Unghäst som lägger tungan fel

Sv: Unghäst som lägger tungan fel

Han menade nog nosremmen som löper genom stolparna på huvudlaget. Sitter den för hårt kan den via stolparna låsa bettets verkan. Har du en lös spärrgrimma kan du spänna åt den utan problem.

Jag önskar att jag kunde ge dig en begriplig förklaring...:confused:

Jag vet bara att en gång när vi skulle starta vår häst fick jag en tillsägelse från kusken att jag skulle lätta på nosremmen (den var i mitt tycke inte hårt spänd, fick in flera fingrar mellan nosen & remmen) - hans skäl till detta var att han inte ville tappa styrningen på hästen:confused::confused:

Jag anser också att det kan bli direkt farligt om hästen kan lägga tungan över eller mot bettet för att dra sig undan bettets verkan!

...jag är ganska färgad av min ridsportbakgrund & där ser man inga (eller i vart fall väldigt få) hästar springa omkring & gapa med tungan åt alla håll (som man faktist ofta kan se inom travet), men yttrar man sig får man ofta till svar - du kan ingenting om trav, du kan bara ridhästar....

Själv väljer jag att plocka det bästa av två världar:bump:

Faktiskt många kuskar har mkt ideer om utrustningsdetaljer, som man som tränare vet att det inte funkar. Sånt har jag råkat ut för innan jag själv tog körlicens.

Det är ju en viss skillnad i fart när det gäller rid o trav. Oftast så kan en trav häst kanske ligga på mer än en ridhäst.

När det gäller start med travhäst så tror jag att man måste stå på sig var det gäller utrustningsdetaljer för sin häst. Förklara för kusken att det inte funkar.;)

Jag hade löst detta med ett tre-delat bett (som inte trycker i gommen) och en remontgrimma alt pullargrimma....

Inom ridsporten använder man aldrig tungband - hästarna får tidigt lära sig att acceptera bettet.

Låter man hästen ha munnen öppen (dvs utan ngn typ av nosgrimma) lär den sig lätt dessa olater.
Har man i ett tidigt skede lärt hästen att ha munnen stängd, tugga på bettet och inte försöka "smita undan" behöver man sällan eller aldrig använda sig av tungband.

Jag har förstått att man inom travet vill undvika nosgrimmor av alla de slag för att hästen ska få åt sig luft i tävlingstempo, men det är det ju inte tal om här...
Vissa tror också att man "tappar styrningen" om man drar åt nosremmen för hårt, vilke jag ställer mig frågande till (eftersom hästen inte kommer undan bettets verkan...)

Har ett mycket enkelt svar till detta. ;)

Travbetten som finns idag är ovala i formen (om man skulle kapa bettet en cm från ringen och tittat). Det blir ett bredare och behagligare tryck på lanerna när hästen har huvudet i lodlinjen. När hästen höjjer huvudet så "ställer" sig bettet i munnen och blir obehagligt.
I sommras bytte vi alla bett mot billiga helt runda tvådelade bett från ÖB och nu har 1 av 30 hästar tungband i stallet. Förut var det ca 25.

Ridhästar som går med huvudet i lodlinjen gynnas av betten, en travare med hög huvudförning gynnas inte.
Spärrgrimmor (nosgrimmor) behövdes heller inte längre.

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 564
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 120
Senast: Leeelot
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Undrar om det finns någon här med efarenhet av bett. Vill nämligen testa ett nytt bett till min häst, då jag inte tycker att hon...
2
Svar
23
· Visningar
3 818
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2