Sv: Unghäst + unghäst, bra eller dåligt?
Blandade flockar åldersmässig med en eller ett par jämnåriga... Det är att föredra helt klart. Personligen har jag också haft svårt för att förstå detta fenomen med att bara bunta ihop ett gäng unghästar.. Ändå gör jag själv lite på det viset just nu.
Jag har haft en 12 åring och en 1 åring (numer 2 åring) i hop hela hösten.(ston)
Anledningen var att det varit de enda två jag haft.. Inte en idealisk kombination... Visst fick unghästen fostran av det äldre stoet. Men samtidigt hade jag en unghäst som var full av överenergi... vilket resulterade i en något frustrerad unghäst som hittade på lite bus på egen hand. Det buset ställde ibland till förtret för mig. Provade under hösten att även intruducera en äldre valack i den flocken. Det tog ände med förskräckelse.. Valacken jagade unghästen oavbrutet tills hon flydde ur hagen, 3.5 hektar stor genom eltråd och allt. Så det projektet la jag ner.
Sen en vecka tillbaka står här ytterligare 2 hästar. Ett sexårigt sto och så en unghäst jämnårig med min. (valack och avkomma till min 12 åring).. Båda dessa unghästar har fostrats av äldre ston. Valacken har även fostrats av en äldre hingst senaste sommaren. Båda har alltså en grundläggande fostran och utbildning i uppförande med sig.
För tillfället går unghästarna i egen hage. De busar och leker och när de kommer in i stallet på kvällstid så är de trötta... Eftersom energin är urladdad så står de snällt och stilla i stallgången av sig själva när den dagliga hanteringen genomförs. De sover mycket på nätterna och de tidigare så omkringrörda boxbäddarna är prydliga och lättmockade.
Så småning om är tanken att alla fyra skall gå ihop i samma hage. Men just nu har vi valt den här lösningen. Dels för att unghästarna skall bryta sin "bindning" lite till de äldre stona. Min unghäst var extremt bunden och beroende av mitt äldre sto... Nästan som om det vore mor och dotter som inte vants av ännu... Den andra unghästen däremot var lite mer van att gå med olika hästar så han gillar läget bättre. Dels vill vi göra dem trygga med varandra så de så småning om gillar läget att bli lämnade i hagen när de äldre tas in för ridning och träning.
Vi har alltså under en tid valt att ha det på det här sättet, även om vi är fullt införstådda med att det inte är en ideal flockbildning.. Sen ser vi det även som ett steg i utbildningen av unghästarna.. Ju tidigare de lär sig att flockar ändras beroende på att individer kommer till eller försvinner desto mindre problem blir det när rutiner ändras. Det syns tydligt på ungvalacken... I hans två åriga liv har det hela tiden kommit till nya individer och försvunnit individer ... Inget konstigt med tycks han resonera. Har jag en kompis i hagen så är jag nöjd. Min unghäst däremot har haft svårare att acceptera att "tryggheten" går i annan hage en bit bort.
Att sen unghästarna går i egen hage innebär ju inte att de inte dagligen hanteras och tränas av oss människor.