Unghästen springer sig svettig!

Ä

Ängslig

När jag är ute och rider på nordis är unghästen kvar själv i hagen.
Hon har mycket päls och går givetvis utan täcke, hon blir 2 i februari.
Hon springer väldigt mycket och är svettig över hela halsen och bogen när man kommer tillbaka.
Hon är inte så van vid att vara ensam så det borde bli bättre.

Är det farligt med tanke på kylan ute?
De har fri tillgång så hon har att äta om hon vill, och de äter alltid när nordis kommer in i hagen igen.

Sv: Unghästen springer sig svettig!

Idealiskt är det ju inte sen när det blir kallt. Är hon lugnare inne eller är det samma visa där?

Vi har lösdrift så det finns inget "inne".
Och stänga in henne där är nog inte bättre det..
Men jag antar att hon vänjer sig, annars vet jag inte vad man ska göra?

Jag kan inte tro att hon dör av det. Mina valackar busar dagligen i hagen vintertid så de blir SVETTIGA och det har gått jättebra. De blir ju inte svettiga på känsliga ställen som på ryggen osv.
Är det väldigt kallt och de är svettiga när jag kommer hem så har jag slängt på ett fleecetäcke så de torkar snabbare.

Sedan vänjer hon sig troligast, men det kan ju ta lite tid. Vårat nordissto slutade aldrig kuta runt när hon var själv, men man fick se det som "gratis" motion :crazy: och slänga på ett täcke.

Har de mat och chans att ställa sig i lä så klarar de sig ganska bra i den päls naturen givit dem.

Min shettis, oxå enormt med päls blir oxå svettig när jag är ute med min stora...Dom torkar snabbt innimot huden när alla är på plats o det lugnat ner sig. Hon blir inte lika svettig om det är kallt ute. Jag tror inte det är nån fara, hon har inte farit illa iallafall, vad jag vet o tycker märker. Ja man kan ju faktiskt lägga på ett täcke om de går ute o man tycker att det är ursligt väder =)

Vi har lösdrift så det finns inget "inne".
Och stänga in henne där är nog inte bättre det..
Men jag antar att hon vänjer sig, annars vet jag inte vad man ska göra?

Låt henne vara då, du märker ju om hon skulle vara kall/frusen efteråt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar