Unghäst utan unghästvana?

carintire

Trådstartare
Ska skaffa häst och undrar vad ni tycker. Tror ni att man utan unghästvana klarar av en häst född 2009 som ägaren säger är som vilken snäll och lugn häst som helst att sköta. Eller kommer det komma någon trotsperiod?

Sv: Unghäst utan unghästvana?

Jag köpte min första unghäst förra året och kände precis som dig!
Va inte alls ute efter en 4 åring men säljaren
garanterade världens snällaste häst.

Mycket riktigt va han verkligen underbar och jag slog till!

Hade inga problem med honom alls egentligen utan mer
med mig själv!

Jag va nojjig över att göra fel
Nojjig över att förstöra en sån fin häst
Nojjig över ridningen och hur man skulle rida, och
vad man kunde kräva osv.

Jag fokuserade för mycket på just "unghäst" känner
jag nu i efterhand :)

Va nog för snäll och visste inte hur hårt man kunde
tillrättavisa vid problem osv
Ville ju inte som sagt förstöra denna underbara varelse
och korrigera fel "saker" osv

Tex om han va rädd i skogen för nått så
va jag rädd att om jag gick på han så kanske
han blir räddare .. Han va ju en bebis så de va ok
att han gjorde si o så osv

De är även ostabila, har inte samma balans i ridningen osv
som en äldre häst och svårt veta som första
unghäst ägare hur de SKA kännas.
Är hästen verkligen ren? Är den halt? Ska de kännas
så här? Galoppen är svag är de en svaghet eller något
annat fel?

Ja man har många frågor i huvudet som
första unghäst ägare helt enkelt!

Vilket inte alltid känns så lätt :)

Tyvärr fick jag bara äga min i ett år pga tråkiga
omständigheter och han fick tas bort.

Ångrar inte att jag köpte han alls!
Trevligaste mysigaste häst jag träffat!

Och hade gärna sett vart vårt samarbete hade slutat,
Förhoppningsvis jätte bra men vägen dit är inte alltid rolig :)

Dock kommer min kommande häst vara några
år äldre, helt enkelt för att jag känner mig
för osäker med unghäst och dess vägledning.

Hoppas du fattar nått av min text :)

Råder dig inte till nått, tycker inte de är fel eller inte
att köpa en unghäst men man får räkna med lite mer jobb.
Är du som ska vägleda hästen under dess utbildning
och allt som hör till.
Och man vill ju inte misslyckas :)

Man vill ju ha den där underbara hästen kvar som man köpte
och inte "förstöra" nått!

Lycka till hur du än gör!

Jag har ingen unghästvana och rider in en häst:) det börjar gå riktigt bra. Vet inte om det hjälper dig men för mig var det mycket krångligt innan vi blev vänner och hon började lita på mig. Jag har fått tipset att gå mycket promenader och det har verkligen hjälpt. Börja med röstkommandon och lär hästen de och sen går det som en dans (för mig iaf). Hästen testade mig rejält med att dra iväg och bråka den första promenaden men nu är det mycket bättre när hon förstod att jag bestämmer och inte hon:)

Är hästen välriden, uppfostrad och är enkel att hantera vad det gäller skoning, lastning, trafiksäker och såna saker så ser jag inga problem med att köpa den.
Jag antar du kommer ha hästkunniga personer i din närhet du kan be om hjälp om det behövs?
Det finns unghästar som är okomplicerade och det finns äldre hästar som inte är det. Man får se lite till individen.

En femårig häst är visserligen ung, men kan väl inte räknas som unghäst? Den bör ju vara ordentligt grundutbildad åtminstone.

Jag tänkte likadant!
En unghäst för mig är 2-4 år i olika grader av hantering och inridning, helt enkelt inte "färdig".

En 5-åring är en ung häst. Bör vara hanterad, ridbar och i många fall även tävlad lite.

Det här med unghästar är lite vad man själv gör det till. Olika typer av hästsport har ju olika syn på det också. Som exempel var jag på bruksprovet på Flyinge där det visades 3 - 5 år gamla hingstar. Kommentatorn påpekade hela tiden att publiken skulle vara stilla och tysta på läktaren för det var unga hästar. Så det var mer eller mindre knäpptyst i ridhuset och ändå spökade någon hingst till då och då.
En vecka senare var jag på trav där dagen inleddes med några kvallopp. I dessa fanns det blandade åldrar på hästarna från två år och upp plus att det i det ena loppet var blandat med både sulky och monté. När det inte var lopp så var ju hästar ute och värmde på banan samtidigt som det var lite underhåll av banan som sladdning och vattning. När det sedan var dags för defilering till start spelades det pampig musik i högtalarna och publiken rörde sig ner mot banan. Trots allt detta och att det ju fanns hästar som bara var två år så var det ingen häst som reagerade negativt.

Så det här med unghästar och hur de ska hanteras beror väldigt mycket på en själv hur man själv agerar med hästarna. Jag tror med att man ska ställa sig frågan om har kunskapen att utbilda hästen rätt än att man har unghästvana. För även äldre hästar kan behöva utbildas och det är nog den kunskapen man har mer nytta av som hästägare.

Mycket klokt skrivet!!

Till Ts, hur har du tänkt dig framtiden, vad är det du söker och vill göra?
Det är ju stor skillnad på att vilja ha en trygg häst att rida ut med i skogen, inga planer att åka och träna osv och att vilja ha en framtida kompis till att träna utbilda och kanske tävla.

Så länge du har i planerna att träna för tränare regelbundet och får hjälp längs vägen så har du all möjlighet att ta vara på en trevlig -09 tror jag.

Lite "farligt" att säga att det är som vilken lugn snäll häst som helst. Jo visst, men det beror ju på vad man har att jämföra med.
"trotsperioder" eller vad man väljer att kalla det kan komma, ett miljöbyte kan göra mycket, en del kan börja testa när dom blir starkare i kroppen och knoppen ;) och när man sätter mer press på dom i träning kanske.
Eller så flyter det på och rätt var det är är kusen 10 år, det är ju svårt att sia om. Men så länge man då får hjälp längs vägen så kan man ju reda ut det :)

Om du klarar av en unghäst, eller vilken annan häst som helst för den delen, beror ju helt på vad du har för tidigare erfarenhet, ridvana och hjälpande människor runt dig.
Istället för att se till vad du KLARAR skulle jag nog hellre se till vad du VILL och välja häst utifrån det. Vad är drömmen? Mål? Önskningar? Vad tycker du är roligast osv..?

Jag anser som du - det viktigaste är nog att ha någon kunnig person till hjälp och sedan titta på individen.

Vi har en nybliven 5-åring som vi själv fött upp och därmed känner mycket väl. Han är verkligen som ett "gammalt ök" i all hantering. Jag skulle kunna låta vem som helst rida honom. Kan nog uppfattas som ganska okänslig om man inte är ganska duktig som ryttare. Man behöver "rida" för att han ska komma till sin rätt. Men lufsa runt lite med en nybörjare tycker han bara är lite soft.

Sedan har vi min 18-åring, snäll men en energisk och känslig individ som reagerar på minsta viktförändring eller skänkel. Alltså ingen som passar en ostadig ryttare.

så jag tror att individen är viktigare än åldern.

sk. "trotsperioder" kommer om ryttaren inte är konsekvent och/eller osäker/brist på erfarenhet.
Är hästen schyst så tror jag inte att det är några problem med en 5åring. Ta hjälp av tränare om du inte är så säker på att utbilda hästar :)

Jag hade erfarenhet av att rida in och utbilda unghästar sedan innan, men det var en helt annan grej att skaffa en egen häst och göra samma sak :)

Jag var också rädd för att "förstöra" honom. Men vet du vad? Man måste göra fel för att lära sig. Och jag backade hellre ett steg eller två i utbildningen än att stressa och pressa honom.
Enligt mig är de flesta hästar väldigt intelligenta och hittar du en som har både det och viljan att lära och jobba så är det nog inga problem. Jag hade kanske turen med min Vinur, han vill lära sig och blir inte arg eller upprörd när det blir fel, utan han försöker tills han gör rätt. Och när han väl lärt sig är han så stolt över sig själv ;)

Risken med unghästar är att man stirrar sig blind på att det är en unghäst. Och att man är på tok för rädd att "förstöra". Självklart beror det på om hästen är känslig som individ. Men tror inte att du bör oroa dig. Ta hjälp av hästkunniga människor med erfarenhet av unghästar, och inte någon bekant som ridit enbart vuxna välridna hästar hela livet. Våga fråga, och fråga mycket! Lyssna även på hästen och dig själv. "Är det här rätt just nu?" "Är vi redo att göra det här" "känns hästen redo" osv. Jag frågar än idag om jag stöter på en fundering eller något jag inte riktigt är säker på. Jag kan slänga ut en tråd här på buke eller ringa en av mina instruktörer. Men för det mesta försöker jag lita på min egen kunskap och vad hästen klarar.

Lycka till och tänk med både huvud och hjärta! :)

Går ju inte riktigt att svara på utan att veta vad du kan - ridmässigt och i övrigt (hästhantering etc).

Jag köpte min som ett- och ett halvtåring, då var hon nästan helt ohanterad (hon hade haft grimma på sig och sprungit i lång lina bakom mamma till och från hagen, samt att hon hade blivit verkad), jag hade mångårig erfarenhet av hästar och problemhästar, men inte direkt av just unghästar.

Jag har haft hjälp med att sitta in henne, annars har jag utbildat henne själv. Hon är idag fyra år gammal, springer på hästtransporten, är hyfsat grundutbildad, hoppar enklare hinder uppsuttet och uppträder på många sätt som om hon är äldre än vad hon egentligen är. Det finns saker som vi givetvis aldrig kan ta igen, för att hon missade för mycket som liten, som fölvisningar och hon har heller inte gått treårstesten eftersom det var ett så pass stort osäkerhetsmoment om hon skulle vara redo för det att vi helt enkelt struntade i det, men som ridhäst/hobbyhäst är hon inte sämre än någon annan.

Vi har haft ett par rejäla trotsperioder, en gång när hon var ganska precis två år, och en gång i vintras, men vi backade tillbaka ett par steg, lät henne vila, och började sen om. Båda de gångerna hade hon dessutom "utsatts" för en stor omvälvande händelse ett par månader tidigare (första gången avvänjning från mamman när jag köpte henne, andra gången gick min andra ponny, som var hennes bästa vän och stora stöd i livet, bort hastigt), så när beteendet från tvåårsåldern återkom ungefär lika många månader efter den andra ponnyns död som efter avvänjningen gissade jag att det var det, och lät henne vila och smälta det som hade hänt.

Så länge man har hästkunnigt folk runt sig att fråga om hjälp, så tror jag inte det blir några problem. En häst född 2009 är ju dessutom så pass "gammal" att jag inte skulle kalla den en renodlad unghäst, och är den riden och tränad innan så är ju fördelen att man kan börja träna för tränare med den, vilket är svårare om hästen bara är lite över ett år och oinriden.

Beror helt på hästen. Min 4-åring hade jag kunnat slänga upp vilken dåre som helst på! ;) Han är liksom: Jaja,säger du det så då gör vi väll så då.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Tora
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 092
Senast: Badger
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 834
Senast: Rosett
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 425
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar