Unghäst på boxvila

Hannely

Trådstartare
Har nu äntligen fått igenom operation av min treåring (lös benbit). Op gick mkt bra, biten satt helt lös så de behövde inte karva ngt alls för att få bort den. Han behandlades även i motsatta kotleden fram då han avlastat sig på den.
Nu ska han stå på box i två veckor (prom 5-10 min per dag), för att sedan vänjas in på hage (boxhage till att börja med, sedan större OM han är lugn och inte springer) under fyra veckor, plus att då utöka promenaderna till 20-30 min.

Nu vill jag höra om det är fler som haft såhär unga hästar på boxvila, hur dom har tagit det, tips på sätt att aktivera dom osv!

Sv: Unghäst på boxvila

Min 2-åring stod konvalecent i 11 månader efter operation av lösa benbitar i ena bakknät och tro det eller ej men de finner sig ganska snart i situationen... Vi löste det som så att vi byggde en utebox till honom så han fick mer stimulans utifrån. Mycket pyssel, grenar att gnaga på osv. Men särskilt roligt är det ju aldrig! :smirk:

Förra tvååringen tog boxvila med ro och var lugn och städad. Nuvarande flippade ur efter 4 dagar i box och började boxvandra maniskt och kastades raskt ut i utebox. Det gick bra i fem-sex dagar och sen lessnade hon på den med, och såfort jag såg tecknen (INNAN hon hann börja vandra maniskt) kastade jag ut henne i stor hage.

Så det är väldigt olika hur de tar det. Men generellt så BOXHAGE (dvs boxstorlek på hage ute) brukar fungera bättre då de då har mer att titta på.

När mitt sto var 2½ fick jag bort plockat en lös benbit, hon tog det helt ok dom vänjer sig fort, då fick hon fri tillgång på hö i boxen så allt gick ganska så smärt fritt.

11 månader :eek: ! Blev det komplikationer eller varför så lång vila?

Min häst sköter sig hursomhelst bra, han har nu stått still i fyra dagar och so far är det lugnt. Fick tillåtelse av vet att gå ut och beta om han är lugn, så idag har vi stått snällt och ätit gräs i totalt en timme. Han fick flytta till nytt stall eftersom de andra gått ut på bete "hemma". Skoj med ny miljö tycker han, blir lite stressad när de andra går ut på morgonen bara, men han lugnar sig rätt fort. Just nu är det största problemet att få i honom butta, krig kan jag lova!

Alexandra_W skrev:
Men generellt så BOXHAGE (dvs boxstorlek på hage ute) brukar fungera bättre då de då har mer att titta på.

Hur gjorde du med boxhage, byggde du permanent eller? Vet inte om jag törs göra en provisorisk med flyttbara stolpar och tråd OM han får för sig att han vill till de andra och springer igenom. Ska ringa vet och höra om dom tycker det är OK med boxhage ist för box nästa vecka, är såklart roligare att stå ute och ha nåt att titta på

Hannely skrev:
Hur gjorde du med boxhage, byggde du permanent eller? Vet inte om jag törs göra en provisorisk med flyttbara stolpar och tråd OM han får för sig att han vill till de andra och springer igenom. Ska ringa vet och höra om dom tycker det är OK med boxhage ist för box nästa vecka, är såklart roligare att stå ute och ha nåt att titta på

Förr hade jag en permanent men har rivit den. Så jag gör provisorisk, plaststolp och elrep. Ingen el på heller. Mina har såpass bra respekt för stängslet att de inte drar igenom om de inte blir panikslagna och då drar de även med el.

Jag har under alla boxvilor varit med om EN trådsprängning, nyopererade valacken fick PANIK när en skidåkare åkte förbi (han är paniskt rädd för skidåkare av någon anledning), den satt dock med permanenta järnstolp, och tråd. Han knäckte järnstolparna när han drog igenom..

Annars brukar de (de jag haft ivf) inte försöka springa genom utan de brukar kunna galoppera runt och bocka och stegra och hålla på INNE I boxhagen om de blir upprörda.

Men jag har alltså temporär med plaststolp och tråd, i anslutning till en separat 'utebox', dvs de kan stå 'inne' eller 'ute' som de vill.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
R
Hästmänniskan För att göra en lång historia kort... Jag köpte i augusti en 2-åring osedd från annat Europeiskt land. Mitt enda "krav" var att den var...
2
Svar
35
· Visningar
4 856
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar