Unghäst som lägger tungan fel

HotrodKitten

Trådstartare
Nu vet jag inte om denna tråden ligger rätt, men det är ju en travare problemet handlar om så jag lägger den här :D

Jag hjälper för tillfället till lite i ett litet travstall i stan. (Har precis upptäckt travarvärlden - vilken grej! :D) Vi håller precis nu på att börja köra in en ettåring. Vi har inte kommit speciellt långt, utan än så länge tömkörs han bara för att lära sig ta tömtagen.

Hur som helst, grejen är att han lägger tungan bakom (lixom rullar ihop den och trycker mot bettet) eller över bettet. Ibland har han den under bettet men han grejar med det hela tiden så det är inte alls ofta. Han går och tuggar och suger och öppnar munnen och stänger munnen och tungan är ovan, under och bakom bettet. Han lyssnar på tömtagen men det känns ju såklart inte bra att han gör som han gör.

Jag förstår ju att det tar ett tag för honom att vänja sig vid bettet nu när det sitter tömmar i, men det är ju heller inte bra om han lär sig att han kan göra så. Vi har provat med olika bett; olika tjocklek, längd och två- och tredelat men det är samma sak.

Hur skulle ni lösa problemet?

Sv: Unghäst som lägger tungan fel

Jo vi har diskuterat att använda ett tungband men vi är lite tveksamma till det. Det känns som om man bara botar symptomen, inte själva felet..

Men vad jag har förstått är det väldigt vanligt med tungband inom travet?

Jo vissa älskar att jollra med bettet, jag har en 3 åring som är helt otroligt intelligent med alla de möjliga konstigheter med tungan,:p.

Det är tungband sm gäller. för om er unghäst skulle till att ta tungan över och ni behöva ta tag i tömmen så kan han tycka att det gör ont el bara bli rädd för det trycket mot undersidan av tungan. Att han kan om man har otur dra iväg.

Det är då bättre att använda tungband på dem om de håller på sådär.

Lycka till, det är hur kul som helst att hålla på med unghästar, man ser hur de utvecklas,:love:

Har ni testat rakt bett?

Min som var extremt orolig i munnen blev mycket lugnare av ett rakt bett, eftersom de inte har några leder som rör sig i munnen finns det inte lika mycket att pilla med.

Tungband.
Har vid flera tillfallen behovt lagga tungband pa dem redan vid inkorningen for att sedan ta av det nar bettet inte ar sa laskigt langre.
Tips. Satt pa tungbandet utan bett forst. Slapp los hasten i boxen och lat den kanna sig for en stund innan ni lagger pa huvudlaget.
Jovisst stoppar man symptomet men eftersom att anledningen (ofta) ar nyheten med bettet pa unga hastar gar det inte att komma ifran. I de allra flesta fall kan man ta av det relativt snart men det finns saklart undantags fall.
(Har for ovrigt manga som aldrig haft tungband innan de kommer ner i tavlingsfarter da vi vanjer dem for start sammanhang.)

Har ni testat rakt bett?

Min som var extremt orolig i munnen blev mycket lugnare av ett rakt bett, eftersom de inte har några leder som rör sig i munnen finns det inte lika mycket att pilla med.

Håller med rakt äppelbett e också bra men det hjälper inte alla, tyvärr.

Man ska inte mjäka med unga travhästar det mår dom inte bra av i framtiden, tungband eller tungfelsbett åker på alla mina hästar så fort jag ser det minsta tendens att de lägger tungan över.

Jag har aldrig sett någonting annat som fungerar om någon har tips på "nya" sätt som kanske fungerar är jag också intresserad :)

Är inte det individuellt? :confused:

Jag kör in utan tungband och det funkar i de flesta fall. Det var en märr född -91 som var orlig i munnen men det var henne mamma också. Arv?

Har ni kollat så det inte finns några vargtänder?
Håller med Ghost om att prova ett rakt bett.
Och sen kanske möjligen man kan tänka sig en remontnosgrimma ett tag.

Jo så klart men jag sätter på det bara om dom krånglar annars vill jag ha så lite som möjligt på ;)

Ska förklara lite mera ingående jag börjar med täcken filtar osv osv. Därefter huvudlag med ett Friscoe June bett (ett "nypfritt" bett med "inbyggd" kindstropp) och börjar "dra" i bettet lite och se hur de reagerar därefter börjar jag leda utan tömmar men en longerlina så dom får hoppa av sig lite, efter det kollar jag tungan hur de gör och då åker allsköns utrustning på som kan tänkas behövas, dock är halvstängt något som är portat för mig helt eller inget. sen gör vi nog på ungefär samma sätt allihopa :)

Svarar till alla:

Tack för tipsen, allihop!
Eftersom det inte är jag som är chefen kan jag inte svara på hur vi går vidare, men jag tror det lutar åt tungband. Vi får se :D

Hade det varit min häst hade jag kollat munnen också, samt provat rakt bett innan tungband, men som sagt, inte jag som är chefen! :laugh:

Det är rätt ovanligt att så "små" har lyckats skaffa sig problem i munnen som tandis behöver åtgärda, de felen är ju ofta bett- eller bettrelaterade (det där blev konstigt) och tar ett tag att utveckla.

Jag hade löst detta med ett tre-delat bett (som inte trycker i gommen) och en remontgrimma alt pullargrimma....

Inom ridsporten använder man aldrig tungband - hästarna får tidigt lära sig att acceptera bettet.

Låter man hästen ha munnen öppen (dvs utan ngn typ av nosgrimma) lär den sig lätt dessa olater.
Har man i ett tidigt skede lärt hästen att ha munnen stängd, tugga på bettet och inte försöka "smita undan" behöver man sällan eller aldrig använda sig av tungband.

Jag har förstått att man inom travet vill undvika nosgrimmor av alla de slag för att hästen ska få åt sig luft i tävlingstempo, men det är det ju inte tal om här...
Vissa tror också att man "tappar styrningen" om man drar åt nosremmen för hårt, vilke jag ställer mig frågande till (eftersom hästen inte kommer undan bettets verkan...)

Jag hade löst detta med ett tre-delat bett (som inte trycker i gommen) och en remontgrimma alt pullargrimma....

Inom ridsporten använder man aldrig tungband - hästarna får tidigt lära sig att acceptera bettet.

Låter man hästen ha munnen öppen (dvs utan ngn typ av nosgrimma) lär den sig lätt dessa olater.
Har man i ett tidigt skede lärt hästen att ha munnen stängd, tugga på bettet och inte försöka "smita undan" behöver man sällan eller aldrig använda sig av tungband.

Jag har förstått att man inom travet vill undvika nosgrimmor av alla de slag för att hästen ska få åt sig luft i tävlingstempo, men det är det ju inte tal om här...
Vissa tror också att man "tappar styrningen" om man drar åt nosremmen för hårt, vilke jag ställer mig frågande till (eftersom hästen inte kommer undan bettets verkan...)

Här måste jag göra en invändning!

Inom travet använder man nästan ALLTID en nosgrimma, men vi inom travet kallar den spärrgrimma. Så det har du nog fått om bakfoten.:grin:

Vad menar du med att "vissa tror att man tappar styrningen"?!?

Du får gärna ge en begriplig förklaring. Att man kan "tappa styrningen", gäller, kan jag påstå kan hända om hästen slänger tungan över bettet. Detta kan bli rent farligt om amn sitter i fältet och inte kan få stopp eller styra ut en häst.

För ju mer du drar i hästen dessto fortare kan det gå. Det gör ju ont i munnen om tungan ligger fel.

Tack för mig.

Här måste jag göra en invändning!

Inom travet använder man nästan ALLTID en nosgrimma, men vi inom travet kallar den spärrgrimma. Så det har du nog fått om bakfoten.:grin:

Vad menar du med att "vissa tror att man tappar styrningen"?!?

Du får gärna ge en begriplig förklaring. Att man kan "tappa styrningen", gäller, kan jag påstå kan hända om hästen slänger tungan över bettet. Detta kan bli rent farligt om amn sitter i fältet och inte kan få stopp eller styra ut en häst.

För ju mer du drar i hästen dessto fortare kan det gå. Det gör ju ont i munnen om tungan ligger fel.

Tack för mig.

Jag önskar att jag kunde ge dig en begriplig förklaring...:confused:

Jag vet bara att en gång när vi skulle starta vår häst fick jag en tillsägelse från kusken att jag skulle lätta på nosremmen (den var i mitt tycke inte hårt spänd, fick in flera fingrar mellan nosen & remmen) - hans skäl till detta var att han inte ville tappa styrningen på hästen:confused::confused:

Jag anser också att det kan bli direkt farligt om hästen kan lägga tungan över eller mot bettet för att dra sig undan bettets verkan!

...jag är ganska färgad av min ridsportbakgrund & där ser man inga (eller i vart fall väldigt få) hästar springa omkring & gapa med tungan åt alla håll (som man faktist ofta kan se inom travet), men yttrar man sig får man ofta till svar - du kan ingenting om trav, du kan bara ridhästar....

Själv väljer jag att plocka det bästa av två världar:bump:

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 564
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 120
Senast: Leeelot
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Undrar om det finns någon här med efarenhet av bett. Vill nämligen testa ett nytt bett till min häst, då jag inte tycker att hon...
2
Svar
23
· Visningar
3 818
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2