Heulwen

Trådstartare
Vad bör jag göra om jag leder en unghäst och hon liksom vill tränga sig framför mig hela tiden? :confused: Hon låtsas inte om som om jag fanns och líksom trampade med hovarna på mina stövlar.
Det här var i o f första gången jag skulle leda in henne till stallet men jag vill gärna ha tips på vad jag kan göra nästa gång. :)
Hästen är 2,5 år men väldigt stor fast nätt, jag var starkare än henne och kunde hålla henne tillbaka men inte mycket mer än det. :crazy:
Och har någon här på buke erfarenhet av att vara skötare till en unghäst? Det här är nämligen första gången jag har kommit nära någon. Har ni några övningar/lekar ni brukar göra med hästen?
Tacksam för svar! :bow: :bump:
 
Hur skulle du gjort med en vuxen häst?

Jag fredar oftast mitt space med hjälp av höften men olika sätt fungerar på olika hästar.

Jag skulle nog först göra unghästen uppmärksam på att jag faktiskt finns där och inte är så förtjust i att bli trampad på.
 
Håller med, gör som du skulle gjort med en vuxen häst.

Min kompis gamla pålle (24 år) var knölig ett tag när jag tog den till och från hagen. Inspirerad av alla trådar om ledarskap tvingade jag honom att gå lite bakom mig hela tiden, om han trängde förbi så fick han stanna så jag kunde gå förbi. 2 gg räckte, sen dess drar han aldrig
 
Tja, jag puttade på hästen och försökte liksom trycka undan henne men hon reagerade inte. Sen ville jag ju inte skrika och rya på hästen allt för mycket eftersom hennes ägare gick bredvid :crazy:
Men inne i stallet när hon stod uppbunden i stallgången var det helt annorlunda, jag behövde bara ge henne ett stadigt tryck med handen och hon flyttade sig för mig. :rofl:
Men som sagt efterlyser jag lekar/övningar man kan göra med hästen :)
 
Starkare en en häst som är 2½ år?? nja det tror jag faktiskt inte.
skulle jag ta mig en brottningmatch med min 2½ åring så kan jag lova dig att jag inte skulle vinna på styrka.

Varför frågade du inte ägaren om tips när denne ändå var i närheten?
 
För övrigt hjälper det inte så mkt att skrika eller så. Fysisk förflyttning är bättre.

(Har TRE unghästar i hagen, min är iaf rätt trevlig ;))
 
Hej!

Har inte så mycket att mer komma med än det som redan är skrivet. Men jag tycker ni ska vänja hästen vid träns och sadel om man inte tänkt köra in hästen? Tömkörning kanske är något? Longering?

Nu är det ju lite skillnad i storlek men iallafall så har jag longerat, tömkörtkört och kört in min 2,5 åriga shettis! Hon är med på det vi gör och hon är pigg och frammåt! Nu kan hon galoppera på komando på volten också! :D
Att trava på komando var det runt ett år sen hon lärde sig!
Jag håller på korta stunder 30-40 min om det är högre tempo och runt timmen när vi är ute o "går". Håller väl på max tre-fyra gånger i veckan annars går hon i lösdrift med 3-5 kompisar. Jag har fött upp henne så jag började tidigt, när hon var runt veckan lärde hon sig ledas! Fast då var 5 min alldeles lagom för en dag!
Jag har alltid börjat tidigt med de hästar jag fött upp och jag tycker det har gått bra istället för att låta tiden gå och vänta på en viss ålder. Om man är försiktig har tålamod och inte håller på för mycket kan man börja mycket tidigt! För desto tidigare hästen lär sig att uppföra sig ju trevligare blir den för dem som kommer att hanskas med hästen i framtiden.

Förr i tiden började man tidigare med unghästen, då gällde det stora ardennrar, om man väntade alltför länge med att hantera en sådan kan man ju tänka sig att det var svårt att få stopp på sån bångstyrig koloss! Och man körde ju förr, körning kan man ju börja tidigare med.

Det finns ju lite man kan hitta på, t.ex. när du leder ger komando till att stanna resp. starta. I början får man ju vara lite tydligare och se till att hästen stannar när du säger till. Denna övning kan man, när hästen fungerar bra med grimskaft, även göra när den är lös! Men du måste ju hålla till på inhägnat säkert område! Tillsist ska du stå still och ge kommando och hästen stanna och starta. Beröm när hästen gjort rätt! Jag brukar tänka på att berömma i första hand istället för att tänka på när man ska bestraffa hästen. Sen kan man göra övningen i trav...

M. v. h. Lisa
 
Hmm, nu är det ju så att jag inte tänkte brottas med hästen, jag menade såklart att jag kunde hålla emot henne, hon kunde inte slita sig från mig...
Jag frågade ägaren om råd och hon sa att jag skulle säga ifrån på skarpen, jag gjorde det och hon var lugn i en halv sekund :crazy:
 
Dom gånger jag fått d problem du beskriver med häst (vuxen eller unghäst, spelar ingen roll) vänder jag bara 90 grader och går åt ett annat håll, sen är det bara å fortsätta vända tills hästen håller sin plats!, det är farligt när hästen tror att den vet vart den ska!

Hade dy. problem med min unghäst i början, han var väldigt trökig och gick nästan på mig. Då började jag "kicka" åt honom som jag sett märrarna göra åt honom i hagen, det funkade!!! Jag sparkade aldrig på honom bara markerade att "nu är du för nära", hade jag kunnat stryka öronen bakåt hade jag gjort det oxå :rofl: Nu om han hetsar upp sig och "glömmer" sin plats behöver jag bara "stampa" lite i backen så går han undan direkt :D

Kolla hur hästarna gör i flocken :cool:!
 
Hade den velat slita sig så hade den kunnat det, det garanterar jag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 226
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp