Unghästar..

the_connemara

Trådstartare
Rider ett 5-årigt connemarasto som haft ett föl. Ungefär var ska de ligga utbildningsmässigt om men jämför med de stora hästarna? Ponnyer har väl inte championat o liknande i fälttävlan som stora har? Vad är det för klasser på stor?

Sv: Unghästar..

Utbildningsnivån borde väl ligga kring debutant/ lätt klass skulle jag tro. Hur långt har du kommit med din femåring? Har själv en fyraårigt connemarasto som är riden sedan i höstas, så jag är lite nyfiken på hur mycket din häst hoppat innan du började med terräng?

om hästen haft ett föl är den ju i princip ett år efter, så debutant (90 på häst) borde den nog ligga på...

Om Ditt connemarasto är under ponnymått så tänkt på att ponnyer får starta fälttävlan tidigast som femåringar...

Hon är löshoppad ganska mkt, är ju med i kvaliteén som hon ska gå i höst. Dock så gör hon sig mkt bättre med ryttare. Har hoppat vanliga hinder 3 gånger för tränare och en gång hemma. Har inte haft ngra problem alls med det, hoppar mkt vettigt, bjuder och går rakt på redan andra gången. Hoppat terräng en gång (för samma tränare) och betedde sig kalas! Höll tom att gå om en lite långsam draghäst ;) Men det är ju på låga, inbjudande hinder så klart. Dock fick hon hoppa hinder i grav, hon resonerade som så att graven bara var ett onödigt litet hål, varför ska man kolla på det? *klok som en uggla*

För övrigt så galopperades hon ngn gång vintern hon fylde 3. Sen betäckt. Riden tre månader av unghästutbildare i höstas (jag var inte hemma och kunde rida :cry: ). Och nu har jag ridit henne lite sen dess. Går i bra form, ökar minskar lite i alla gångarter. Lite sidvärts. En väldigt trygg ponny som alltid vill vara till lags (dvs vi ställer henne absolut inte inför saker vi inte är säkra på att hon löser).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 056
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 803
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar