F

Fieber

Jag får snart hem en unghäst som är 5år gammal. När jag nu rider honom (provrider) och ska svänga åt tex höger eller vänster så böjer han bara på nacken och struntar i resten av kroppen, den fortsätter rakt fram. oavsett hur mycket jag håller emot med ytterskänkeln så gör han likadant. Har ni något tips för att få bort detta? jag undrar också vad ni anser är bäst, att jobba en unghäst i lång och låg form och sakta plocka upp honom med tiden, eller låta honom gå i högt och försöka ta ner honom?
 
Sv: Unghäst

Fortsätt att tjata med ytterskänkeln..du kan även ha ett kort spö som du bara lägger på bogen tills han förstått vad det går ut på!Det kan ta tid med endel unghästar, men så säger det bara klick tillslut.
Jag vill ha unghästarna i en för dom normal form, tills dom fått upp bra balans osv. sen ska den ju inte gå som en giraff men i en lös och ledig form, för att sedan börja arbeta BAKEN inte "formen"..när den jobbar klokt med rumpan och ryggen så har den hittat formen där fram med...börja alltid bakifrån!!!;)
 
Sv: Unghäst

Jo, självklart så är det ytterskänkeln man svänger med, men en unghäst måste man "visa vägen"! Därför ger jag honom ledande tygeltag så han ska förstå.

Har ni några bra knep för att få dem att börja arbeta med baken och trampa på ordentligt?
 
Sv: Unghäst

Grundläggande att lära en unghäst är ju just som du säger ledande tygeltag - innan det fungerar lär den inte han en jalle om vad du menar med din ytterskänkel! Jag tycker det låter som att du gör rätt egentligen, men du kanske måste gå tillbaka till att göra det i skritt? Fungerar det inte där lär det inte göra det i högre gångart heller!

Jag har en 3-åring på tillridning som är i den fasen att lära sig följa ledande tygeltag! Jag rider honom på en stor fyrkant - fast inte påfyrkanten då om du hänger med:p Det blir ju svänga - rakt fram - svänga - rakt fram...! Många hoppar över det och det kanske är precis det som tidigare ryttare gjort med hästen du får nu?

Men självklart ska man ju använda ytterskänkeln redan nu så att den såsmåning om kopplar ihop det och tidsnog svänger för bara ytterskänkeln (nästan:rofl: )

Lycka till!
 
Sv: Unghäst

Gå tillbaka till grunden.

Börja på marken och kontrollera att hästen flyttar för tryck. Lägg på handen där skänkeln ligger och se om han svänger undan för det...
Funkar det gå vidare till steg två.
Funkar det inte - träna på det tills det sitter.

Sitt upp och testa om hästen flyttar för trycket när du sitter på - om inte ta gärna hjälp av någon som står på marken brevid efter som att hästen förstår det.

När du ska svänga så se till att rida rakt fram med kontakt på båda tyglarna -lägg på skänkeln och ta ett ledande tygeltag åt hållet du vill svänga, var noga med att INTE släppa efter med den andra tygeln så att hästen inte kan böja på halsen.
 
Sv: Unghäst

TÖMKÖRNING är super för att få till formen och musker till att jobba rätt..annars tempoväxlingar och mkt ÖVERGÅNGAR..allt tar sin tid tänk på det..lycka till!
 
Sv: Unghäst

Är lite förvånad över att ingen har nämnt vikthjälpen! Enligt min erfarenhet är det den hjälpen en häst förstår snabbast och därför börjar jag alltid med det på unghästar.

Vet inte om jag behöver förklara hur jag menar, men sänker i alla fall innerhöften och positionerar kroppen som om jag redan befann mig på den tänkta linjen dit jag hade tänkt svänga (ni som läst Sally Swift vet vad jag menar, det där med att "ha ögon i bröstkorgen" och se vägen med dem). Ofta räcker det för att få hästen att börja svänga, men gör det inte det lägger jag successivt över mer och mer vikt inåt (jag lutar inte överkroppen eftersom bäckenet då åker över på motsatt sida och ger hästen fel signaler, utan gör det genom att sänka höften och benet mer). Eftersom hästen strävar efter att balansera upp min vikt går den i allmänhet åt det håll jag visar. Sedan är olika hästar olika känsliga för vikthjälperna, det beror mest på hur starka och välbalanserade de är i sig själv. De flesta brukar dock, som sagt, förstå väldigt snabbt eftersom det är naturligt för dem att försöka återvinna sin balans.

Sedan försöker jag naturligtvis även använda övriga hjälper (tygel, ytterskänkel) så att hästen vänjer sig vid dem och, i längden, sammankopplar dem med att svänga. Rider visserligen mycket med vikten på alla hästar, även äldre, men eftersom det i allmänhet är andra som ska rida hästarna efter mig är det ganska nödvändigt att lära dem fungera även vid en typ av ridning som kanske skiljer sig lite från min. Unghästen du provridit förstår helt enkelt inte vad du menar, den ser inte sambandet att innertygel + ytterskänkel betyder svänga efter som den inte lärt sig det ännu (vilket man förstås kan tycka är lite underligt på en 5 år gammal häst, men den kanske inte är riden så mycket?).

När det gäller formen på en så pass outbildad häst tycker jag att du ska utelämna hästens hals, nacke och huvud helt ur ekvationen till att börja med. Försöker man "skapa" en form med händerna för tidigt (som många gör) så försvårar det bara resten av utbildningen. Jobba på med det de andra har föreslagit (massor med övergångar, tempoväxlingar, växla mellan böjda och raka spår, osv.) och låt hästen balansera upp sig själv bakifrån istället så kommer formen på köpet efter ett tag.

Och, som jag förstår det, så har du inte ridit så mycket unghästar innan? Annat att tänka på är i alla fall också att inte rida för långa pass i början och dessutom variera träningen. Lycka till med din häst! :)
 
Sv: Unghäst

sitter i samma sits som dig!
har oxå en rellativt nya 5åring..(har haft han hemma i 3 månader) han var likadan när han kom kunde inte svänga eller styra eller någonting... men de tar sig... håller med föregående talare..VIKTEN en jätte viktigt del utan den får du honom alldrig att svänga...

rid oxå för tränare det har jag gjort och hon har hjälpt mig fruktansvärt mycke... dock har ja vitrandiga stövlar efter staketet och en hel massa skrapsår efter alla träd å grejer ja inte fårr han å undvika :o men nu så börjar de ta sig å han har blivit helt underbar :love: från att ha sett ut såhär
4228344.jpg


och såhär
4228346.jpg


har vi kommit till detta :love:
4917781.jpg


och så här sist vi red
4917782.jpg

visst sen beror de på va du jämför med för hästar men ja e super nöjd...hoppasj a inte snodde din tråd :p

så va är de för något? berätta mer mål osv va kommer han från? jätte nyfiken!
 
Sv: Unghäst

Nancy: Jo, jag har haft tre unghästar tidigare, så lite unghäst erfaren är jag. Problemet är att ingen av dessa har gjort på det här sättet tidigare utan haft andra knep som ja själv haft lösningar till, och som tränarna hjälpt mig med! Nu är de ingen av mina tränare som sett den här hästen ännu. Det är liksom bara bra att fråga om råd ibland! För de är man inte okunnig inom området ;)

Hästen är ett halvblod som är en import från Ungern. Han är som sagt 5 år gammal och stor, runt 1.75 av typ "sportmodellen". Ett riktigt charmtroll är vad han är ;)

Jag har tyvärr ett ganska alvarligt problem med honom. han är rädd för hovslagare. Troligtvis för att en hovslagare en gång brännmärkte honom på halsen.. :(
Vet inte hur jag ska hantera detta riktigt, men min hovslagare ska komma ut o träffa honom i "civilkläder" ett par gånger så de lär känna varandra. Jag tror inte någonting är omöjligt men det kan vara tufft att nå målet.
 
Sv: Unghäst

Menade inget illa eller nedlåtande, utan tolkade faktiskt bara ditt första inlägg som att du inte var så van. För mig är det här ett vanligt problem med unghästar (även om olika individer naturligtvis har olika saker de har svårt för) så det, i kombination med frågan om formen, gjorde att jag trodde att du inte hade så mycket unghästvana. Självklart är det bra att fråga om råd (vilket var vad jag försökte ge), men det är ännu bättre att kunna ta emot råd utan att ta det som ett personligt påhopp och bli defensiv... Men jag kanske misstolkar igen. Lycka till med din häst i alla fall.
 
Sv: Unghäst

Oj, det var väldans vad det blev fel...... Jag är jättetacksam för råd och menade absolut inte att bli "defensiv" eller något! Det är kul att veta vad andra har att säga bara! :bow:
Hoppas du inte tog illa upp.. Jag får be om ursäkt isf!

Mvh Sofie
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Häst har mest troligt gått omkull rejält i hagen Nick halt i trav,böjt och rakt spår. Vilar 2 veckor innan vi får tid hos vet. Vet...
Svar
3
· Visningar
820
Senast: Freazer
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 668
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp