Unghäst lös i transport?

KopparbergsEmme

Trådstartare
Jag letar och letar vid jordbruksverket men hittar inget bra svar, hittar inget vettigt alls faktiskt!

Får man köra hästar lösa i transporten även när de passerat föl åldern? Eller när blir det krav på att binda den? Är det några speciella mått som gäller om man ska transportera den lös?

Sv: Unghäst lös i transport?

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med reglerna men blir lite nyfiken på varför du vill köra hästen lös i transporten?

Hon har bara åkt en gång förut (visserligen kan vi ju små köra henne lite innan) men vi skall åka ganska långt och det funkade väldigt bra sist. Då stod hon lös med en skön spånbädd och massa hö, bak-o-fram :)

Det är väl mest det att jag inte vill binda henne för en 2 timmars åktur när hon inte är så van, när hon "tar det piano" om hon får åka så som hon gjorde när jag hämta henne :)

Kan ju vara jag som är barnslig, men vore ju kul om hon vande sig åka innan man börja krångla till det för henne med massa krav på att stå still :)

Har inget svar på det hela men är nyfiken med.

Jag kör mitt arabsto lös i transporten pga att hon kastar sig när man binder henne. Har märkt att hon är mer lätt lastad nu och inte det minsta uppstressad när man kommer fram.

Enligt veterinär anställ på Jorbruksverket så får man inte enligt lag köra lös häst i transporten.
Dom får åka lösa som föl men året dom blir ett ska dom bindas upp.

Enligt mig själv så brukar jag inte göra så stor historia med det där att bindas upp utan leder in dom & binder fast dom som vanligt. Dom känner ibland efter & kommer på att dom är fast & står som ljus. Det är så mycket annat att tänka på så oftast så bryr dom sig inte om uppbindningen i sig. Bara man inte gör så stor historia av det.
Sedan kan man ju om möjligt ha med en kompis om det går.

Jag hade samma dilemma som du inför helgen, då en ettåring och en tvååring skulle åka för typ andra gången i livet, och de har bara åkt lösa.
Vi ägnade en veckas träning att kliva på med mellanväggen i, käka och relaxa. Testade först en gång utan vägg, men det blev liksom mer struligt när de var så fria.
De stod sedan kanonfint hela vägen :love:

Vi satte en skiva framtill framför bommen, samt en massa höbalar att tugga på och som skulle stoppa en framåtvolt om någon skulle bli vild :grin:
Kändes tryggt och lugnt. Ettåringen var dessutom helt klart coolare att lära, han är ung och oförstörd medan tvååringen hunnit bli mer skeptisk. Jag tror att det är bäst att lära dem saker redan tidigt, det blir inte lika skräckigt då.

Lycka till!

Tack för era svar!

Det blir nog till att leka med transporten i två veckor :) Min lill tjej är jufförsig inte rädd för så mycket men de är aldrig fel att träna!

Nej, det är tom att föredra :bow:
Skönare att träna lite och sedan aldrig behöva oroa sig för att man måste göra speciallösningar hela tiden.

Lycka till!

Och man kunde inte få en liten bild? :angel:

kl

Du får väl köra lös om du vill, men tvivlar på att försäkringen täcker om det händer något.

Nog kan du få lite bilder på spektaklet ;)

lolo_009_1209025457_4190353.jpg

dsc00157_1208161181_4190317.jpg

Eller så kollar du in hennes egna blogg ^^

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 571
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka