unghästar

K

Kelly

Vad ger ni era unghästar för mat och hur mycket? Kraft & grovfoder..
1-åringar och 2-åringar, även andra är välkommna ;)

Sv: unghästar

Snart 2-åring(mars)
Fri tillgång på hösilage
1 kg D&H studcubes
en näve morötter
2 dl loppfrön
b-vit(fäller)

//FPL

har en arabvalack 2 år 20 mars..

hösilage: frittillgång ( gissar på ca 13-15 kg, det är ca 70-75% torrsubstans)
hippo alfa: 1,5 kg uppdelat på 2 ggr
betfor: 150 g uppdelat på 2 gg
lusern: 0,5 kg
krafft min. blå: 80 g (1 dl)
multivitamin: ca 15 ml
b-vitamin: ca 15 ml

har även en till häst om det går bra att jag skriver hans med:angel:
ridponny valack 5 år i april d-ponny

hösilage: frittillgång ( gissar på ca 13-15 kg, samma som arabens)
lusern: 200 g
betfor: 50 g ( för att blanda vit. o min.)
krafft miner. blå: 80 g (1 dl)
multivitamin: ca 15 ml
b-vitamin: ca 15 ml

Jag har en arabvallack som blir 2 år i maj.
Försöker lära mej detta med foder vilket inte är lätt och efter att ha vägt fel :o och fått förlite mängd protein så får han nu följande giva från och med idag och hoppas att det hjälper!

9-10 kg hö
0.8kg Krafft Grund
0.2kg Soja
125g Miner blå

Hej!
Jag har en fyra åring (i år) som får följande:

Fri tillgång på hösilage (i stort sett)
ca 1.5 kg morötter morgon och kväll
ca 2 kg krafft grov 125 / dag
ca 0.25 kg (uppblött) betfor på kvällen

Vad ger ni era unghästar för mat och hur mycket? Kraft & grovfoder..
1-åringar och 2-åringar, även andra är välkommna ;)

Förtår att det kan vara kul att veta vad andra ger sina hästar MEN jag vill bara påminna om att det inte går att jämföra.
Var vi bor i detta avlånga land har väldigt stor betydelse. Jag bor i Luleå och ger mina åringar och unghästar kraft även på sommaren. Vi har så mkt lägre proteinhalt i vårt beta och hö så att det går inte att jämföra med dom som bor söderöver. Det är lätt att lura sig med att jämföra. Analysera höet och låt räkna ut- av någon kunnig- vad din häst ska äta.
Hoppas du i nte tar illa upp det var inte riktat mot dig som skrev tråden utan bara en liten "påminnelse".:smirk:

*kl*

Min 2-åring (blir 2 år 7/7) får följande just nu, flyttar till nytt stall på söndag så vi får se om det passar med det hösilaget..

8 kg hösilage + ca 4 kilo hö
1,4 kg krafft groov 125
1,5 liter lusern pellets
ca ½ liter uppblött betfor
mineraler
2 dl rapsolja (kommer bli 1 dl rapsolja och 1 dl linfröolja framöver)

Kommer få enbart hösilage på nästa stall, bättre proteinvärde där, så jag tror att en del lusern försvinner. Vet inte riktigt hur jag kommer göra med betforen, i stallet jag står ingår det så då får hon, men vet inte om hon egentligen behöver det..

Förstår fullkomligt vad du menar... Och jag vet att de också är så... Självfallet har vi analyserat hö där vi har hästarna och foderstaten kommer att räknas ut till unghästen. Vad mest bara en "intressant" fråga för å se vad andra ger sina :)
Har gått hästhållning i gymnasiet så jag har en del foderkunskaper, men tyckte de kunde va roligt att veta de ändå :angel:
Va nog mest för att höra om de va många som gav typ havre/korn eller om de flesta gav typ "färdigfoder"
Men tack för "påminnelsen" ändå :idea: :D

Min är 2,5 år (3 i september) och får:

Fri tillgång (i princip) på hösilage, äter 18-20 kg/dag, 76% ts.
0,5 l havrekross, uppdelat på två ggr/dag (som skrammel i krubban när de andra får mat).
0,25 l (torr) betfor, också uppdelat på två ggr (är väl bäst att skriva att självklart blöter jag betforen innan fodring).
Morötter och äpplen.
Mineraler.

Han behöver egentligen (enligt analysen) inget kraftfoder, så han får lite när de andra får bara för syns skull.

Jag har en unghäst som är 1 år och 9 månader. Han går i lösdrift (Active Stable), är 162 cm i manken och väger ca 480 kg. Hade förut svårt att hålla vikten. Han får 11 kg hösilage, 1,5 kg Groov 125 och 50 g Miner Grön. Höet är analyserat och foderstaten uträknad. I ett Active Stable så är utfodringen datorstyrd och hästarna har möjlighet att äta upp till 20 ggr per dygn. Helt fantastiskt bra! Han har gått upp i vikt på det sättet. :rofl:

Jag har en unghäst som är 1 år och 9 månader. Han går i lösdrift (Active Stable), är 162 cm i manken och väger ca 480 kg. Hade förut svårt att hålla vikten. Han får 11 kg hösilage, 1,5 kg Groov 125 och 50 g Miner Grön. Höet är analyserat och foderstaten uträknad. I ett Active Stable så är utfodringen datorstyrd och hästarna har möjlighet att äta upp till 20 ggr per dygn. Helt fantastiskt bra! Han har gått upp i vikt på det sättet. :rofl:

Kan du inte lägga ut lite bilder från active stable? *nyfiken*

Min häst som är född 2003 får:

Fri tillgång på hösilage,
1 kg Krafft Groov 90 / dagen
1 kg morötter.
+ mineraler, vitaminer.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12