Sv: Unghäst
Till din första fråga: Hästar äter väldigt olika och det får man beräkna noga efter varje individ! Till just en unghäst skulle jag råda dig fri tillgång på analyserat hö/hösilage och
sen kompletera om det behövs med kraft och mineraler
Jag är själv inget bemärkt "proffs" men innan jag köpte min 07: a hade jag väldigt klart för att det skulle bli ett STORT projekt innefattande väldigt mycket pengar, väldigt mycket jobb (promenader, vardaglig skötsel, vänja vid saker och ting då inte kan någonting från början) väldigt mycket tid som går till att vara i stallet och putsa och pyssla!
Har du i lugn och ro gott igenom:
Tid - Har jag tiden som krävs för att uppfostra och utbilda en unghäst?
Pengar - Har jag pengarna som går åt till att hålla unghästen i foder, veterinär, hovslagare (verkning) och senare tränare och utrustning?
Jobb - Har du orken att vänta på din häst? (bara gå promenader, mocka och fixa i stallet, löshoppa osv)
Och sen det som bakas in i allt då,
har du kunskapen som krävs för att kunna fläta samman detta till en god spiral? (följa hästens utvecklig och vara med hela vägen så att hästen bara får det bästa genom sin start i livet för att sedan kunna bli en hållbar och god ridhäst/tävlingshäst) - Givetvis bör man ha duktiga människor som tränare/medhjälpare hela tiden!
När du har funderat igenom detta noga så kan du börja fundera på om du har kunskapen för en unghäst