Unghäst + unghäst, bra eller dåligt?

M

minternet

Jag undrar lite över det här med att ha unghästar ihop antingen på lösdrift eller bara på bete. Hur kommer det sig att vi människor gör så? Buntar ihop ett gäng unghästar i en flock..... Är det bra?
Vilka är fördelarna? Finns det nackdelar?

Jag har själv ett ettårigt sto som går med två äldre hästar , en valack och ett sto. Funderar nu på om min ettåring ska få gå på bete i unghästflock eller i blandad flock...
Mina tankar går isär....
Det vore nog kul för henne att gå med ett gäng unghästar.....men vem talar om vad som är bra och dåligt hästuppförande i en sådan flock? Är inte det som att släppa en skolklass själva och säga till dem att lära sig livets regler....

Vad har ni för erfarenhet av sådant här? Har ni sett för- och nackdelar med båda typerna av flock?

// M

Sv: Unghäst + unghäst, bra eller dåligt?

Jag tycker det är onaturligt med bara unghästar.

Visst är det bra med lekkamrater men de behöver också fostras av äldre hästar, så jag tycker blandat är bäst. Äldre hästar hjälper till mycket när det gäller att fostran av de unga, det ska man ta vara på.

Det är ju bra med en jämnårig som kompis, men i övrigt håller jag med flash.

Jag lånade en kompis till min när han var åring, men det blev min äldre val som fick underhålla kompisen.
Åringen sa ifrån första dagen o brydde sig inte om "kompisen" på hela sommaren.

De kan lära sig bra kunskaper av äldre hästar= tryggare unghästar.

Jag tycker också att det är konstigt.
De behöver förståss jämnstora kompisar att busa med, och gärna jämn-busiga..alltså, trist för en jättebusing om ingen annan i hagen är sån, ung eller gammal.
Och sedan anser jag att de behöver vuxna och trygga förebilder som kan lära dem hur man uppför sig och att det finns en tid i livet där man måste foga sig efter någon annans åsikter. Är bra träning inför livet med människan sedan.

En unghäst jag köpte förut växte upp som hingst tillsammans med bara en jämngammal hingstkompis. Min var väl den som var bossen i hagen, och DET märktes(och märks fortfarande) vid hantering. Han hade ju helt enkelt aldrig haft någon som bestämt över honom, gissa om han blev lack när en liten sketen människa ville bestämma? :cool: Detta efter kastrering alltså.

Så, blandflock röstar jag också på.

Unghästar som har haft en mesig mamma:grin: mår bra av att sättas ihop med en äldre klok häst- som sätter den lite lagom på plats- rättvis.

Precis :bow: min tvååring var i sommar tillsammans med en ett år yngre hingst på sommarbete hos ett par äldre gentlemen som "jobbat" i många år som unghästuppfostrare.
Min lille var suuperhingstig första sekunderna, sedan blev han jagad tills han bad om ursäkt, och sedan dess har han inte mopsat sig mot en enda häst :bow: och inte människa heller förståss, men med oss var han redan bra innan.

*KL*

WOW!

Jag var helt övertygad om att jag skulle bli sågad ;)
Kul att se att fler än jag tycker så här. Det är så många som langar iväg sina unghästar till stora ställen med lösdrift för bara unghästar och det känns så konstigt och främmande för mig. Jag läser dagligen en duktig hästhanterares blogg (SM-vinnare i roping 10 år i rad...) och där märks det att han ofta får ta itu med hästar som knappt inte är hanterade sina 3 första år och sedan tror folk att de ska gå att rida in lite snabbt.... Lite märkligt i mina ögon :)
Jag vill istället vara med och forma från början för att slippa stora problem sedan.

Jag är helt för att blanda, ha ett par unghästar tillsammans men med minst 2 äldre (lite beroende på hur många unghästar) så att dem kan lära sig vett och etikett samt att lära sig flockens regler osv...;)

Jag är helt för att blanda, ha ett par unghästar tillsammans men med minst 2 äldre (lite beroende på hur många unghästar) så att dem kan lära sig vett och etikett samt att lära sig flockens regler osv...;)

Ja precis!

Oj oj oj....måste börja planera sommaren nu känner jag ;)
Våra "gamlingar" kan inte gå på bete så jag måste försöka hitta en blandflock att ha henne i eller försöka "samla ihop" till en egen. Jag har antagligen nån hektar med bete men bara en unghäst som kan går där....

Blandade flockar åldersmässig med en eller ett par jämnåriga... Det är att föredra helt klart. Personligen har jag också haft svårt för att förstå detta fenomen med att bara bunta ihop ett gäng unghästar.. Ändå gör jag själv lite på det viset just nu. :crazy:

Jag har haft en 12 åring och en 1 åring (numer 2 åring) i hop hela hösten.(ston)
Anledningen var att det varit de enda två jag haft.. Inte en idealisk kombination... Visst fick unghästen fostran av det äldre stoet. Men samtidigt hade jag en unghäst som var full av överenergi... vilket resulterade i en något frustrerad unghäst som hittade på lite bus på egen hand. Det buset ställde ibland till förtret för mig. Provade under hösten att även intruducera en äldre valack i den flocken. Det tog ände med förskräckelse.. Valacken jagade unghästen oavbrutet tills hon flydde ur hagen, 3.5 hektar stor genom eltråd och allt. Så det projektet la jag ner.

Sen en vecka tillbaka står här ytterligare 2 hästar. Ett sexårigt sto och så en unghäst jämnårig med min. (valack och avkomma till min 12 åring).. Båda dessa unghästar har fostrats av äldre ston. Valacken har även fostrats av en äldre hingst senaste sommaren. Båda har alltså en grundläggande fostran och utbildning i uppförande med sig.

För tillfället går unghästarna i egen hage. De busar och leker och när de kommer in i stallet på kvällstid så är de trötta... Eftersom energin är urladdad så står de snällt och stilla i stallgången av sig själva när den dagliga hanteringen genomförs. De sover mycket på nätterna och de tidigare så omkringrörda boxbäddarna är prydliga och lättmockade.

Så småning om är tanken att alla fyra skall gå ihop i samma hage. Men just nu har vi valt den här lösningen. Dels för att unghästarna skall bryta sin "bindning" lite till de äldre stona. Min unghäst var extremt bunden och beroende av mitt äldre sto... Nästan som om det vore mor och dotter som inte vants av ännu... Den andra unghästen däremot var lite mer van att gå med olika hästar så han gillar läget bättre. Dels vill vi göra dem trygga med varandra så de så småning om gillar läget att bli lämnade i hagen när de äldre tas in för ridning och träning.

Vi har alltså under en tid valt att ha det på det här sättet, även om vi är fullt införstådda med att det inte är en ideal flockbildning.. Sen ser vi det även som ett steg i utbildningen av unghästarna.. Ju tidigare de lär sig att flockar ändras beroende på att individer kommer till eller försvinner desto mindre problem blir det när rutiner ändras. Det syns tydligt på ungvalacken... I hans två åriga liv har det hela tiden kommit till nya individer och försvunnit individer ... Inget konstigt med tycks han resonera. Har jag en kompis i hagen så är jag nöjd. Min unghäst däremot har haft svårare att acceptera att "tryggheten" går i annan hage en bit bort.

Att sen unghästarna går i egen hage innebär ju inte att de inte dagligen hanteras och tränas av oss människor.

Senast ändrad:

Jag tycker det är jätte bra att har en stor flock unghästar ihop.
Min treåring gick med jämngamla hästar tills han var 1½ år, han är väldigt trygg och stadig.
När han var 1½ är så flyttade jag honom till ett mindre stall (han hade bott hela sitt liv på ett stuteri) där var han yngst och den äldsta var runt 25.

Jag skulle inte viljat haft min unghäst tidigare i en mixad flock.

Jag tyckte att fölen som gick med andra föl och mammor lärde sej snabbt vad som gällde, har haldrig fått känsla av att min unghäst har behövt lära sej hur man beter sej i en flock med äldre hästar.

Jag tror också att det är nytigt att unghästar redan som unga får lära sig att saker och ting förändras.

Min lilla är alldeles för bunden till min valack just nu och det ska jag snarast försöka åtgärda eftersom hon blir lite lätt hysterisk när jag rider iväg med honom. Då duger inte stoet som går kvar konstigt nog. Min lilla har lite problem med att vara själv överlag så det ska tränas massor på det snart, bara det blir mer vår och tinar upp lite i backen så att man kan laga hagen ;) Hon springer igenom tråden ibland, tyvärr. Vi har precis skaffat ett nytt, rejält aggregat och ska byta så att hon lär sig att tråden inte är så kul he he he :devil:

// M

Okej, men din kan ju inte ha gått så länge i unghästflocken då? :)
Jag vet ju inte när han blev avvand men det kan inte ha blivit knappt ett år i "flocken" ens.... och då är det ju inte försent sedan ;)

// M

Om man tittar på det ur ett säkerhetsperspektiv så är bra att ha ston i blandade flockar. Det är inga problem med att låta alla ston gå kvar i stoflocken. Eller med invänjning släppa ihop ston av olika ålder. Men när det gäller hingstar så är det så att tvååringar är mycket våldsammare än ettåringar och har helt andra behov. Så om man inte vill riskera sin ettåring så släpper man inte ihop den med äldre hingstar. Att det sedan är bra att ettåringaran har någon äldre gentleman som trygghet i flocken är en helt annan sak för han busar inte utan ska vara en trygg ledare. Men tvååringar leker hårdhänt och mycket. Ettåringar behöver vila i sina växtperioder och är ännu inte klara rent fysiskt för våldsamma lekar. Så risken för skador av alla typer så väl fysiskt som psykiskt är mycket stor när man blandar ettåriga och tvååriga hingstar.

Vi hade i våras en ettårig och en tvååring hingst ihop med en äldre valack och en fyraårig valack.
Det märktes ganska direkt att ettåringen tydde sig till den äldre valacken som inte var så sugen på att leka, medan de andra två busade och brottades dagarna i ända. Lillen ville inte vara med i dessa våldsmma lekar, det var tydligt, han kunde busa med tvååringen ibland bara.

Så, håller med dig, ettåringarna kan gott få ha en lite lugnare flock med bara jämnåriga samt vuxna.

Okej, men din kan ju inte ha gått så länge i unghästflocken då? :)
Jag vet ju inte när han blev avvand men det kan inte ha blivit knappt ett år i "flocken" ens.... och då är det ju inte försent sedan ;)

// M

Ok då misuppfattade jag dej, jag fick för mej att du prata om ifall att din ettåring skulle gå med unghästar i sommar, eller i en mixad flock.
Min gick ju med ungästar som var lika gamla som honom den sommaren han var ett.

En del av unghästarna gick han med från det att att han var en månad gammal (juli-06) förunge tills dom skildes åt i slutet på sept (07)

Jag vil ha minst en jämnårig kamrat och sedan äldre valacker (har en hingstunge). Nu går fölen tillsammans med två äldre gentlemen som både fostrar och leker med dem. Perfekt!

Ja det skulle ha varit perfekt att ha det så men det går tyvärr inte här just nu.... har inte varken plats, lust, ork eller tid att ta in en häst till i stallet ;)

// M

visst är det onaturligt att bara bunta ihop ett gäng 1 åringar, en perfekt flock ska vara blandad, precis som vildhästarna.

Om man tittar på det ur ett säkerhetsperspektiv så är bra att ha ston i blandade flockar. Det är inga problem med att låta alla ston gå kvar i stoflocken. Eller med invänjning släppa ihop ston av olika ålder. Men när det gäller hingstar så är det så att tvååringar är mycket våldsammare än ettåringar och har helt andra behov. Så om man inte vill riskera sin ettåring så släpper man inte ihop den med äldre hingstar. Att det sedan är bra att ettåringaran har någon äldre gentleman som trygghet i flocken är en helt annan sak för han busar inte utan ska vara en trygg ledare. Men tvååringar leker hårdhänt och mycket. Ettåringar behöver vila i sina växtperioder och är ännu inte klara rent fysiskt för våldsamma lekar. Så risken för skador av alla typer så väl fysiskt som psykiskt är mycket stor när man blandar ettåriga och tvååriga hingstar.
Det här är viktigt.:bow::bow:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 046
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve