Unghäst som stannar

fejt

Trådstartare
I januari köpte jag min första unghäst. Valack född i maj 2010. Jag håller på att köra in honom. När vi tränar (drar däck eller tömkör) lyssnar han jättebra på haltkommando och igångsättning från halt om det är jag som har stannat honom. Däremot stannar han själv och liksom tappar fokus och är då svår att få igång. Han tittar på fåglar, lyssnar efter allehanda spännande ljud och glömmer fullkomligt av mig. Jag känner att jag smackar för mycket, att han blir smackdöv. Pisken bryr han sig inte heller om. Är det en fas tror ni eller är det något jag kan göra? Jag känner att han är förbi stadiet med att någon går med grimskaft och hjälper till men man kanske måste backa lite? Han verkar tycka att det är roligt att träna, komma ut. Vi tränar 3-4 dagar i veckan max en halvtimme åt gången. Tacksam för input!
 
Sv: Unghäst som stannar

Har den haft någon paus sedan träningen började?

Kanske kommer någon körkunnig in här med annan åsikt, men generellt för bäbisar som tröttnat: Släpp träningen helt i några veckor och låt honom processa i lugn och ro. :)
 
Sv: Unghäst som stannar

Bortsett från att han kanske behöver en paus, så kan det hända att han stannar av osäkerhet/förvirring.
Jag har märkt på min unghäst att om det tex är många ekipage i ridhuset samtidigt som vi så blir han osäker/förvirrad och då är hans strategi att stanna och be om förstärkning/uppmuntran. Om han då får beröm och en liten kaka ibland, så kommer han ganska snart ur det.
Är vi ensamma i ridhuset är han mycket mer stabilt framåt.

Man märker också att när de är unga så blir de mentalt trötta fort, i början kunde jag bara rida/styra runt lite i några minuter åt gången. Särskilt om det var andra ekipage i ridhuset samtidigt.
Men nu så helt plötsligt så har det släppt, sist så kunde jag faktiskt "rida" 40 min, även om det mesta bara var att skritta och styra lite.

Så, jag tycker att du kan prova att INTE smacka och pressa mer, utan låt honom stanna och titta, beröm, och be honom gå igen. Står han fortfarande så låt honom titta lite till, beröm, be honom gå igen.
Kanske testa att korta av passen lite. Kör tills han stannar första gången, se till att han går fram, och avsluta själv innan han stannar för andra gången.

Bara du kan avgöra om han behöver vila helt, verkar de träningssugna(mina ungisar hänger vid grinden så snart de ser mig) så tycker jag gott man kan träna på, men kanske kortare pass.
 
Sv: Unghäst som stannar

Med mig får en unghäst ALDRIG stanna på eget bevåg oavsett vad vi håller på med! ALDRIG ALDRIG ALDRIG!

Antingen förekommer man själv och stannar (om det är något nytt hästen behöver ta in tex) eller så är det (ursäkta ordvalet) riktigt jävla mycket drivning INNAN hästen stannar som gäller.

Att hästen stannar/inte går förbi saker/vänder runt är väl typ det vanligaste problemet och det är så sjukt lätt att undvika om man har en plan och är konsekvent från allra första början. När jag driver då j*vlar ska hästen gå omedelbart.

Det låter nog hårt men har man en plan så hamnar man aldrig i läget där man måste tvinga hästen till någonting - vilket direkt förbrukar förtroende. Istället väljer man själv att hästen ska stå still och ta in omgivningen och när den är klar ber man den gå framåt och då blir det aldrig några dikussioner.

Att i övrigt planera sin träning av en ung häst så den inte hamnar i läget där det blir korvstoppning är såklart lika viktigt - då hamnar man automatiskt i läget där hästen inte kan ta in mer och man måste tvinga den om man ska få igenom vad man ber om. Då får man bara problem. Vila innan det läget!

Min häst har stått stilla mycket i sina dagar, men han har också lärt sig att stanna oavsett situation och stå lugnt stilla och sedan gå framåt på vår tänkta linje när matte ber om det - för då händer inget obehagligt.
 
Sv: Unghäst som stannar

Jag skulle ta en annan häst som draghjälp några gånger. Sedan ser jag det inte som det värsta om en unghäst behöver stanna till för att tänka (mjuk framåtdrivande hjälp och mkt beröm direkt han börjar gå). Att börja backa är dock en helt annan sak.

Regelbundna vilor brukar också ge skjuts framåt, det är som att de hinner mogna till lite innan det är dags för nästa arbetsperiod.
 
Sv: Unghäst som stannar

Tack så hjärtligt för svar! Jag är så säker man kan vara på att han inte behöver vila just nu.

Det är en ganska vek häst som är oerhört väluppfostrad och kontaktsökande. Jag tror på en kombination av att försöka förekomma honom och ta hjälp av ledare (häst eller människa).

Det är fint här på buke. Det är inte första gången jag frågat om råd och svaren kan variera men alltid blir det så att de hjälper mig framåt i mitt eget tänkande och påminner mig om att lita på att jag känner min häst. Tack!
 
Sv: Unghäst som stannar

Håller med! Ta draghjälp och var envis så går det över med tiden! Min unghäst har haft en tendens att stanna och glo både när hon rids och vid tömkörning, men genom att ta draghjälp och växla mellan att vara först och efter, gå fram och leda alt hoppa av om hon verkligen fryser fast samt vara kvick och driva när man anar att hon tänker stanna så är problemet nästan helt borta. Hon har fått stanna och titta lite när det har varit ngt nytt men bara en kort stund. Backa eller vända är dock stort no-no! Då blir det kraftigare hjälper ..,
 

Liknande trådar

Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 047
Senast: Fibusen
·
E
Hästhantering Jag har en välhanterad unghäst som nu börjat stegra sig när man leder honom och nu känns han inte så välhanterad längre.. Såhär är...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Senast: Djurjouren
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp