unghäst med gas i magen efter gräs

lovehorses

Trådstartare
Håller på att beta in min unghäst. Köpte han nu i vår så vi har inte lärt känna varandra.
Har nu märkt en konstig sak.
Verkar bara vara efter gräsätande. Han "biter" sig själv på frambenen, ibland hamnar han på "knä". Drar en repa i hagen. "Biter" i flanken,, snurrar runt och drar en repa igen. Så kan han hålla på någon minut. Märkt att det är efter gröngräset. :crazy:

Det ser inte ut som lek, för det gör han ibland. Det ser ut som något besvärar honom och sen när det släpper så springer han iväg.

E det någon annan som har haft så konstigt beteende, eller liknande.... vet inte annars vad det skulle kunna vara.

/förbryllad

Oj, det låter inget vidare... Jag skulle nog kontakta veterinär, det har varit väldigt många långdragna koliker på sistone. Flera dagar och ofta besök på klinik...

Det låter som om din häst har kolikbesvär. Ge loppfrö på en gång och gärna också vanlig bakjäst eller något annat magstabiliserande medel som yea-sacc. Kontakta också veterinär för vidare råd och ha koll om han skulle bli akut dålig. Hur är han i magen annars?
Var ännu försiktigare med ännu kortare stunder på gräs när hästen mår bra igen. En kvart på gräs kan räcka i början och tänk på att det spirar i hagarna rejält nu om hästen inte har uppgrusad hage. Du kan behöva sätta på en betesreducerare ett tag så att invänjningen går långsammare om det finns gräs i hagen. Även kort gräs är farligt. Faktiskt farligare än långt då kort gräs är stressat och därför innehåller mycket socker.

Jag skulle säga samma att han har ont i magen av någon anledning.

Symptomen är många och inte alltid klassiska.

Vi hade en precis nyanländ häst till stallet som såg ut att vilja kissa hela tiden men fick liksom inte till det. Efter kanske tionde gången sa jag och stallägaren att det troligen var kolik.
Någon timme efter det hade nya ägaren ringt veterinär och fick behandla för kolik.

Tack för åsikter!
Är lite fundersam att det är kolik. Ska ha han mindre på bete ett tag nu och se om det hjälper. Har inte märkt något nu de sista dagarna.

Funderade ett tag på om det är hingstbeteende men det verkar vara ett konstigt sådant....

Pratade med förra ägaren och hon har inte märkt av något sådant tidigare. Hon satt ut dom ganska tidigt på våren och stödfodra. Kanske han vande sig bättre då, Nu har jag tagit korta stunder i början men dock ökat på ganska snabbt. ska ta kortare stunder igen och hålla ett ordentligt öga på det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, har precis flyttat ihop min 14 åriga SWB valack med en 6årig Tinker. Funderar nu om deras beteende är mer aggressivt än vad jag...
Svar
8
· Visningar
2 043
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 317
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur