Unghäst på bete & insektsmedel

CosmicQueen

Trådstartare
Vet inte vart jag ska lägga denna tråd, men provar här så får ni flytta den annars.

Imorgon åker min åring på bete och nu började jag fundera hur det ska gå med alla insekter för honom? Kommer han att klara hela sommaren utan insektsmedel, utan att bli sönderäten!?!

Vad har ni för erfarenhet ni som haft hästar, inte bara unghäsar förståss, på bete hela sommaren och kanske inte haft möjlighet att åka dit.
Nu kommer jag iofs att ha det, men man kan ju inte ta för givet att alla kan det. Endel kan ju bo långt bort osv.

Ska jag spraya in honom med medel med jämna mellanrum eller ska jag bara låta honom vara, hur gör ni?

Sv: Unghäst på bete & insektsmedel

jag skulle ha smörjt in han med jämna mellanrum..blir mycket insekter på sommaren runt hästarna även om man inte själv märker av dom så mycket.

Ja, jag kommer ju att åka dit med jämna mellanrum så jag får väl hålla koll. Ännu är det såpass kallt här att vi ej sett till ett enda flygfä, så jag kommer ej att spraya honom något innan han åker.

Det är en stoooor hage och flera unghingstar, så det är ju inte säkert att man ser honom då man är dit alt vill gå in i hagen. Beror ju på hur dom andra hästarna är...

Jag har samma problem men jag är mest rädd för soleksem på Sweety! Men det finns en hel del hemmakok mot insekter som tydligen ska vara bra och håller ett bra tag!

Hur har du gjort med honom?
Sprayar du på med jämna mellanrum eller?
Är du rädd för solexem där han är vit eller är han känslig övh?

Jag har inte behövt spraya eftersom han inte har haft bett sen han kom till betet, men om han får det så fick jag ett recept här på bukes som verkar bra. Jag är orolig för han mule mest men jag vet inte om han är känslig, har ju inte haft så mycket sol än!

(ja där han är vit är jag lite orolig)

Queen brukar bli sönderbränd på sin vita mule och jag såg att även Troll blev det ifjol då han var föl. Så det får jag hålla koll på.
Om det nu blir någon sol i sommar... :angel:

Klart det blir sol!! (hoppas)

hur skyddar du mot solen?

Ok, men det är vattenlösligt va? Tänkte testa en vattenfast, men jag vet inte.

Liknande trådar

Relationer Jag hade lagt killar på hyllan efter jag träffade en psykopat/narcissist som jag bröt med i somras. Har jobbat väldigt mycket och grävt...
Svar
12
· Visningar
5 538
Senast: Milosari
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 362
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
Småbarn Behöver skriva av mig lite och kanske få lite inputs. Bakgrund: relativt odramatisk separation för ett halvår sen efter ömsesidigt...
Svar
19
· Visningar
2 615
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama