B

Bim

Ni som har unghästar kan ni svara på detta. Vi fick hem vår nya häst en 5 åring för ca 1 vecka sen. Allt har gått jättebra tills igår när han plötsligt fick för sig att han inte ville göra någonting, möjligen bocka och lyfta frambenen lite. Det var inte så att han ville ha av ryttaren men han blev sur vad du än ville att han skulle göra. Skritta på lång tygel var okey. All utrustning är kollad och han verkar inte ha ont. Vi har ridit honom väldigt försiktit, han har ju inte bott hos oss så länge. Dottern har tidigare ridit in sina ponnier själv, men det här problemet har vi inte råkat ut för. Tror ni att det är en unghäst grej, vi rider inte med sporrar och spö för det har aldrig behövts enl, tidigare ägare.

Sv: Unghäst

Ni som har unghästar kan ni svara på detta. Vi fick hem vår nya häst en 5 åring för ca 1 vecka sen. Allt har gått jättebra tills igår när han plötsligt fick för sig att han inte ville göra någonting, möjligen bocka och lyfta frambenen lite. Det var inte så att han ville ha av ryttaren men han blev sur vad du än ville att han skulle göra. Skritta på lång tygel var okey. All utrustning är kollad och han verkar inte ha ont. Vi har ridit honom väldigt försiktit, han har ju inte bott hos oss så länge. Dottern har tidigare ridit in sina ponnier själv, men det här problemet har vi inte råkat ut för. Tror ni att det är en unghäst grej, vi rider inte med sporrar och spö för det har aldrig behövts enl, tidigare ägare.

Enligt min erfarenhet så "krånglar" hästar aldrig utan en anledning, smärta osäkerhet osv,men du skriver att ni bara har haft hästen en vecka? Låt hästen komma till ro ett tag först, kan ju ta ett tag innan dom känner sig "hemma", jag hade bara låtit hästen vara ett tag och väntat ut den och sen börjat om från början.

Att byta miljö för en såpass ung häst är en stor omställning. Jag skulle låtit hästen acklimatiserat sig ett tag, bara gå i hage, vänja sig vid nya kompisar, nya människor runtomkring osv. Därefter börjat lite från marken, longerat eller tömkört. När hästen är trygg med er och sin nya miljö är det dags att börja rida.
Tänk på att skynda långsamt. Det är lätt om man hamnar fel från början att det blir ett stort problem. Låt hästen vila ett tag, den har fullt upp med att vänja sig vid allt nytt.
Lycka till.

Hästen har varit hos er bara en vecka och den är 5 år gammal.
Som dom andra säger, låt den acklimatisera sig och du har väl hört talas om femårstrots?? ;) ta det lugnt och låt hästen smälta allt nytt samt när ni väl börjar rida, ställ inga stora krav till att börja med utan känn av varandra lite så ska du se att det går bra.
Jag antar att ni vet besiktigade innan du tog hem den, så jag tror inte att det har med något smärtrelaterat att göra utan att omgivningen, personerna är nya och hästen är i sin tonårsfas.

Lycka till :)

Jag rider alltid med spö, speciellt på unghästar! OM hästen ex. inte svarar på skänkel , då måste man förstärka med söp, -på en gång. Sitter man utan spö så blir det att man skänklar, skänklar & skänklar vilket leder till att hästen blir skänkeldöv -vilket man absolut inte vill!

Stannar hästen eller bara saktar ner utan att jag bett om det så skänklar jag först, hästen har ca 0.30sek på sig att reagera, gör den inte det så på med spö. -kanske låter hårt, men jag vill ha en häst som är signalkänslig.

Ibland tänker man att man ska vara lite försiktig , speciellt med en unghäst. Men är man lite försiktig så märker hästen det och utnyttjar det granterat! Hästar är i grund och båtten lata djur som tar alla chanser att slippa undan arbete. Speciellt med en unghäst måste man vara extra hårt, bestämd och konsekvent i sin ridning/hantering.
Det viktiga är egentligen inte vad man gör, utan hur man gör det.

Vi har tagit det lungt med honom som man ska, han har fått skritta runt lite och bekanta sig med omgivningarna. Han har varit väldigt lugn och stabil både i ridningen och på marken, så igår helt plötsligt kom detta. Så vi blev så förvirrade vad felet var. Du kan inte vara hård mot denna häst han är super känslig för hjälperna, besämd och konsekvent håller jag helt med om. Han har blivit longerad en gång och det var inga problem. Hur lång tid hade ni väntat innan ni börjat rida?

Senast ändrad av en moderator:

Hur ofta arbetar hästen? En så ung häst som precis har flyttat behöver smälta omgivningen som andra har påpekat, men även en häst som inte flyttar ska i den åldern inte arbetas varje dag för att just kunna smälta det man tränar på. jag rider mina unghästar varannan dag......

Det kanske helt enkelt har blivit för mycket att ta in både flytt o nytt sätt att arbeta?

Jag måste hålla med de övriga, det verkar som ni har hunnit göra väldigt mycket med hästen bara på en vecka... Vet ju inte hur resvan och hur van hästen är att byta stall och kompisar, tex en 5 årig travhäst har ju hunnit både rest och tävlat mycket och reagerar kanske inte så starkt, en unghäst som bott i samma stall hela sitt liv och sedan flyttar blir det en stor förändring för och det kan självklart komma en större reaktion när den börjar känna sig lite hemma.

Vi har tagit det lungt med honom som man ska, han har fått skritta runt lite och bekanta sig med omgivningarna. Han har varit väldigt lugn och stabil både i ridningen och på marken, så igår helt plötsligt kom detta. Så vi blev så förvirrade vad felet var. Du kan inte vara hård mot denna häst han är super känslig för hjälperna, besämd och konsekvent håller jag helt med om. Han har blivit longerad en gång och det var inga problem. Hur lång tid hade ni väntat innan ni börjat rida?

Även om hästen är känslig för hjälperna så måste man kunna vara hård. Spelar ingen roll hur känslig hästen är, gör den inte som man säger så måste man säga åt den -men då kanske man inte behöver lika starka hjälper. Men lyssnar hästen inte så måste man såklart förstärka hjälpen, om ni vill att han fortfarande ska vara signalkänslig och inte bli skänkeldöv..

Jag hade börjat rida hästen efter några dagar. Jag lät min häst vila 2 dagar, har jag för mig .. sen började jag träna honom igen. Det är så olika för olika hästar.. det märker man oftast på dem, är dem trygga i hagen och eventuellt i sin nya box, och är "som vanligt" så kan man sätta igång. Men är hästen orolig hela tiden så skulle jag nog avvakta lite.

Min kompis flyttade sin häst igår eftermiddag, släpptes ut i nya flocken idag och imorgon ska hon börja träna henne. Men som sagt, det beror på vad det är för häst.

Ni har haft hästen i 1 vecka, hur många gånger på den veckan är hästen riden hos er? Det låter på din beskrivning att ni har hunnit med en hel del.

Eftersom det är en unghäst så antar jag att detta var den första riktiga flytten den har varit med om. Jag hade inte börjat rida första veckan, jag hade gått nån promenad, kollat av lite med lite hanteringsövningar, och pysslar mest. sen sakta satt igång med lite longering, sen upp med ryttare. Det är en ung häst som inte är riden så överdrivet länge, alltså en häst som inte är en världsvan ridhäst.

ta det lungt med hästen är mitt råd, ge den andrum och möjlighet att anpassa sig, och tänk på att även om hästen är inriden så är den fortfarande ung och vissa individer kan behöva en mjukstart när den ska ha ny ryttare i ett nytt hem med helt nya rutiner, tänk i riktningen ridas in på nytt fast inte lika omfattande, tills hästen känner er trygg med er som människor. det är aldrig fel att gå bakåt i utbildningen!

Kommer bli intressant att se om ni kommer fram till vad det är, för precis så gör min ponny också! och han är nyligen upp kollad och allt, så han har varken ont eller saker som inte passar..

Även om hästen är känslig för hjälperna så måste man kunna vara hård. Spelar ingen roll hur känslig hästen är, gör den inte som man säger så måste man säga åt den -men då kanske man inte behöver lika starka hjälper. Men lyssnar hästen inte så måste man såklart förstärka hjälpen, om ni vill att han fortfarande ska vara signalkänslig och inte bli skänkeldöv..

:bow:

Jag tycker att det bästa är att börja motionera hästen så snart som möjligt på ett nytt ställe, men ta hänsyn till att den är på nytt ställe och kanske är lite spänd etc.

Min kille, på 4 år, gör också så ibland. Det är inte på grund av smärta, obehag eller att någonting inte passar - utan han testar helt enkelt. Han stannar och surar ihop, så antingen får man vänta ut (fungerar bäst) eller bestämt gå på honom, fast då trotsar han oftast mer.

Har också börjat rida med spö för att förstärka mina hjälper, så gör som andra nämnt - att jag petar till med spöet på bogen då han inte lyssnar direkt för skänkeln. Slipper därför skänkla, skänkla, skänkla som oftast får honom att bli sur. Och med spöet har han aldrig surat ihop på samma sätt. :)

Lycka till!

För vår del var problemet hel löjligt. Dagarna efter jag skrev var hästen helt underbar igen lugn och snäll. Vi gick en sväng runt hagen för att se att stängsel och allt var ok, som vi brukar göra. Längst ner i hagen står ett gammalt päronträd som ingen häst någonsin brytt sig om. Han hade ätit päron så svaret var ont i magen, när det släppte blev han samma uderbara häst igen.

:rofl: :rofl: :rofl:

Nawhheee, han var päronsugen och åt tills han fick ont i magen...
Han blev förmodligen utskrattad av de andra hästarna i stallet stackarn. :D

Tur att det löste sig iallafall. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 499
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 708
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama