Unghäst som krubbiter?

A

_amanda_

vad gör man med en 3 åring som har tendens till krubbitning ??
finns de chans att bryta detta beteende innan de blir en ovana?
Någon ide att köpa unghäst som krubbiter? :confused:

Sv: Unghäst som krubbiter?

Man aktiverar den mer...tex mer utevistelse, ev mer grovfoder mm mm. NÄR krubbiter hästen ? Hästar har ju en tendens att bita i vissa situationer, tex vid utfodring eller liknande.

inte min häst det är frågan om.. men jag letar efter ny unghäst, och ett flertal som jag fastnat för råkar ha tendens till den ovanan :( ska man akta sig för att köpa en sådan unghäst?

Beror på omständigheterna
I vissa fall verkar en del vara genetiskt betingat, så man bör nog se med blod som gett mycket krubbitare tidigare. I andra fall kan det helt och hållet beror på miljön. Så att om man flyttar hästen till en mer lämplig miljö att det försvinner.

Nu har det väl konstaterats att krubbitning inte "smittar", utan att är det fler hästar i stallet som krubbiter så beror det på miljön och inte att de lär av varandra.
Men att det skulle kunna vara genetiskt betingat var något nytt för mig, kan du berätta lite mer?

Jag tror nog att de lär sig.
min häst stog som ung brevid en surbulle som även drog tänderna i gallret.
Både det o att se sur ut lärde den sig.:mad:

sen undrar jag om TS verkligen menar krubbitning- att den drar in luft:confused:

byter stall / miljö, aktiverar den mer, mer utevistelse, fasta tider för utfodring m.m :D

Fasta mattider är ta mig tusan dåligt.De känner ju på sig vad klockan är.
en häst som får mat lite nu o då o inte bara samtidigt som alla andra blir inte frustrerad över det.

Fast i alla studier jag har sett så är det ju fastslaget att det är ett stereotypt beteende, och det finns inga som helst bevis på att de skulle lära sig av varandra.

Jag var tvungen att googla lite, och hittade den här artikeln:
http://www.equerry.se/att/stereotypier02.pdf

Utdrag ur den:
Tvärtom, i studier av ston och föl med stereotypa störningar har man kunnat styrka att föl efter ston med stereotypier faktiskt har lägre förekomst av stereotypa störningar än föl efter ej störda ston, trots att de har möjlighet att observera sin mors stereotypa beteende under lång tid.
Om mer än en häst i ett stall utvecklar en stereotyp störning beror
detta sannolikt på att de reagerar likadant på påfrestande faktorer i stallmiljön.
Innebörden är att alla hästar i stallet upplever miljön som påfrestande, men bara en eller ett par hästar har en medfödd benägenhet för stereotypt beteende och de reagerar därför med att utveckla en stereotypi. En annan tänkbar förklaring kan vara att stallmiljön är så påfrestande för hästarna att även hästar utan ärftlig disposition reagerar med stereotypi.

Där kom det genetiska in också! :)

själva beteendestörningen är inte genetiskt men däremot är det ärftligt läggningen att kunna få en beteendestörning, väva, krubbita, vandra kan yttra sig hursom. Blev lite snurrigt men hoppas du förstår.

Själva krubbitandet i sig är inte skadligt, däremot kan man fundera varför den har fått en beteendestörning. Hästar som krubbiter har det visat sig i många fall har magsår. Tyvärr går det inte att få bort en beteendestörning men kan gå att förbättra till 99%. Tycker det är så obehagligt och blir illamående av ljudet när krubbitare sätter igång så jag skulle inte köpa en sån häst. Den är på ett sätt "förstörd" redan, vill inte ha en häst som någon annan förstört.

Jag tror nog att de lär sig.
min häst stog som ung brevid en surbulle som även drog tänderna i gallret.
Både det o att se sur ut lärde den sig.:mad:

sen undrar jag om TS verkligen menar krubbitning- att den drar in luft:confused:

Håller med Axel visst sjutton lär de sig också ;)

Lånade ut min 'Valack för 20 år sedan till en ridskola över sommaren pga av vissa saker och där lärde han sig krubbita ingen tvekan om saken :crazy:

Mia

Nu har det väl konstaterats att krubbitning inte "smittar", utan att är det fler hästar i stallet som krubbiter så beror det på miljön och inte att de lär av varandra.
Men att det skulle kunna vara genetiskt betingat var något nytt för mig, kan du berätta lite mer?

Lite kort jag lämna ett exempel:
Det finns en fullblodshingst som verkat i aveln som själv är grav krubbitare och som har lämnat en stor procent avkommor som också är det.
Vad det sedan är som gör det är inte fastställt. Kan ju bero på en olika saker som att själva olaten är ärftligt till att det är något i sättet som gör att de lättare börjar med det.
Men att sambandet finns är klart.

Håller med Axel visst sjutton lär de sig också ;)

Lånade ut min 'Valack för 20 år sedan till en ridskola över sommaren pga av vissa saker och där lärde han sig krubbita ingen tvekan om saken :crazy:

Mia

Kan han inte lika gärna ha "lärt sig" beteendet genom miljön runtomkring? Om det redan fanns andra hästar som krubbet där (så tolkade jag ditt inlägg, det kanske inte alls var så) så är ju det en hint om att miljön på något vis inte fungerade bra för dem. Likaså om en enstaka häst börjar krubbita, då får man ju anta att den hästen har lägre tröskel än de andra.

och var har du fått det ifrån?
Om du läser den senaste forskningen så sväljer inte hästen luften utan den vänder.

hmm är ju svårt att veta om det kan försvinna, skulle isånnfall fråga hur mkt grovofder den får och hur mkt den får gå ute, för att kunna få en uppfattning om du kan erbjuda samma sak elelr om det du erbjuder blir en stor skillnad emd mkt mer utevistelse och mer grovfoder. Beror ju lite på varför man tror att den krubbiter.

Jag hade en connemara för längesen som var krubbitare.
Han gjorde det när det inte fanns nåt annat att göra = grovfodret var uppätet.
Fick ett tips från ett stuteri om att använda dubbla hönät, eller om man får tag i ett små-maskigt hönät för att han skulle ha längre tid med sitt hö (han åt annars VÄLDIGT fort). Var iaf en detalj som funkade bättre i hans vardag.
Men visst är det irriterande som hästägare att se sin häst krubbita (förutom då också att det inte är bra för hästen med den olaten).

Hans mamma var för övrigt inte krubbitare, men en ganska stressad ponny enligt uppfödaren.

Känner mej ledsen när du menar att vi som har krubbitare har förstört dem.
Jag har en ung ponnyhingst som började krubbita när han var ett år.
Han är ute med flera andra unghingstar mellan 12-14tim per dag.
De har fri tillgång till grovfoder.
De fodras med kraftfoder 3ggr per dag.
Han krubbiter i några timmar efter det att han ätit kraftfoder.
Vad mer kan jag göra ?

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 169
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 471
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka