Nobel

Trådstartare
Jag har en unghäst som jag ska börja tävla i hoppning. Han är väldigt grön och jag är orolig att någon ska rida upp i baken eller komma för nära (hänt mig flera gånger fast jag gjort så gott jag kan med att hålla avstånd).

Hur som hela vill jag vissa att det är en unghäst, jag har hört om att ha grön rosett i svansen? Stämmer det? Eller hur ska jag göra? :)

postar tråden här då jag inte fick något svar på min andra

Sv: Unghäst?

På på "gröna hästar" gäller grön rosett i svansen :0) Signalerar till andra ryttare att hästen är nybörjare, unghäst och behöver lite extra hänsyn.

Aldrig hört om det, men så bra att det finns något sånt :)! Exakt vad jag behöver till
min sen när han ska ut på lite pay n jumps, han blir så spänd och sprätter gärna iväg om hästar gallopperar nära honom m.m.

Har aldrig någonsin sett en häst med grön rosett i svansen.
Inte blå eller vit heller för den delen.

Med tanke på hur dålig koll folk har på vad dom olika rosetterna betyder och hur dålig respekt de flesta har för de röda rosetterna så är jag högt tveksam till att det kommer att hjälpa med en grön rosett.

Jag använde en röd rosett på min unghäst de första gångerna han var ute.
Då visste iaf hälften av dom på framridningen att dom inte skulle komma allt för nära.

Tror dessvärre att enda lösningen är att vänja hästen vid situationen. Det kommer ju aldrig gå att styra omgivningen på en tävlingsplats, så det bästa är att man bara accepterar läget. De allra mest spända hästarna på en framridning är ofta de som har en ryttare som är orolig, rädd och fokuserad på vad alla andra gör istället för på sin egen ridning. Om du själv struntar i tumultet så blir du en tryggare person för din häst. När man debuterar unghästar blir det alltid lite stök, om man tar det med en klackspark så blir det snart bättre:)

Det gick bra våran debut. Jag har hoppat flera unghästar och det har alltid gått bra men var nervös över den här då det är en häst som jag precis fått och ägaren innan inte klarade av att rida den utan lugnande... Men han var cool lugn (utan lugnande ;) )

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 707
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 572
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama