Unghäst som knappt aldrig ligger ner

Scilla

Trådstartare
Jag har en två-åring hemma som jag börjar bli lite fundersam över. Dels så ligger hon knappt aldrig ner nu för tiden. När hon vilar så ställer hon sig med bakbenen i kors :confused: dvs det ena benet över det andra och jag har aldrig sett någon häst stå så. Det ser ju ut som om det blir en oerhört fel belastning på det benet som hon inte vilar på.

Hon är helt torr och fin i alla sina ben och det finns inte en antydan till värme eller gallor. Hon är inte halt och rör sig helt ok dock kanske hon inte tillhör de som springer runt i hagen med det kan ju hänga på hennes sällskap också.

Hon har däremot varit rätt svår att övertyga när det gäller att lyfta på benen vid hovvård men detta verkara släppa nu och hon har aldrig varit omöjlig hovslagaren har tex aldrig tyckt hon varit speciellt svår.

Vi fick ge henne lugnande i samband med en skada som hon fick under ögat och jag tänkte då att hon aldrig kommer att klara hålla balansen men då stod hon minsann med alla fyra benen i marken och var jätte stadig :confused:

Det är mer regel än undantag att man ser henne stå så här.

Någon som varit med om något liknande och vet vad det kan bero på?

Sv: Unghäst som knappt aldrig ligger ner

Knappt aldrig skrev jag :D

Jag har henne hemma på min gård så därför ser jag ju henne nästan hela dagen och dessutom syns det i boxen om hon legat ner eller inte. Alla andra hästar jag har ser man ju med jämna mellanrum ligga ner men inte denna hästen. Hon är tex den enda hästen som står upp när alla andra i hagen ligger ner. Och hon är yngst i flocken dvs ingen ledar häst.

Just nu är hon dessutom inne i en växtperiod så nu om någon gång borde hon ju ligga ner som alla andra växande unghästar.

Själva liggandet oroar mig inte så mycket som sätte hon står och vilar med sina ben. Ska se om jag kan lägga in en bild på det senare.

kanske bara ligger på nätterna, de är inte alltid man ser i boxen om dom legat...jag ser de bara på min häst om han är torvig på morgonen men man märker inget i boxen..

lite konstigt e de ju..dom unghästarna jag sett ligger ner väldigt mycket överallt..hon kanske bara inte kan slappna av med dom andra hästarna?

Jag tror inte hon gör det för precis som du säger så borde det synas i pälsen och det syns både i boxen och i pälsen på de andra hästarna men inte på henne.

Dessutom jobbar jag nattskift så det har ju hänt att man behövt gå in i stallet på natten när man kommit hem från jobbet och då ligger nästan alla hästarna men inte hon. Jag har aldrig kommit på att hon legat ner på säkert över ett år.

Ja okey, nästan aldrig var det ju :)

Jag har själv en ettåring och hon ligger ner väldigt ofta. Just nu har hon boxvila och då ligger hon inte ner så länge de andra är ute, men så fort de kommer in lägger hon sig. Unghästar brukar ju vila en del...

Sen har jag ett sto som jag sällan ser ligga ner. Det syns heller inget i boxen, men om jag kommer ut riktigt tidigt på morgonen kan hon ligga och vila.

Lite svårt att förstå vad du menar med hur din häst står, men lägg in en bild så blir det lättare.

Här kommer lite bilder på hur hon står.

DSCN0580_S.jpg

DSCN0579_S.jpg

DSCN0578_S.jpg

Har faktiskt aldrig sett någon häst stå sådär... inte vad jag kan minnas iallafall. Är det alltid samma ben hon avlastar på det viset?

Ja för det mesta men hon står även precis likadant med det andra benet när hon vilar det.

Näe jag tycker det är skumt men frågan är om det är någon ide att kolla upp när hon inte är halt eller har gallig el dyl.. Just nu tycke inte min plånbok att det är en bra ide... :crazy:

de kanske sitter högre upp och då behöver de ju inte visa sej som gallor eller så..så kanske värt att kolla upp med en allmän koll bara endå..
är ju lite billigare att ta ut en duktig massör som kan kolla igenom den också..

Har inget vettigt att säga - mer än att jag verkligen hoppas att det inte är något strul med henne. Varför kommer alltid problem i klump - och varför drabbas alltid samma personer? Känns som om du och jag har köpt vår karma på samma rea....

*KL*

Jag har heller aldrig sett ngn avlasta så, och skulle nog kolla upp faktiskt. Ta med bilderna till vet med.

I övrigt så ang ligga ner, så den lilla 06:an här ligger förvisso och snarkar i boxen i princip varje natt, MEN det är inte alltid det syns, så kan det vara så att hon ligger fast det inte syns i boxen? Min är en mästare på att 'röra om' boxen efteråt så det inte syns.

jag tror verkligen INTE att det är något fel med hästen..

benet är i en naturlig vinkel och sträcker ut rätt muskler (knästräckarmusklen).. och verkar dessutom väldigt avslappnat i korset..
finns det inge rörelsestörningar så tror inte jag att det finns några problem.. möjligtvis att bakre lårmusklen och sätesmusklerna är lite korta..

om du tränar hästen något, ex promenerar, tömkör, longerar så stretcha bakbenen för att känns hur pass tänjda musklerna är..

kolla på hästen i trav, hur mycket trampar bakhoven över framhovens spår? och sätter hästen under sig normalt?

har aldrig sett en häst stå så.. Min 05 ligger ner varje natt, jag ser det för han har spån i hela svansen och på kroppen :p
Vad har du för strö i boxen? Din unghäst ligger säkert ner men du ser det kanske inte..

jag har inget problem.. svara till rätt tack :)

Vi har en häst i stallet som står med bakbenen i kors oxå. Hela tiden. han ligger nästan aldrig ner helller.
Så det är nog ingen fara.
Har sett många hästar som gör det.

Vore det min häst skulle jag ta ut en bra ET som fick gå igenom hästen.
Man kan misstänka problem med nån ryggkota, då brukar dom inte vilja ligga samt ställer benen i konstiga lägen.(kanske halkat i hagen??).
Brukar vara en enkel sak att lägga rätt igen, för den som kan.:idea:

Du ska använda svarsknappen under den person som du vill svara.
Längst upp till höger i inlägget så ser man då vem det är riktat till.

I det här fallet så hade du tryckt på BeastieB:s knapp och då blev hon lite stingslig ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 083
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 149
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 542
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10