Unghäst och trav!!

F

Falk

Har en tvååring som inte har visat ett enda steg trav i hagen! Skritten är passtaktig, tölten är passtaktig men galoppen är ganska fin dock lite "stöpplig"..... Han är inte så framåt överhuvudtaget och alla gångarter går i sakta tempo och ganska kantigt och dåligt lyft... Vad kan jag göra, eller finns det något jag kan göra nu när han är så pass ung, kan det komma att ändra sig och han hittar traven eller ska jag börja träna typ cavaletti redan nu??? Har ni haft någon sådan här häst och hur har dessa hästar blivit sedan när ni börjat rida och så? Kan det bli väldigt svårt att få en sådan här häst i trav och rena gångarter när det är dags för inridning, eller kan det komma att ändra sig med tiden,, får lite panik eftersom han redan är två år och inget pekar FÖR honom....
Lite knepigt kanske utan att ha sett han men jag är tacksam för alla tips och funderingar jag kan få ta del av:-)

Skickar med en bild på honom för att se om kanske ni ser något i hans exteriör som kan vara en väldig nackdel Rubin

Sv: Unghäst och trav!!

Jag tycker att din häst ser trevlig ut och skulle inte vara orolig om jag var som du. Många hästar som är den lungna typen travar inte förren man börjar arbeta med dem och "tvingar" dem att röra sig mer energiskt. Om det var min häst skulle jag nog låta honom vara ett tag till och när du börjar jobba med honom arbeta med korta energiska pass gärna som handhäst så han tycker att det är lite kul. De första skorna brukar dessutom göra underverk för traven särskilt om man bara skor fram till att börja med

Kom på en sak till, du skriver att han REDAN är två medans jag rent instinktivt tänker att han är ju BARA två. Jag kan berätta om en treåring som jag har som alltid har varit "sist" i flocken, kom lufsandes långt efter de andra i lugn och ro och gick oftast i pass med "dålig aktion". För ca 2 veckor sedan började jag arbeta med honom och några av han jämnåriga (longering, handhästträning och vanja vid sadel och träns) och eftersom hans hovar var så nedslitna slog jag på honom ett par gamla (lätta) framskor häromdagen och idag var han så himla fin i longering (mest trav lite tölt) så att man vill bara rida in honom på en gång och ut på tävlingsbanan. Jag ska släppa honom igen om två veckor i en hage låååångt bort så jag inte blir frestad att göra för mycket!!!! En annan unghäst som alltid har travat runt i hagen med tjusiga steg trippar nu mest omkring i tölt med korta steg.....hon är i och för sig ganska överviktig :smirk:

Min granne har en 3 åring som är precis som du beskriver. Men jag tror att det bara är att vänta ut hästen. Det är ju ett bra tag kvar innan du kan börja arbeta din på riktigt!

Nu är ju jag "nybörjare" på detta med islänningar. Och jag är ganska så dålig på just detta du skriver, eller rent ut sagt jättedålig :-)
Men jag har också en tvååring som mest passar när hon går omkring i hagen. Men jag har sett alla gångarter när det blivit speed i hagen :-)
Häromdagen så fick de gå över i en ny hage, och då fick jag verkligen se hennes trav och tölt.
Så jag tycker inte du ska vara orolig. Det finns nog där, men inte haft "anledning" att visa det än.

Måste också säga att jösses vilken söt häst du har. Vilket vackert huvud. De andra delarna uttalar jag mig inte om, för det är jag ju som sagt inte så bra på :-)
Men han var en riktig söting tycker jag.

Tack alla för era svar!!! och de snälla kommentarerna om honom :d :angel: ;)

Det jag menar med att han REDAN är två är att han har passat runt i två år av sitt liv och då tänkte jag att han kanske bygger muskler osv efter det och att det blir svårt att reda ut gångarterna efter det....Ni har nog rätt i att jag bara ska vänta ut honom men det är ju såå tråkigt att se i hagen

Några fler som har några tankar??

Söt pålle!!

Jag har en häst som var likadan som unghäst och fortfarande väljer hon ofta grisepass i hagen. Jag gjorde en sak när hon var 2,5 år: skodde henne fram i två skoningsperioder. För att hon skulle få lite mer vikt framtill och trava lite. Funkade hyfsat på henne. Men det kan säkert diskuteras om det är "bra" eller ej. (andra får väl argumentera emot om de tycker det låter galet ;) ) Idag är hon riden i drygt ett år. Jag koncentrerade mig länge på trav, skritt o galopp - hon verkade ha såpass lätt för laterala rörelser att jag väntat med tölten tills för bara något halvår sen. Men; jag har inte haft några problem med ridningen. Nu när vi tränar tölt så blir det liite svårare med trav ibland, men inget större problem. Så: jag tror inte du behöver oroa dig speciellt mycket!

Söt häst! Stam?

Jag har också en icke-travande unghäst. Han är bara 1,5 år så än känner jag ingen panik, jag tror att traven kommer. Och skulle den inte göra det så får han väl tölta.

Tack så mycket :banana:

Skulle vara skönt att få veta av andra här vad ni tycker om skoning bara fram under en period eller två, inte nu alltså men kanske till våren. Men först vill jag ha lite mer åsikter om det så jag inte gör något knasigt ;)

Tack tack ;)

Stammen är, Thristur frá Feti-Hrynjandi frá Hrepphólum, någon som har en Thristur avkomma?

Hej har en ettåring som troligen är nära släkt med Rubin, hon är efter Þristur och hennes morfar är Hrynjandi frá Hrepphólum, dessutom har jag en tvååring efter Þristur (med annan mamma) båda är vackra och går i alla gångarter och det ska bli spännande att så småningom börja arbeta med dem.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V