Unghäst som kaxar mot 20:åringar!

Fashionistan

Trådstartare
Min lilla, nu 17 månader är väldigt mysig och go :love::love:, men väääldigt kaxig och divig, en riktig BITCH mot andra hästar! Hon leker gärna och myser med dom men så fort hon får chansen ska hon gå bakom och fösa dem framför sig osv!

De hon går just nu med är :

En valack på 24 år som hon gillar, han bestämmer över henne och de tycker hon är lungt :)

Ett shettisto som är 20 år, bitchig! ;) (Gudasnäll mot människor) Det är henne som Amazing försöker fösa och bestämma över, "ska hon göra så"?, borde hon inte lägga sig för denna ranghöga dam? Stoet säger i från och "uppfostrar "men då blir Amazing också sur tillbaka! :grin:

Och en shettisvalack som jag inte vet åldern på (son till hästen över)
Honom gillar Amazing jättemycket men hon kör även väldigt mycket med honom! (Lägger huvudet på ryggen och går bakom, typ irriterar tills han säger i från och då blir hon sur) :grin:

Amazing är inte elak på nått sätt (inga anfall eller liknande) men det känns som att hon kör lite för mycket med dom för att vara så ung! Trodde att unghästar skulle respektera äldre :D De leker dock väldigt bra i hop (rejsar varje dag tillsammans i princip) och man märker att alla hästarna trivs i hop!

Är detta bara normalt för en häst som alltid har bestämt sen innan? (Va högst i rang i sin fölgrupp osv)

Sv: Unghäst som kaxar mot 20:åringar!

Alla ponnyer som kommit till oss, förutom de allra mesigaste, har första tiden "bestämt" över mammas sto. Stoet är väldigt snäll, helt underbar med andra hästar, och hon låter dem hållas så länge de inte blir för jobbiga. Vilket alla blivit till slut, maktmissbruk liksom. Då säger hon ifrån EN gång. Sen vet de sin plats och "tjafsar" bara lite lågmält men det räcker sen med en blick från henne så lägger de direkt av.

Stoet är det typiska ledarstoet som på alla 3 unghästbeten (1, 2 och 3 åring) varit den självklara ledaren utan minsta tillstymmelse till våld, alla bara följde henne.

Första tiden har varit mellan 1 vecka och typ 6 månader om jag inte minns fel.

Hej hopp

Jag tycker bara att det låter som att du har en frisk och sund unghäst, som beter sig som en unghäst ska göra. Unghästar provar gränserna och ser hur långt de kan gå. Om ni har en bra flock med hästar, som har en tydlig flockledare, så behöver du inte vara orolig. Om din unghäst beter sig "illa" på något sätt så kommer det att märkas. Det beteende som din unghäst har idag, är ett beteende som flocken accepterar. Då ska vi människor inte lägga oss i det heller. Förr eller senare så kommer de att säga ifrån mot din unghäst, det kan du vara säker på. Hurvida hon var ranghög i fölgruppen eller inte, spelar ingen roll i den nya flocken.
Som sagt, det hon gör är helt enkelt att hon beter sig som en unghäst normalt gör. En del är såklart mer framåt än andra, men det finns inget konstigt i beteendet hos din unghäst.
Kom ihåg att jobba på din relation till din unghäst. Att du fastställer ditt ledarskap och att hon ser dig som ranghög. Flocken i hagen sköter sig bra, som det låter.
Lycka till med allt! :)

Tack tack! Låter ju toppen! :D:D Ja mig ser hon som sin ledare, lyssnar och är jättetrevlig :) Ja det är verkligen en riktig toppenflock! :):) Att hon är ensam 1:åring bryr hon sig inte om verkar det som, för de andra leker massor med henne och det känns bra för mig med :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 729
Senast: Cilva
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 917
Senast: Nila
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·
W
Träning Hej! Jag är relativt nybliven ägare till en treårig unghäst som är trevlig men ganska bortskämd. Sen ett par veckor har jag ett problem...
Svar
13
· Visningar
2 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka