Unghäst som tuggar på annan häst

lobell

Trådstartare
Vi delar hage med grannen som har en valack på runt 4 år.
Han är väldigt på vår valack och försöker även valla stona och då blir det tjafs mellan killarna.

Förra hösten gnagde han ner deras stos man till stubb och försökte sen på min, men jag la på no-bite och sen slutade han.

Igår såg jag att killarna stod och gnabbades och när vi tog in våra hästar hade vår stora kala fläckar i början av manken och en bit upp på halsen. Man ser att nån stått och gnagt av pälsen. Även lite svullen.

Nu funderar vi på hur vi ska göra. Är detta vanligt beteende vid den åldern eller bara en fix ide?
Fortsätter han så har vi sagt att de får ha separata hagar i sommar, för det är inte så trevligt med stora kala fläckar som är början till sår om han fortsätter.

Vi har smort in båda med no-bite idag för att se om han slutar.

Sv: Unghäst som tuggar på annan häst

jag skulle dela på hästarna. Att ha flera valacker o ston i samma hage är sällan en bra idé

Sv: Unghäst som tuggar på annan häst

Det är väl vad jag tyckt hela tiden, men ville vara schysst och låta dem vara med våra för att den hagen är bäst på vintern.

Vår valack är lugn, medans deras vallar runt stona när det är mat osv. Så då får det bli separata hagar.
Jag var inte speciellt sugen på att ha dem ihop sen han började äta man förra sommaren, men tyckte vi kunde testa.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 036
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 844
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 985
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv