Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag önskar att jag kunde ge dig en begriplig förklaring...
Jag vet bara att en gång när vi skulle starta vår häst fick jag en tillsägelse från kusken att jag skulle lätta på nosremmen (den var i mitt tycke inte hårt spänd, fick in flera fingrar mellan nosen & remmen) - hans skäl till detta var att han inte ville tappa styrningen på hästen
Jag anser också att det kan bli direkt farligt om hästen kan lägga tungan över eller mot bettet för att dra sig undan bettets verkan!
...jag är ganska färgad av min ridsportbakgrund & där ser man inga (eller i vart fall väldigt få) hästar springa omkring & gapa med tungan åt alla håll (som man faktist ofta kan se inom travet), men yttrar man sig får man ofta till svar - du kan ingenting om trav, du kan bara ridhästar....
Själv väljer jag att plocka det bästa av två världar
Jag hade löst detta med ett tre-delat bett (som inte trycker i gommen) och en remontgrimma alt pullargrimma....
Inom ridsporten använder man aldrig tungband - hästarna får tidigt lära sig att acceptera bettet.
Låter man hästen ha munnen öppen (dvs utan ngn typ av nosgrimma) lär den sig lätt dessa olater.
Har man i ett tidigt skede lärt hästen att ha munnen stängd, tugga på bettet och inte försöka "smita undan" behöver man sällan eller aldrig använda sig av tungband.
Jag har förstått att man inom travet vill undvika nosgrimmor av alla de slag för att hästen ska få åt sig luft i tävlingstempo, men det är det ju inte tal om här...
Vissa tror också att man "tappar styrningen" om man drar åt nosremmen för hårt, vilke jag ställer mig frågande till (eftersom hästen inte kommer undan bettets verkan...)