Unghäst som hotar att sparka

M

myrna_loy

Har fått ett problem med mitt 3åriga halvblodsto som jag snart ägt i 1år. Ibland den senaste tiden när dom andra hästägarna ska hämta sina hästar i hagen blir hon sur och vänder röven till, backar emot dom och hotar sparka. Har sagt att dom ska ta med spö och schasa undan henne men hon blir bara värre och går nästan till attack! Testade själv att hämta en av dom andra hästarna för att se hur hon betedde sig och hon gjorde så även emot mig. Hon är en social och känslig häst och hon reagerar väldigt kraftigt på om man använder spö och om man höjer rösten så jag tycker inte det känns bra att gå på henne med spö. Vill inte att hon ska tappa förtroendet för mig, men samtidigt vill jag inte att hon ska hålla på med sådana dumheter eftersom det blir obehagligt och farligt!

Är det någon som har något bra tips eller e långpisken det enda som hjälper?

Sv: Unghäst som hotar att sparka

Nu blir jag väl utskälld här på buke. Men jag skulle ta till pisken!!! I ett läge när hästen blir farlig skulle jag inte låta det vara. Är du rädd att hästen ska tappa förtroende för dej? Själv skulle jag vara mer orolig då den uppenbarligen inte har någon respekt alls för människor!! En unghäst testar gärna och tar över om den kan, din häst har konstaterat att den är HÖGST i rang och uppför sig därefter. Ditt jobb är nu att se till att hästen fårstår att människor är högre i rang. Se till att vara nogrann i ALL vardagshantering och ridning och låt inte hästen ta över där. Är ni konsekventa i all hantering kommer hästen att inse sin plats i flocken och rätta in sig i ledet.

håller med dig.

hästen måste lägga av NU med detta!
ta med en sopkvast och schasa bort henne varje gång hon kommer i närheten, detta är INTE acceptabelt!!!!! dessutom är det jättefarligt och hon kommer knappast självmant sluta med det.
en pisk känns lite för skarp och gör ont, jag tror att ni bara behöver markera att det inte är ok, en sopkvast att mota med funkar som en förlängning av dig själv och skulle ett ben komma flygandes, så träffar det iallafall inte dig.

sen är det tillbaka till basik som gäller för er, hon har ingen respekt för dig och det är ett minikrav tycker jag. träna på er relation och ert ledarskap dagligen och var konsekvent!

Haha jag hade gjort precis som dig!

En häst får inte bete sig så och det är bättre att göra det en gång rejält istället för att hålla på att små dutta.

I den hagen som jag har två av mina hästar har vi en unghäst som är lite likadan som din, social men kunde vända rumpan till när han upptäckte att det inte var honom man ville hämta. Jag tog med en lång pisk och slog till honom och efter det så har han aldrig gjort om det. Han är inte heller rädd utan fortfarande den glada sociala häst som han var innan, skillnaden är att han vet att han ska flytta på sig när jag säger till.

Långt inlägg:

Ja!!!! Använd pisk och mota bort och hon kommer aldrig någonsin mer att komma till dig eller någon annan heller för den delen. :eek: Du får jaga häst i hage eller bli allvarligt skadad då en spark kommer från ingenstans... :grin:
Den enklaste lösningen är inte alltid den bästa, när det gäller hästar så är tumregeln alltid att vara SMARTARE ÄN HÄSTEN. Det är verkligen inte svårt då hästen har IQ motsvarande typ 10% av människans. :laugh:
Hur som helst, släng iväg spöt för det kommer garanterat inte att hjälpa.
Beväpna dig med ett tålamod och en morot/äpple eller annat mums.
Ta med hennes grimma plus en annan hästs grimma och gå ut i hagen och låtsas som att du ska ta in henne precis som vanligt gå fram till henne och ta på henne grimman. Jag antar att hon inte beter sig som du beskrev när hon själv blir inhämtad utan bara när andra i hennes flock ska tas in?? I annat fall ska du se till att locka henne till dig på ett eller annat vis. Hon ska vara nyfiken och intresserad av dig, om inte går du bara iväg ett par steg och ställer dig med ryggen mot henne tills hon kommer.
När väl grimman sitter på plats så håller du i henne samtidigt som du lockar fram de andra hästarna och ger även dem godis, ta på en av dem grimman samtidigt som du håller i din häst.
Håll koll på din häst nu, för när du börjar pyssla med den andra hästens grímma kommer hennes beteende att bli triggat eller hur?
Släpp ut så långt grimskaft det bara går till din häst och led den andra hästen nära dig och börja gå mot stallet med din häst på släptåg. Minsta utfall från din hästs sida, skarp tillrättavisning annars börja gå runt i hagen/eller mot stallet om det är en stor hage och se till att hon håller sig på grimskaftlångt avstånd från dig och den andra hästen. Minsta antydan till dumhet, tillrättavisning, annars beröm. Hon ska helt enkelt acceptera att du tar en häst från hennes flock utan att hon ska gå till anfall mot dig.
Gör om detta ett par gånger, från början alltså dvs du kommer ut i hagen med grimmorna osv.
Hon måste börja se det som något positivt att någon kommer ut i hagen, hon måste respektera att de andra hästarna får godis för att du bestämmer att de ska ha det. Hon måste även respektera dig/den som hämtar hästarna oavsett. Men du måste se till att det blir en positiv upplevelse för henne (och de andra hästarna såklart), att börja jaga med spö i sådana här lägen är att skjuta sig själv i foten. Då befäster du det som din häst "fruktar" och det är att någon attackerar hennes hjord, om du istället visar att hon inte behöver känna sig ängslig så blir hon inte heller det.
Tänk på att det är nu du lägger grunderna för din unghästs beteende, hon är fortfarande ung och okunnig och hon går enbart på instinkt. Hon gör absolut inte detta för att hon är försumlig eller elak. Förväxla dock inte detta med att hon reagerar på instinkt när hon vänder baken till, för det är en olat och ska tillrättavisas. Hemligheten här ligger i att hon aldrig ska behöva komma så långt i sitt beteende. Visa henne att du är att lita på och att hon kan känna sig trygg med dig och de andra hästarnas ägare.

Efterhand kan du sedan försöka sätta på bara en av de andra hästarna grimman, men var noga med att när hon kommer fram så ska hon få lite godis eller en klapp eller något som hon uppfattar som positivt. Så att hon har uppmärksamheten riktad emot dig och inget annat. Om hon följer med när du leder in den andra hästen så gör inte det något, låt henne göra det och prata med henne samtidigt.
Hon kommer att lära sig lita på dig så småningom. Lycka till! :)

Eeh. Jaga eller mota hästen med spö, vad har du fått det ifrån???

TS: Jag hade också tagit med spö. Det för DIN säkerhet! En häst som sparkar lr anfaller i hagen är en farlig häst!
Det handlar inte om att jaga eller fösa, det handlar om att man måste kunna tillrättavisa hästen NÄR den vänder upp rumpan.
En häst av högre rang skulle sparka tillbaka/anfalla undan hästen om den vände upp arslet.
Med tanke på att vi människor är ömtåliga och mkt mindre än hästarna så är det en ganska dum idé om man inte vill riskera att själv bli sparkad.
Där kommer spöet in i bilden.

Dock tycker jag inte redigt att alla som går in i hagen ska bråka med pisken. Det ska ske konsekvent och den som går in måste läsa av hästen på rätt sätt!
Kommer hästen mot dig med en positiv attityd får du Inte jaga iväg den med pisken! Iallafall inte till en början. Med tanke på att din häst reagerar med surhet så gäller det att vara extra noggrann och konsekvent så man inte gör det värre.
Kommer den positivt emot dig, klappa den och prata med den. Dock ska du kunna fösa undan den utan att den blir aggressiv, då ska den tillrättavisas. Detta bör man kunna göra utan att använda sig av spöet!
Spöet ska BARA användas när hästen går till attack (Som en förlängning av dina ben)! och man får Aldrig överdriva.

Och som sagt - jag tycker inte att "alla" ska in och börja trixa på sitt sätt. Tills DU har fått ordning på hästen/situationen - sätt inte hästen i den sitsen att den känner att den måste anfalla.

I alla sådana lägen så schasar jag TYDLIGT bort hästen som tjurar och sedan ignorerar jag den. Har man mer än en häst i hagen är det grundläggande att de andra hästarna flyttar på sig när man ska ta ut en individ annars är det stor risk för bråk vid hämtning grindpassage.

Zephiras förslag hade jag aldrig gett mig inte på, men så är jag heller inte för att ge hästarna godis, spec inte en flock lösa hästar. MINA egna hästar ska jag kunna göra så med men flera ägare och människor som hanterar hästarna, nej tack.

Jag tycker snarare att hästen ska lära sig acceptera att den inte står i första rummet i alla lägen. Den får gärna vara social och få en klapp men den ska acceptera att man tar en av de andra hästarna, det är troligtvis något som sker dagligen och det är alltså ingen big deal lär hästen detta.

Eeh. Jaga eller mota hästen med spö, vad har du fått det ifrån???

TS: Jag hade också tagit med spö. Det för DIN säkerhet! En häst som sparkar lr anfaller i hagen är en farlig häst!
Det handlar inte om att jaga eller fösa, det handlar om att man måste kunna tillrättavisa hästen NÄR den vänder upp rumpan.
En häst av högre rang skulle sparka tillbaka/anfalla undan hästen om den vände upp arslet.
Med tanke på att vi människor är ömtåliga och mkt mindre än hästarna så är det en ganska dum idé om man inte vill riskera att själv bli sparkad.
Där kommer spöet in i bilden.

Dock tycker jag inte redigt att alla som går in i hagen ska bråka med pisken. Det ska ske konsekvent och den som går in måste läsa av hästen på rätt sätt!
Kommer hästen mot dig med en positiv attityd får du Inte jaga iväg den med pisken! Iallafall inte till en början. Med tanke på att din häst reagerar med surhet så gäller det att vara extra noggrann och konsekvent så man inte gör det värre.
Kommer den positivt emot dig, klappa den och prata med den. Dock ska du kunna fösa undan den utan att den blir aggressiv, då ska den tillrättavisas. Detta bör man kunna göra utan att använda sig av spöet!
Spöet ska BARA användas när hästen går till attack (Som en förlängning av dina ben)! och man får Aldrig överdriva.

Och som sagt - jag tycker inte att "alla" ska in och börja trixa på sitt sätt. Tills DU har fått ordning på hästen/situationen - sätt inte hästen i den sitsen att den känner att den måste anfalla.

Typ detta ville jag få ut av mitt inlägg men jag lyckades nog inget vidare :angel:

att ta med sig godis och sen ställa sig mitt i en flock, där någon individ visar tecken på att schasa de andra hästarna är som att ställa sig framför ett tåg. förr eller senare kommer du få en spark!
totalt livsfarligt!

connemara och Vita beskriver bra hur man ska bete sig. visar hästen attityd - schasa bort den, men välkommna den om den bara vill hälsa.

När väl grimman sitter på plats så håller du i henne samtidigt som du lockar fram de andra hästarna och ger även dem godis, ta på en av dem grimman samtidigt som du håller i din häst. Håll koll på din häst nu, för när du börjar pyssla med den andra hästens grímma kommer hennes beteende att bli triggat eller hur? Släpp ut så långt grimskaft det bara går till din häst och led den andra hästen nära dig och börja gå mot stallet med din häst på släptåg.

Minsta utfall från din hästs sida, skarp tillrättavisning
QUOTE]

Det här tycker jag låter riktigt farligt. Här riskerar både du och den andra hästen att bli sparkad!

Hur menar du att hon ska tillrättavisa eftersom det skulle vara en positiv upplevelse. Blir hästen tillrätta visad kommer hon väl aldrig få tag i hästen igen enligt din synvinkel?

Nej en häst som hotar att sparka säger sig vara ranghög. Gör den så mot en ranghögre häst sparkar den garnaterat tillbaka och unghästen accepterar troligen detta och ser ändå den äldre hästen som en bra flockledare....

Fick en liten chock när jag läste tråden efter jag läst titeln. "unghäst" på 3 år....
Ja ja jag hade tagit en pisk och drämt till så fort jag märker tendenser på beteende som kan vara farligt för människor.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen inget djur är värt mer än en människa säkerheten först när det gäller djur. Enda gången jag skulle slå en häst är när den kan skada mig eller någon annan människa. Nog om det.
Tycker det finns flera bra tips i övrigt här.:bow:

Jag hade tagit med mig ett spö som dom andra har sagt här.

Du har fått mycket bra råd så lycka till nu.

Ett halvblod är unghäst vid 3 års ålder, ja. Varför fick du en chock?

Min unghäst då vid tillfället föl hotade att sparka mig en gång.
Han studsade till med baken ,och min relex reaktion blev att skicka iväg en spark mot den oanande
föl rumpan. :o Träffade inte speciellt hårt. Men en klar markering.
Idag har jag världens snällaste 5 åring som aldrig gjort om den tabben :devil:
Han kommer alltid fram till mig i hagen ändå :)

Så det du menar med muta med godis mm kan sluta i en riktig olycka!
Stå med godisbitar i en hage med flera hästar när inte du har denna problemhästs respekt :crazy: Rent livsfarligt :mad:

Min unghäst då vid tillfället föl hotade att sparka mig en gång.
Han studsade till med baken ,och min relex reaktion blev att skicka iväg en spark mot den oanande
föl rumpan. :o Träffade inte speciellt hårt. Men en klar markering.
Idag har jag världens snällaste 5 åring som aldrig gjort om den tabben :devil:
Han kommer alltid fram till mig i hagen ändå :)

Så det du menar med muta med godis mm kan sluta i en riktig olycka!
Stå med godisbitar i en hage med flera hästar när inte du har denna problemhästs respekt :crazy: Rent livsfarligt :mad:

:bow::bow:
Bra skrivet!! och roligt att föl är så otroligt duktiga att fatta :angel:

Tyvärr tror jag också att det krävs spö/pisk nu. Din häst har, efter vad jag förstår, hållit på med det här beteendet ett tag och lärt sig att hon kan få människor att lyda henne.

Hade hon fått en ordentlig åthutning första gångerna hon började hota hade det kanske räckt att man rutit till ordentligt.

Det är jättesvårt när flera andra människor är inblandade, tyvärr.

När väl grimman sitter på plats så håller du i henne samtidigt som du lockar fram de andra hästarna och ger även dem godis, ta på en av dem grimman samtidigt som du håller i din häst. Håll koll på din häst nu, för när du börjar pyssla med den andra hästens grímma kommer hennes beteende att bli triggat eller hur? Släpp ut så långt grimskaft det bara går till din häst och led den andra hästen nära dig och börja gå mot stallet med din häst på släptåg.

Minsta utfall från din hästs sida, skarp tillrättavisning
QUOTE]

Det här tycker jag låter riktigt farligt. Här riskerar både du och den andra hästen att bli sparkad!

Hur menar du att hon ska tillrättavisa eftersom det skulle vara en positiv upplevelse. Blir hästen tillrätta visad kommer hon väl aldrig få tag i hästen igen enligt din synvinkel?

Nej en häst som hotar att sparka säger sig vara ranghög. Gör den så mot en ranghögre häst sparkar den garnaterat tillbaka och unghästen accepterar troligen detta och ser ändå den äldre hästen som en bra flockledare....

Det finns bra sätt och det finns dåliga sätt.

Att tro att ett spö löser denna typen av problem är bra naivt tycker jag.
Jag har gett TS ett råd som jag har provat och som har fungerat. Om TS tycker det verkar vara ett råd som passar in på hennes hästhållning eller inte är ju upp till TS att avgöra.

Det är inte farligare att gå in i en hage med ett par morotsbitar än vad det är att gå in där med ett spö. Det kan jag lova!

knapplån

Stå och muta med godis och gullegulla är inget man ska pyssla med, då lär sig ju hästen att den får godis av sina olater.

men i ditt fall kanske det handlar mer om din kroppshålning och vad du omedvetet säger till hästarna är vae det handlar om morotsbitar.

men att ge rådet att gå in med gottit till en flock, där det finns uppenbara problem med heirarki (stavning?) är ett otroligt korkat råd.
och totalt livsfarligt.

ponera att lilla kaxiga sara, 12 år läser detta och tror sig ha svaret på gåtan och verkligen ger sig in i flocken med godisen. vid så ung ålder är det nog ganska ovanligt att man har såpass koll på den egna kroppen och hur man står och beter sig, så en kick i skallen eller ryggen eller på lårbenet kan nog nästan garanteras.
hästar tar INTE hänsyn till att det står en liten människa mellan dom när de bråkar.
om inte männiksan kräver sin plats, som jag tror att du har gjort.

Hur gör du med resten av flocken? Skulle jag börja leda runt två hästar i hagen skulle resten av hästarna glatt hänga på och tränga sig emellan och se om de också fick godis.

Dessutom är det inte TS som har problem, utan de andra hästägarna. De blir hotade när de ska ta in sina hästar och jag kan inte se någon annan utväg än att de kör väck TS häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 558
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Behöver hjälp av en Uppsala bo
  • Vad gör vi? Del CCIV