L

Lilja_Linda

Hur utbildar man en unghäst, hur rider man in en isis unghäst?

Svara gärna! :bow:

Sv: Unghäst

Det här ämnet skrivs det hela böcker i. Ska du rida in en unghäst så föreslår jag att du köper en istället för att läsa här!

OM jag skulle ansvara för en unghästs inridning skulle jag göra på följande vis: Hantera hästen så att den går att leda i grimma. Eventuellt longera hästen lite lätt och lära den gå undan för tryck på marken. Sedan åker hästen till en professionell islandshästtränare i 3-6 mån... :D

men om man nu skulle få för sig att rida in sin isis själv, är det någon som har gjort det? eller lämnar alla bara ifrån sig den?

Jag red in min själv. Varför skulle det va svårare än en annan sorts häst?

det är de nog inte, men det var ju detta med sig egen kunskap.. :angel:

Jag skulle lämna bort h*n på inridning

Det är inte svårare att rida in en ialsndahäst än en stor häst, bort sett från att ryttare såklart måste kunna rida gångarten tölt å kunna tölt sätta hästen vilket inte är det lättaste alla gånger, å , om det är en 5 gångare, kunna lägga den i pass.
Att rida in å utbilda en häst är inget man kan få med på några inlägg, har man inte gjort det förr å vill utbilda sin häst så rekommenderar jag att man har en tränare som har översikt på det hela.

Beror på vad det är för ryttare.Det finns även duktiga tävlingsryttare som lämnar sina unghästar på utbildning, de kanske inte har tid att utbilda sina egna hästar.
Vissa vill göra det själv, jag föredrar att utbilda mina hästar själv, tycker det är onödigt att kosta på sig en förmögenhet hos en tränare när jag besitter kunskapen att rida in hästar :smirk:
Men jag förstår dem som har råd eller vill lämna till tränare.Då ska man tänka på att det inte bara kostar pengar utan att man får en väl grundriden häst oxå :bow: (eller färdigutbildad, hur man nu vill ha den :angel: )

jag har ridit in 3 av mina egna islänningar (2 sålda nu) och just nu håller jag på att rida in min isis som jag ska behålla , så länge man är säker på vad man gör så är de ingen fara.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under lördagen rids terrängen i unghäst-VM i franska Le Lion d’Angers med flera svenska ekipage på plats. Här kan du följa tävlingen via...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hon är bara 14 år men har redan hunnit med att tävla både EM och att utbilda unghästar. På gården hemma hos Wilma Linell och hennes...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka