unghast som ar om i framtassarna

L

lovelylace

jag har en 3 arig PRE hingst som aldrig har varit skodd...jag har tva andra hatsar som jag ocksa har oxskodda och har aldrig haft nagra problem med dom.
Nar min kille kom till mig i September sa van han inte omfotad alls, men dom sista veckorna har det blivit samre, han lever ute i losdrift, far ho iochforsig, och Alfa A, Topspec cool and conditioning cubes, Linseed, och sa har ju graset borjat vaxa har..

han ar nu sa omfotad sa att han inte garna vill ga over den grus och sten belagda vagen till manegen...sa jag kanner mig elak och ar orolig for pojken...
Hovis kommer pa fredag sa jag skall se vad han sager..
hade tankt att jag skulle kopa boots som han kan ha, och jag hoppas att det bara ar att det har varit vatt i markerna, men ska anda dra ned fodret och detoxa en vecka eller sa och se om det ar nagaot med metabolismen..nagra rad?

Sv: unghast som ar om i framtassarna

Varför inte bara sko hästen? De flesta klarar inte att gå barfota och ridas (vet inte om din var riden) och en del klarar inte att vara barfota bara i hagen heller.

jag har ju last upp en del om det har och skulle helst vilja att han skulle kunna klara av att ga barfota, inte sa att jag ar hysterisk barfota predikant, ( fast jag har ju sett mycket fel som har uppkommit just genom framfor allt dalig skoning, men anda) men jag tror anda att eftersom omheten har kommit helt plotsligt, sa har det mer att gora med nan faktor som jag inte bara vill maskera genom att satta skor pa, utan vill garna komma at problememt i sig...nu har jag ju bytt foder och det var i och med det som han vart lite mer om, sa jag tankte att jag skulle frosoka se om det inte ar vad vi kallar low grade laminitis, typ sma skalig fang...sa genom att forsoka detoxa honom lite granna och sen se vad som i foderstaten kan ha varit boven, plus att gora lite conditioning pa hovarna att han skall kunna bli battre...han ar inte riden an, skall dock ridas in i var/sommar, men da maste ju fotterna vara i top ordning, funkar inte det har sa far det bli skor...men jag vill garna prova och se om han funkar barfota forst...

Ta ut vet. eller hovslagare som kan se vad det är om det nu inte är att han ömmar för att han behöver skor.

vet har varit ute, sager att det kan vara att det har varit vatt ute och jag ska ge mig till tals tills det torkar upp och se hur det gar da..hovis kommer pa fredag, och efter han har verkat hovarna ska vi ut och kopa boots..

nan som har nagra forslag pa foder paverkan av hovarna? Hur mycket protein tex behover en ung hingst pa typ 165 cms mankhojd?

kan ju vara en fångkänning.
ser hovarna likadana ut som förut eller är dom mer slitna ändrat form så att dom ömmar mer nu.
är han så ömfotad så är det nog bäst att vänta med ridning till det är utrett var problemet sitter.

ja visst kan det vara det, det ar ju det som jag ar orolig for sa vill inte satta skor pa och bara maskera ett problem som kan bli varre...
ja visst ska jag vanta med ridning..

hovarna har inte andrat form och ar inte varma och han har inte en "raisied digital pulse" so hopppas ju att det inte ar en fang kanning men har dragit ner pa kraft foder och alfa a anda

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka