar med tömmen (för att hon kanske stannar om du tar mer i henne?) så blir det lätt vingel hit och dit. ha alltid en lång körpisk med dig när du kör, så du kan mana på hästen. Manar på gör du genom att snudda lite med pisksnärten framme vid tömkörningsgjorden/däckeln - INTE genom att slå henne på baken.
De flesta unghästar körs in vid 1,5-2 års ålder så du är inte alls tidigt ute. Hon klarar säkert att bli tömkörd oftare än en gång var fjärde månad! ;)
:banana:

Det där med stöd på yttertömmen är en missförstådd sak. Det handlar ite om att försöka svänga till vänster genom att ta i högertömmen eller att svänga till höger genom att ta i vänstertömmen. Sånt är totalt omöjligt att begripa för hästen.

Svänger gör man genom att GE hästen mer yttertöm. Då ska den svara genom att sträcka hela sin yttersida och söka sig fram mot bettet. DET är stöd på yttertömmen. Gör hästen det och hästen dessutom bjuder bra framåt så får man i bästa fall mindre i innerhanden av sig själv.

Det är dock innertömmen som ger hästen impuls att ställa inåt i nacken. Det är tillåtet att ge hästen signaler med inerhanden, man får bara inte fastna och dra i den!

Pisken ska finnas i högerhanden, den hjälper också till med styrningen, dels som visuell hjälp på utsidan, och om inte det hjälper så kan an röra hästen med slängen vid bogen för att få den att vända.

Luddigt som sagt vad. Det här med för tidigt menar jag att jag kanske borde ha tömkört henne rakt fram dem första gångerna :o sorry.
Till dig Svea vill jag bara säga att jag förstår innebörden med yttertömmen att den ska vara ett stöd. Problemet med mig var att jag ville "underlätta" för henne (ha! trodde jag :smirk: ) genom att vara tydlig i mina hjälper. Tar jag i vänster tömmen så ska hon gå dit. Jag vågade liksom inte blanda in yttertömmen.

Tack för era synpunkter.

Och jag lovar att jag ska tömköra henne oftare :D (ska bara låta bli att bryta benen i fortsättnignen) :rofl:

Aha.
Många får ju lära sig att man inte får använda innertömmen/tygeln när man svänger och att man i stället ha ska ha mycket stöd i ytter. Trodde att det var någon sån ridlärare du hade råkat ut för :cool:

Det framgår inte riktigt av ditt inlägg hur många gånger du tömkört hästen, men du har helt rätt i att det måste funka rakt fram innan man börjar med volter. Det brukar vara svårt för unghästar att bjuda framåt samtidigt som de försöker lyda bettet/tömmarna, därför bör man alltid tömköra efter väg/stig i början och inte på en plan. Där får du en naturlig "rakriktning" och kan jobba först med framåtdrivning och förhållning, och om man har tur och har många stigar med korsningar och olika alternativa vägar, så kommer styrningen automatiskt så småningom.

Styrningen får man vara väldigt försiktig med, och vara beredd på att hästen inte följer första gångerna. Förbered väl med både halvhalter, styrande tömmar och visa pisk på utsidan, så att du visar jättetydligt vart du vill att hästen ska gå. Om den missar en sväng beror det på att den inte förstår så då är det bara att göra det bättre nästa gång. Bli inte arg, och ta inte "igenom" om den inte lyder, det tar de flesta unghästar som bestraffning och blir bara stressade. Tänk igenom vad du ska göra ordentligt innan, ha väldigt låga krav, och se till att du verkligen lägger upp det så att hästen kan räkna ut vad du vill att den ska göra. Håll inte på mer än 5-10 min och låt gärna hästen vila en vecka mellan gångerna, då hinner den smälta intrycken och ev. stress pga missförstånd hinner lägga sig.

Visst kan du tömköra oftare än var 4:e månad, men det är också bra att ha långa uppehåll när man jobbar unghästar, då tycker de på något sätt att de redan kan det när man sätter igång igen. Lycka till!/ Å

Tack för svaret.
Sammanlagt under Ärtans 4 åriga lilla liv så är hon tömkörd ca 20 talet gånger. Men eftersom jag som sagt vad bröt benet i vintras och hade då ett uppehåll på 4 mån, så känns det som om hon har glömt det mesta. Vilket jag tycker är konstigt, för jag vet också att dem mår bra av att vila. Innan uppehållet gick det så bra att vi tom skulle träna på att ha vagnen efter henne innom en snar framtid. Hon e cool den lilla damen :cool:
Men men, hon kommer kanske snabbt in i det.
Jag berättar hur det går!!

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 029
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 055
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar