Unghäst som inte rör dig.

LaMaya

Trådstartare
Jag vill bara bolla lite med er om en sak.

Idag när jag skulle plocka in min 5 åring vägrade han gå framåt. Trodde först det berodde på att han inte ville in. Hans kompisar stod ca 200 meter bort så jag försökte se om han ville ner till dem men han vägrade. Fick honom att gå några steg och såg då tydligt att han spände sig uppe vid ryggen ner mot bakbenen. Ringde efter hjälp eftersom jag ville få in honom och vi fick verkligen jaga honom så han gick framåt. Han gick jätte lustigt med bak och spännde sig väldigt mkt vid baken/ryggen, men tillslut kom vi in med honom och tillkallade veterinär.

Det som vi inte fatta oss på var att han är lika glad som vanligt i sättet att vara. Han äter, kissar, dricker och kelar som vanligt men han vägrar gå framåt, hans temp låg på 37,9. Veterinären såg hur han gick samt kände på honom och det enda hon såg var att han var "vattning" och lite öm på vänster sida uppe bredvid baken/ryggen. Hon sa inte så mkt mer och han fick antibiotika + inflammationshämmande. Hon kunde tänka sig att han sträckt sig under de lekar de utför i hagarna. Men sen kunde hon också tänka sig att det kunde vara sammanväxningar i kotorna eller en fraktur på höften. Det jag i detta fall undrar är, har inte dem jätte ont då? Menar alltså i sättet att vara. Sammanväxningar känns helt uteslutet för det måste ju ha kommit stegvis och inte så här direkt, eller? Fraktur vet jag inte heller eftersom han inte ömmar speciellt mkt? Alltså det enda han visar är när han rör sig framåt. Gick med honom efter sprutan han fick och det hade då blivit mkt bättre. Kan tillägga att han växer en del just nu också, och har ömmat bak tidigare vid växningstiderna.

Vad skulle ni kunna tro? Sträckning?
Vi ska in med honom till klinik nästa vecka om det inte släppt.

Sv: Unghäst som inte rör dig.

det låter som för kraftig ömhet för att vara växtvärk.
Det kan vara att han gått kull i hagen och skadat korset.
Det kan vara korsförlamning..

Fast korsförlamning vet jag inte, veterinären måste väl ha sagt något då? Andningen är okej, pulsen okej, svettas inte, svullen och hård är han inte mer än just där han är öm, vilket inte är stort område. Och svullen tycker jag inte han är, mer öm och hård. Han har stått i sommarhage utan någon som helst påverkan (ridning eller stress) de senaste 4 veckorna? Han kissade förut också och det var utan anmärkning.

Visst kan det vara korset som åkt på en smäll, ska ha det i tanke utifall det inte gått över.

Veterinär skrev:

"Ovillig att röra sig och går mkt ostadigt bak. Vinglig, dålig på att veta vart bakbenen är. Känsel i bakben och lyfter snällt när man tar i benen. Svårt att böja i höft "utåt" uppåt men går bra att böja "bakåt" uppåt. Ej varm i hovar. Ej förstärkt puls. Ingen svullnad i ben. Ej hård i muskler, lös och mjuk över länd, höfter och bäcken. Ömmar ev. uppe på länd. Ömmar över vä höftknöl. Känns varmare där".

fast när vi fått korsförlamning på hästarna på jobbet har det inte märkts på annat än att de blir stela med bakbenen, och hårda över korset..

Tyvärr är det så att en del hästar är så känsliga mor kf att det räcker med en natts regn, kyla, och att de skakar och spänner sig.

Hoppas att det inte är nåt allvarligt..

*det borde finnas en "håller tummarna" - smiley*

Bäckenfraktur? Rektaliserade veterinären hästen? Det kan vara ett sätt att ställa den diagnosen.
Jag skulle låta hästen stå i box till du får en riktig diagnos.

Han står på boxvila just nu tills vi ser att det blir bättre, alternativ åker till klinik.

Vad betyder rektalisera?

Jag tycker att det låter som ataxi, dvs en skada på halskotpelaren. kan komma plötsligt, framförallt på 1-2-års hingstar på bete som leker och busar mkt. Kan vara att den gått omkull eler fått en spark på halsen eller att den har en förträngnig i halskotpelaren. Förslag: Röntga halskotpelaren samt ta ett blodprov så att den inte har fått herpesvirus (virusabort), Kan ge samma symtom. Lycka till!

Fast om veterinär har lokaliserat smärtan främst till vänster höft så tycker jag en skada på halskotpelaren verkar lite långsökt. Det brukar ju främst ge utslag på Hela bakkärran.
Men det är klart... omöjligt är det ju aldrig.

Liten uppdatering från idag.

Skulle ut och se hur han rörde sig, började som igår men släppte sen nästan helt. Alltså gick han nästan som normalt förutom att han ser stel ut. Gick en sväng med honom och han blev bättre och bättre i sin gång. Fick tillslut också gå ute en sväng sjukhage och det ser mkt bättre ut. Kände på honom bak och han är väldigt hård över muskulaturen bak, ska ikväll ha på lite linement tänkte jag. Sen i morgon ut i sjukhage några timmar. På tisdag ska ev. våran riktigta veterinär komma ut så får vi se. Men det känns som en sträckning, eller iallafall något i muskulaturen..

Han har legat ner i natt och kommit upp utan problem, så fraktur kan jag nog räkna bort..

säkert gått omkull eller sträckt sig. att han blir bättre vid rörelse tyder på att det är nåt muskulärt.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 207
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka